REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wygrać zmiany w biznesie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Coraz częściej sytuacje zawodowe zmuszają nas do odpowiedzi na pytania: Jak odnaleźć się w obliczu skomplikowanych zmian? Jak zarządzać własną karierą, własnymi słabościami? Wreszcie, jak postępować ze współpracownikami w kryzysowych momentach dla firmy?
Takie pytania zadaje sobie każdego roku większość menedżerów. Zmiany mogą być związane z rozwojem nowych technologii, z burzliwymi przemianami społecznymi i politycznymi. Nowymi możliwościami finansowymi i ogarniającą większość branż recesją. Wszystko to wymaga wypracowania modelu postępowania, aby jak najlepiej przygotować się na taką sytuację. Często organizacje w takim momencie postępują według stereotypowych zachowań. Dobrze jest je sobie uświadomić i następnie dla każdego stereotypu wypracować pozytywną alternatywę.

PRZYKŁAD

Sytuacja zaistniała w międzynarodowej, dużej i znanej firmie. W dobrze prosperującym do tej pory przedsiębiorstwie zaczęło dziać się coraz gorzej i w końcu podjęto decyzję, że czas na zmiany. W firmie pojawił się nowy dyrektor zarządzający. Po kilku miesiącach poznawania firmy zaproponował zmiany i nowe projekty. Między innymi celem jego zmian było zintegrowanie odizolowanych od siebie działów i procesów biznesowych. Dlatego stworzył projekt wspólnych spotkań integracyjnych działów marketingu i sprzedaży. Poprosił, żeby dyrektorzy działów finansowego, prawnego, HR, marketingu i sprzedaży wyznaczyli liderów swoich zespołów do stworzenia nowego projektu, którego celem będzie doprowadzenie w ciągu trzech miesięcy do powstania bardzo prostych, a jednocześnie precyzyjnych mierników efektywności pracy wyższego i średniego managementu. Wprowadzone wskaźniki zostały bardzo precyzyjnie określone. Nowemu szefowi firmy nie chodziło jednak o klasyczne mierniki, jak np. zwrot z kapitału, wielkość sprzedaży czy wartość firmy, tylko raczej o specyficzne wskaźniki odnoszące się na przykład do wielkości sprzedaży w danym sklepie, relatywnie do potencjału nabywczego okolicznych mieszkańców tego sklepu. Powstanie takich wskaźników pozwala w adekwatny sposób oprzeć na nich cały system premiowy będący podstawą wynagradzania. Wtedy premie przestają być quasi-wynagrodzeniem, a stają się rzeczywiście czynnikiem głównym i motywującym do osiągania wyników w pracy indywidualnej, która jest podstawą do zmiany kondycji firmy.

Zaczyna się walka

W zależności od doświadczenia, charakteru i temperamentu lidera korporacji można odnieść się do powyższej sytuacji na cztery możliwe sposoby postępowania w tych samych warunkach zewnętrznych.
Typowe niewłaściwe postawy
• Postrzeganie zmiany jako groźnego zjawiska zewnętrznego, na które nie ma się wpływu.
• Szukanie jednej przyczyny odpowiedzialnej za wszystko i przypisywanie jej konkretnemu człowiekowi.
• Skłonność do idealizowania „pozornie lepszej” przeszłości.
• Uleganie skrajnym nastrojom – od oczarowania i euforii po rozczarowanie i depresje.

Zaangażowani, czyli otwarci na tak

Pierwszą postawą będzie otwartość na tak. To człowiek zaangażowany i lubiący wyzwania. Zastanawia się, czy to nie za duża zmiana na tak krótki czas, ale chce o tym rozmawiać z szefem. Nowy dyrektor zaprasza go do udziału w projekcie, który wygląda interesująco. Ma wspólnie z pozostałymi wypracować proste mierniki, dzięki którym powstanie system motywacyjny. Zastanawia się nad przystąpieniem do projektu. Jest niepewny tego jak zaakceptują to jego współpracownicy i podwładni. Chce się w niego osobiście włączyć i uważa, że może to być bardzo ciekawe. Ma jednocześnie sporo wątpliwości natury metodologicznej. Chciałby mieć ten projekt pod kontrolą. Dawno myślał, aby takie mierniki wprowadzić. Jest ciekawy, jaką to przyniesie wartość firmie.
Na pewno warto znaleźć dla niego czas, ażeby jeszcze bardziej wciągnąć go w realizację projektu. To człowiek odważny, dzięki któremu firma może bardzo dużo skorzystać.

Wypaleni, czyli otwarci na nie

Drugim zachowaniem lidera będzie postawa otwarta na nie. Zastanawia się, po co ten projekt realizować i kombinować z czymś nowym. Jest nieufny. Zastanawia się, czy nie powiadomić centrali, że projekt jest niemożliwy do przeprowadzenia.

Recepta.

Dla tak nastawionego lidera warto wyrazić aprobatę otwartości jego krytyki. Nie zgodzić się z jego słowami, ale bardzo docenić jasność i otwartość wyrażanej argumentacji. Poprosić go o przygotowanie krytycznej analizy i zagrożeń takiego projektu.

Sabotażyści, czyli zamknięci na nie

Kolejnym przykładem będzie postawa zamknięta na nie. To tzw. sabotażyści, z którymi trudno jest zacząć. Taka osoba na propozycję nowego projektu powie: „Nie dość, że pracy przybywa, to nowy dyrektor przychodzi z propozycją totalnych idiotyzmów”. Obawia się jednocześnie powiedzieć o tym bezpośrednio przełożonemu. Chce przetrwać. Sabotażyści udają, że współpracują, a tak naprawdę czekają na rezultat, żeby się włączyć wtedy, kiedy będą jakieś widoczne efekty projektu. Ten rodzaj liderów, z mniej jawną intencją, chce wykazać, że projekt jest do niczego.

Recepta.


Kogoś takiego trzeba najpierw sprowokować do konfrontacji, żeby ujawnił się, że jest przeciw. Można go ewentualnie poprosić o rozmowę i spróbować coś zmienić w jego sposobie komunikowania się. Tak, aby z ukrytego przeciwnika stał się otwartym krytykiem. Zdecydowanie lepsze jest podejmowanie otwartej walki, gdzie człowiek się ładuje i rozładowuje. Brak efektu oraz ryzyka powoduje totalne wypalenie i niezdolność do działania.
1. Postawa otwarta na tak – czyli charakter zaangażowanego sportowca lubiącego wyzwania i niespodzianki.
2. Postawa otwarta na nie – tzw. lidera wypalonego, który z góry wie, że projekt nie ma szans na powodzenie.
3. Postawa zamknięta na nie – tzw. sabotażysty, udaje, że współpracuje.
4. Postawa określana jako zamknięta na tak – czyli przypadek zachowawczy i pełen niepokoju, nie angażuje się od razu.

Ostrożni, czyli zamknięci na tak

Wreszcie czwarta postawa określana jako zamknięta na tak, tzw. ostrożni. W tej sytuacji lider powie: „mam dylemat”. Propozycję przystąpienia do projektu traktuje jako sytuację podejrzaną i niepokojącą. Planuje włączenie się na późniejszym etapie, kiedy będzie już widać pierwsze efekty. W postawie ostrożnej (tzw. zamkniętej na tak) osoba jest zaciekawiona, ale nie jest dość odważna, aby się od początku zaangażować. Przeczekuje początek i przygląda się, aby się upewnić.

Recepta.


W przypadku partnera ostrożnego warto zwiększyć jego poczucie bezpieczeństwa poprzez nieformalne spotkanie dotyczące planów firmy, nowej wizji rozwoju i nowej strategii. Przekonać go, że niepowodzenie tego projektu albo niepowodzenie jego w tym projekcie nie będzie oznaczało w żaden sposób jego dyskwalifikacji jako człowieka czy jako specjalisty.
Po rozpoznaniu postaw liderów z łatwością można opracować metody postępowania z każdym z nich.
Adam Zych


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA