REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miliardy na przywileje dla wybranych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nawet 100 mld zł w 2030 r. może wydać budżet państwa, jeśli nastąpi przedłużenie prawa do wcześniejszych emerytur do 2020 r. Ministerstwo Polityki Społecznej przygotowało wyliczenia ewentualnych kosztów wprowadzenia w życie projektów ustaw - dwóch poselskich i jednego obywatelskiego.
W najbliższy czwartek Komitet Rady Ministrów zapozna się z projektem ustawy o emeryturach pomostowych i rekompensatach przygotowanym przez MPS. To konkurencyjne rozwiązanie wobec dwóch projektów poselskich oraz jednego obywatelskiego mających na celu przedłużenie prawa do przechodzenia na wcześniejsze emerytury po 1 stycznia 2007 r.

Z szacunków resortu polityki społecznej wynika, że najtańszy w realizacji będzie projekt ustawy przedstawiony przez grupę posłów wspieranych przez OPZZ (druk 3719). Zgodnie z nim wydatki na wcześniejsze emerytury będą systematycznie spadały. W 2030 r. rozwiązania zaproponowane przez związkowców będą o 4 mld zł tańsze niż rządowe.

Przypominamy, że posłowie związani z OPZZ proponują, aby prawo do przechodzenia na wcześniejszą emeryturę przedłużyć do 2011 r. Jeśli jednak ktoś w 2011 r. będzie miał staż pracy uprawniający do wcześniejszej emerytury, to nie musi mieć odpowiedniego wieku (niższego niż 60 lat – kobiety oraz 65 lat – mężczyźni).

W praktyce oznacza to, że osoby te przechodziłyby na wcześniejsze emerytury aż do 2030 r. Według autorów tego projektu, wysokość emerytur byłaby liczona tak jak w obecnym systemie (wartość zapisanego na koncie indywidualnym kapitału podzielona przez dalsze oczekiwane trwanie życia), z tym że kapitał ubezpieczonego byłby zwiększany o wartość składek za te lata, których ubezpieczonemu brakuje do wieku emerytalnego, a to może budzić kontrowersje.

O wiele bardziej kosztownym rozwiązaniem może być wdrożenie projektu obywatelskiego (druk 3864), który proponuje wprowadzenie specjalnych uprawnień dla górników. Wnioskodawcy chcą, aby otrzymywali oni wcześniejsze emerytury na starych zasadach. Natomiast inne grupy zawodowe miałyby prawo do emerytur pomostowych i rekompensat. Nowe rozwiązania mogą kosztować prawie o 10 mld zł więcej niż wprowadzenie emerytur pomostowych w wersji rządowej.

Wysokie koszty tego rozwiązania wynikają z faktu, że wysokość podstawy wymiaru nowo przyznanej emerytury górniczej może wynieść nawet 3945,25 zł (w 2004 r. – 2596,38 zł).

Najwięcej będą musieli zapłacić podatnicy, jeśli Sejm przyjmie poselski projekt popierany przez Związek Zawodowych Górników w Polsce (projekt 3823). Projektodawcy chcą, aby górnicy mieli prawo do wcześniejszych emerytur bez względu na wiek i przy zachowaniu starych zasad ich wyliczania. Natomiast pozostałe osoby pracujące w szczególnych warunkach lub charakterze przed 1999 r. miałyby prawo do przejścia na wcześniejszą emeryturę na starych zasadach do 31 grudnia 2020 r.

Przyjęcie tej nowelizacji spowoduje, że 300 tys. nauczycieli będzie mogło jeszcze przez 14 lat przechodzić na wcześniejsze emerytury. Za taki przywilej budżet państwa musiałby zapłacić prawie 70 mld zł więcej niż w przypadku uchwalenia rządowego projektu emerytur pomostowych i rekompensat.
Bożena Wiktorowska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA