REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miliardy na przywileje dla wybranych

REKLAMA

Nawet 100 mld zł w 2030 r. może wydać budżet państwa, jeśli nastąpi przedłużenie prawa do wcześniejszych emerytur do 2020 r. Ministerstwo Polityki Społecznej przygotowało wyliczenia ewentualnych kosztów wprowadzenia w życie projektów ustaw - dwóch poselskich i jednego obywatelskiego.
W najbliższy czwartek Komitet Rady Ministrów zapozna się z projektem ustawy o emeryturach pomostowych i rekompensatach przygotowanym przez MPS. To konkurencyjne rozwiązanie wobec dwóch projektów poselskich oraz jednego obywatelskiego mających na celu przedłużenie prawa do przechodzenia na wcześniejsze emerytury po 1 stycznia 2007 r.

Z szacunków resortu polityki społecznej wynika, że najtańszy w realizacji będzie projekt ustawy przedstawiony przez grupę posłów wspieranych przez OPZZ (druk 3719). Zgodnie z nim wydatki na wcześniejsze emerytury będą systematycznie spadały. W 2030 r. rozwiązania zaproponowane przez związkowców będą o 4 mld zł tańsze niż rządowe.

Przypominamy, że posłowie związani z OPZZ proponują, aby prawo do przechodzenia na wcześniejszą emeryturę przedłużyć do 2011 r. Jeśli jednak ktoś w 2011 r. będzie miał staż pracy uprawniający do wcześniejszej emerytury, to nie musi mieć odpowiedniego wieku (niższego niż 60 lat – kobiety oraz 65 lat – mężczyźni).

W praktyce oznacza to, że osoby te przechodziłyby na wcześniejsze emerytury aż do 2030 r. Według autorów tego projektu, wysokość emerytur byłaby liczona tak jak w obecnym systemie (wartość zapisanego na koncie indywidualnym kapitału podzielona przez dalsze oczekiwane trwanie życia), z tym że kapitał ubezpieczonego byłby zwiększany o wartość składek za te lata, których ubezpieczonemu brakuje do wieku emerytalnego, a to może budzić kontrowersje.

O wiele bardziej kosztownym rozwiązaniem może być wdrożenie projektu obywatelskiego (druk 3864), który proponuje wprowadzenie specjalnych uprawnień dla górników. Wnioskodawcy chcą, aby otrzymywali oni wcześniejsze emerytury na starych zasadach. Natomiast inne grupy zawodowe miałyby prawo do emerytur pomostowych i rekompensat. Nowe rozwiązania mogą kosztować prawie o 10 mld zł więcej niż wprowadzenie emerytur pomostowych w wersji rządowej.

Wysokie koszty tego rozwiązania wynikają z faktu, że wysokość podstawy wymiaru nowo przyznanej emerytury górniczej może wynieść nawet 3945,25 zł (w 2004 r. – 2596,38 zł).

Najwięcej będą musieli zapłacić podatnicy, jeśli Sejm przyjmie poselski projekt popierany przez Związek Zawodowych Górników w Polsce (projekt 3823). Projektodawcy chcą, aby górnicy mieli prawo do wcześniejszych emerytur bez względu na wiek i przy zachowaniu starych zasad ich wyliczania. Natomiast pozostałe osoby pracujące w szczególnych warunkach lub charakterze przed 1999 r. miałyby prawo do przejścia na wcześniejszą emeryturę na starych zasadach do 31 grudnia 2020 r.

Przyjęcie tej nowelizacji spowoduje, że 300 tys. nauczycieli będzie mogło jeszcze przez 14 lat przechodzić na wcześniejsze emerytury. Za taki przywilej budżet państwa musiałby zapłacić prawie 70 mld zł więcej niż w przypadku uchwalenia rządowego projektu emerytur pomostowych i rekompensat.
Bożena Wiktorowska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA