REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo telekomunikacyjne. informacje o abonentach tp

REKLAMA

Osoby dzwoniące na informację telefoniczną Telekomunikacji Polskiej S.A. nie mogą otrzymać poszukiwanego numeru telefonu, w sytuacji gdy nie są w stanie podać pełnego adresu abonenta.
Spółka wyjaśnia to koniecznością ochrony danych osobowych, choć paradoksalnie ten sam numer telefonu możemy bez problemu uzyskać z książki telefonicznej.

Docierają do nas skargi osób, które nie mogły uzyskać informacji w biurze numerów TP, gdyż nie znały pełnego adresu danej osoby lub instytucji. Jeśli dzwoniący wie, że, przykładowo, Jan Kowalski mieszka w Warszawie przy ul. Jasnej 5, ale nie zna jego numeru mieszkania, konsultanci z informacji TP nie podadzą mu numeru telefonu. Nawet jeśli przy ul. Jasnej mieszka tylko jeden Kowalski. Nasi czytelnicy są oburzeni taką praktyką, tym bardziej że połączenie z biurem numerów TP jest droższe niż zwykła rozmowa – kosztuje 1,42 zł, a jeśli dzwoniący korzysta z automatu telefonicznego TP – zużywa 3 impulsy z karty. Takie działania Telekomunikacji są niezrozumiałe przede wszystkim w świetle tego, że każdy z nas może przecież bez problemu odnaleźć szukany telefon w książce telefonicznej. Jeśli będzie tam trzech Kowalskich przy ul. Jasnej – to, mając tylko numer domu, z dużym prawdopodobieństwem wybierzemy właściwego.

REKLAMA

REKLAMA

Takie działanie Telekomunikacji Polskiej wynika z wewnętrznych regulacji spółki, które ta uzasadnia ochroną danych osobowych. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926) stanowi, że przetwarzanie danych jest dopuszczalne m.in. wówczas, gdy jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. – Dlatego udzielanie informacji o numerach abonentów TP czy innych przedsiębiorców telekomunikacyjnych, należy rozpatrywać na gruncie przepisów szczególnych – prawa telekomunikacyjnego i wydanych do niego rozporządzeń – mówi Małgorzata Kałużyńska-Jasak, rzecznik prasowy Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

I właśnie na przepisy prawa telekomunikacyjnego powołuje się TP S.A., argumentując, że zgodnie z ustawą, tajemnica telekomunikacyjna obejmuje w szczególności dane dotyczące użytkowników. Co do zasady, obowiązek zachowania tajemnicy telekomunikacyjnej zostaje naruszony w razie ujawnienia lub przetwarzania danych objętych tajemnicą. Takie dane mogą być udostępniane m.in. wówczas, gdy dotyczą usługi świadczonej użytkownikowi albo są niezbędne do jej wykonania (chodzi tu więc wyłącznie o użytkownika telefonu, a nie osobę trzecią, dzwoniącą do biura numerów). Zdaniem TP S.A., numer telefonu w zestawieniu z nazwiskiem, imieniem i dokładnym adresem umożliwia jednoznaczną identyfikację abonenta indywidualnego – tak więc stanowi dane osobowe, podlegające ochronie prawnej.

Trudno uznać za racjonalne rozwiązanie, choćby uzasadnione prawnie, zgodnie z którym udzielenie tej samej informacji jest nielegalne przez telefon, a legalne – na podstawie książki telefonicznej.

REKLAMA

Ewa Usowicz
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

REKLAMA

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA