REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejne spotkanie ws. restrukturyzacji PKN Orlen bez uzgodnień

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kilkugodzinne spotkanie przedstawicieli Krajowego Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjnego Związków Zawodowych (KMKPZZ) w PKN Orlen z zarządem spółki, dotyczące możliwości rozwiązania sporu w sprawie restrukturyzacji regionalnych jednostek koncernu nie przyniosło ostatecznych uzgodnień - dowiedziała się PAP ze źródła zbliżonego do rozmów.
W spotkaniu uczestniczył wiceminister skarbu Krzysztof Żyndul. Ustalono jedynie, że zarząd i związkowcy spotkają się ponownie w przyszłym tygodniu już bez udziału przedstawiciela Skarbu Państwa. W rozmowach dotyczących m.in. warunków rozpoczęcia negocjacji na temat spornych kwestii, wzięli udział szefowie czterech związków zawodowych PKN Orlen, wchodzących w skład KMKPZZ, a także wiceprezesi spółki: ds. zarządzania kadrami - Andrzej Macenowicz i ds. sprzedaży detalicznej - Wojciech Heydel.

Czwartkowe spotkanie było kolejnym w ciągu ostatniego miesiąca, podczas którego zarząd i związkowcy PKN Orlen nie porozumieli się w sprawie projektu restrukturyzacji - dotychczas nie ustalono nawet warunków, na jakich miałyby rozpocząć się merytoryczne negocjacje, chociaż obie strony deklarują wolę dialogu.

Przeciwko planom restrukturyzacji i likwidacji obecnych 12 Regionalnych Jednostek Organizacyjnych (RJO) PKN Orlen od 11 kwietnia we wszystkich oddziałach terenowych spółki na terenie kraju prowadzona jest akcja protestacyjna.

Jej organizatorami są: Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ "Solidarność" PKN Orlen SA i Grupa Orlen oraz Sekcja Krajowa Związków Zawodowych Pracowników Polskiego Koncernu Naftowego SA, Międzyzakładowa Komisja Związkowa NSZZ "S" oraz Komisja Międzyzakładowa "Solidarność 80" PKN Orlen.

Akcja polega na oflagowaniu budynków koncernu. Według przygotowanego przez zarząd PKN Orlen projektu restrukturyzacji, istniejące obecnie struktury regionalne mają zostać zamienione na trzy regiony handlu detalicznego w Łodzi, Katowicach i Poznaniu oraz pięć regionów handlu hurtowego.

Zlikwidowanych ma zostać 327 regionalnych stanowisk pracy, w większości kierowniczych. Dla zwalnianych pracowników spółki z regionów w ramach programu restrukturyzacji przygotowano pakiety osłonowe. Protestujący przeciwko takiej formie restrukturyzacji związkowcy PKN Orlen obawiają się, iż pracę w regionach może stracić około 500 osób.

Ich zdaniem, proponowane przez zarząd zmiany nie mają uzasadnienia biznesowego, nie przekładają się na realizowany plan rozwoju sprzedaży paliw, nie mają też żadnego wpływu na zwiększenie przez spółkę udziału w krajowym rynku tego sektora. PKN Orlen posiada 12 RJO, które utworzono w lipcu 2000 roku. W ich skład weszły wtedy m.in. Regionalne Biura Handlu Detalicznego i Regionalne Biura Handlu Hurtowego i Logistyki. Jednocześnie zlikwidowano wówczas 17 istniejących wcześniej oddziałów krajowych spółki. RJO posiadają status samodzielnych pracodawców.

Na zaplanowaną na lata 2005-06 restrukturyzację PKN Orlen, w tym na restrukturyzację struktur regionalnych, spółka przeznaczyła 70 mln zł. Restrukturyzacja regionów, zgodnie z harmonogramem, ma rozpocząć się już 1 lipca - przekształcenia służb terenowych przynieść mają rocznie 26,9 mln zł oszczędności przy 122,4 mln zł wydanych na ich działalność w 2004 roku.

W 2003 roku własny plan restrukturyzacji struktur regionalnych PKN Orlen przygotował ówczesny zarząd spółki kierowany przez Zbigniewa Wróbla. Przeciwko projektowi zaprotestowała wtedy część zakładowych związków zawodowych, w tym "Solidarność". Ostatecznie do restrukturyzacji nie doszło.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA