REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o autostradach płatnych

REKLAMA

Projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych ma zerwać z systemem podwójnych opłat: za korzystanie z infrastruktury (winiety) oraz za przejazd autostradą.
Kierowcy ciężarówek korzystający z autostrad będą otrzymywać tzw. bilet zerowy, natomiast koncesjonariusze – rekompensatę kosztów przejazdu, wypłaconą ze środków publicznych.

Nowa ustawa ma dostosować obowiązujący w Polsce system opłat za korzystanie z dróg do prawodawstwa unijnego. Zgodnie z postanowieniami unijnej dyrektywy 1999/62/WE, w tym samym czasie nie można na ten sam odcinek drogi nałożyć opłat za przejazd i opłat za korzystanie z infrastruktury.

REKLAMA

Postanowienia te odnoszą się do pojazdów ciężarowych (o masie nie mniejszej niż 12 ton), jednak powinny nimi zostać również objęte samochody ważące powyżej 3,5 tony. Tymczasem w Polsce nadal obowiązuje system tzw. podwójnej opłaty. Kierowcy ciężarówek co roku płacą winiety, które nie obejmują jednak przejazdów po autostradach. Efekt? Ciężarówki jeżdżą wszędzie, byle nie tam, gdzie trzeba płacić dodatkowo, niszcząc drogi przyległe do autostrad.

Nowy system opłat wprowadza tzw. bilet zerowy, który otrzyma każdy kierowca ciężarówki opłacający winietę, wjeżdżający na płatną autostradę.

REKLAMA

Koncesjonariuszom autostrad będzie przysługiwała rekompensata obliczana na podstawie ilości zarejestrowanych w systemie informatycznym pojazdów, przejeżdżających przez punkty poboru opłat. Comiesięcznie będzie przez nich sporządzane zestawienie pojazdów, wraz ze stawkami opłat, za które następnie otrzymają zwrot kosztów przejazdów, wypłacany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wadą nowego systemu jest to, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie musiała przekazać dodatkowe środki firmom prywatnym zarządzającym autostradami. Szacuje się, że od sierpnia do końca tego roku koncesjonariuszom będzie trzeba wypłacić około 210 mln zł, natomiast w przyszłym roku 500 mln zł.

W tym roku z opłat koncesyjnych do kasy państwa wpłynie 550 mln zł, co da 340 mln zł nadwyżki nad kwotę rekompensat dla koncesjonariuszy. W przyszłym roku, wobec wpływów na poziomie 640 mln zł, nadwyżka wyniesie 140 mln zł. Rozwiązanie to całkowicie przeniesie ruch ciężarówek z dróg alternatywnych na autostrady, co w konsekwencji doprowadzi do tego, że niepotrzebne będą wielomilionowe inwestycje w remonty dróg równoległych do autostrad.


Marcin Kowalczyk
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża handlowa w letargu. Co czwarta firma obawia się mniejszych zamówień, a co druga wysokich cen

Branża handlowa w Polsce jest jedyną, która nie wyszła nawet na krótko z kryzysu w ciągu minionych dwóch lat. Menadżerowie nie widzą wciąż sprzyjających okoliczności do prowadzenia biznesu w handlu – ani teraz, ani w najbliższej przyszłości.

Budownictwo narzeka na brak kredytów i sięga po faktoring, to za sprawą coraz wyższych nieregulowanych na czas wzajemnych zobowiązań

Wskaźniki koniunktury poprawiają się i coraz więcej firm prognozuje poprawę płynności. Ale szukające finansowego wsparcia przedsiębiorstwa z budownictwa nie zawsze mogą liczyć na przychylność banków w staraniach o kredyt. Stały się za to klientem numer jeden dla firm faktoringowych. Dotyczy to zwłaszcza mikrofirm.

Pieniądze z KPO. Kto zyska, a kto może stracić?

W ramach KPO do Polski trafiło już 7 mld euro. Czy optymizm inwestycyjny sprawi, że w Polsce na każdym kroku będzie plac budowy, a inflacja znów poszybuje w górę? Które firmy mogą rekordowo zyskać? A kto straci?

Finansowanie ze środków UE. Z jakich programów mogą korzystać przedsiębiorcy z MŚP?

Z jakich programów finansowania może skorzystać przedsiębiorca w 2024 roku? Unia Europejska kontynuuje swoje zaangażowanie we wsparcie przedsiębiorców z MŚP. Stawia na różnorodne programy i ułatwienia, które mają na celu stymulowanie innowacyjności, wzrostu gospodarczego oraz konkurencyjności firm w UE.

REKLAMA

Od 12 czerwca zapłacisz okiem za zakupy. W których sklepach?

12 czerwca w pięciu salonach Empik w całej Polsce rozpoczyna się pilotażowy program płatności biometrycznych. To innowacyjne rozwiązanie opiera się na fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy. Dostawcą tej technologii jest polski fintech PayEye, we współpracy z Planet Pay. Program jest pierwszym tego rodzaju w Europie i działa w ramach programu Mastercard Biometric Checkout.

Będzie zakaz nowych licencji na transport międzynarodowy, zablokuje zakładanie jednoosobowych firm

Planowany przez Ministerstwo Infrastruktury pomysł zakazu wydawania licencji dla transportu międzynarodowego może okazać się dużym problemem dla polskich przewoźników. To praktycznie zakaz zakładanie nowych jednoosobowych firm. Ponadto blokada zakupu nowych ciężarówek.

Mikrofirmy budowlane mogą się pożegnać z kredytami?

Przeterminowane zaległości firm budowlanych to już ponad półtora miliarda złotych. Większość zadłużonych przedsiębiorców to mikrofirmy. Prognozowana poprawa płynności wcale nie oznacza, że firmy mogą liczyć na kredyty bankowe.

Rewolucja w handlu internetowym. Szczegółowe dane trafią do skarbówki

Szczegółowe informacje o transakcjach internetowych, w tym wynajmu mieszkań, będą przekazywane do Urzędu Skarbowego. Dodatkowo, konta na platformach takich jak Allegro, OLX czy Vinted mogą zostać zablokowane, a wypłaty wstrzymane - informuje "Gazeta Wyborcza".

REKLAMA

Połowa konsumentów deklaruje, że wybierze firmę wspierającą odpowiedzialny rozwój zamiast tej, która nie podejmuje takich działań

Inwestowanie ESG (Environmental, Social, Governance), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu może być odpowiedzią na pościg za wynikami. Celem działalności firm powinno być dziś nie tylko osiąganie dobrych wyników finansowych, widocznych w raportach kwartalnych, ale także budowanie otoczenia społecznego, ochrona środowiska czy wspieranie ważnych inicjatyw. To istotne dla wielu inwestorów instytucjonalnych, jak również detalicznych, którzy wybierają inwestycje online mające na uwadze środowisko i otoczenie społeczne.

Co robią małe firmy gdy kontrahent nie płaci. Zaległe płatności sięgnęły już 10 miliardów złotych

Ponad połowa firm wysyła wezwania do zapłaty, 47 proc. negocjuje z dłużnikiem, a co 5. zleca odzyskanie należności kancelarii prawnej – tak najczęściej postępują małe i średnie przedsiębiorstwa, kiedy kontrahent im nie płaci.

REKLAMA