REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wygrać zmiany w biznesie

REKLAMA

Coraz częściej sytuacje zawodowe zmuszają nas do odpowiedzi na pytania: Jak odnaleźć się w obliczu skomplikowanych zmian? Jak zarządzać własną karierą, własnymi słabościami? Wreszcie, jak postępować ze współpracownikami w kryzysowych momentach dla firmy?
Takie pytania zadaje sobie każdego roku większość menedżerów. Zmiany mogą być związane z rozwojem nowych technologii, z burzliwymi przemianami społecznymi i politycznymi. Nowymi możliwościami finansowymi i ogarniającą większość branż recesją. Wszystko to wymaga wypracowania modelu postępowania, aby jak najlepiej przygotować się na taką sytuację. Często organizacje w takim momencie postępują według stereotypowych zachowań. Dobrze jest je sobie uświadomić i następnie dla każdego stereotypu wypracować pozytywną alternatywę.

PRZYKŁAD

Sytuacja zaistniała w międzynarodowej, dużej i znanej firmie. W dobrze prosperującym do tej pory przedsiębiorstwie zaczęło dziać się coraz gorzej i w końcu podjęto decyzję, że czas na zmiany. W firmie pojawił się nowy dyrektor zarządzający. Po kilku miesiącach poznawania firmy zaproponował zmiany i nowe projekty. Między innymi celem jego zmian było zintegrowanie odizolowanych od siebie działów i procesów biznesowych. Dlatego stworzył projekt wspólnych spotkań integracyjnych działów marketingu i sprzedaży. Poprosił, żeby dyrektorzy działów finansowego, prawnego, HR, marketingu i sprzedaży wyznaczyli liderów swoich zespołów do stworzenia nowego projektu, którego celem będzie doprowadzenie w ciągu trzech miesięcy do powstania bardzo prostych, a jednocześnie precyzyjnych mierników efektywności pracy wyższego i średniego managementu. Wprowadzone wskaźniki zostały bardzo precyzyjnie określone. Nowemu szefowi firmy nie chodziło jednak o klasyczne mierniki, jak np. zwrot z kapitału, wielkość sprzedaży czy wartość firmy, tylko raczej o specyficzne wskaźniki odnoszące się na przykład do wielkości sprzedaży w danym sklepie, relatywnie do potencjału nabywczego okolicznych mieszkańców tego sklepu. Powstanie takich wskaźników pozwala w adekwatny sposób oprzeć na nich cały system premiowy będący podstawą wynagradzania. Wtedy premie przestają być quasi-wynagrodzeniem, a stają się rzeczywiście czynnikiem głównym i motywującym do osiągania wyników w pracy indywidualnej, która jest podstawą do zmiany kondycji firmy.

Zaczyna się walka

W zależności od doświadczenia, charakteru i temperamentu lidera korporacji można odnieść się do powyższej sytuacji na cztery możliwe sposoby postępowania w tych samych warunkach zewnętrznych.
Typowe niewłaściwe postawy
• Postrzeganie zmiany jako groźnego zjawiska zewnętrznego, na które nie ma się wpływu.
• Szukanie jednej przyczyny odpowiedzialnej za wszystko i przypisywanie jej konkretnemu człowiekowi.
• Skłonność do idealizowania „pozornie lepszej” przeszłości.
• Uleganie skrajnym nastrojom – od oczarowania i euforii po rozczarowanie i depresje.

Zaangażowani, czyli otwarci na tak

Pierwszą postawą będzie otwartość na tak. To człowiek zaangażowany i lubiący wyzwania. Zastanawia się, czy to nie za duża zmiana na tak krótki czas, ale chce o tym rozmawiać z szefem. Nowy dyrektor zaprasza go do udziału w projekcie, który wygląda interesująco. Ma wspólnie z pozostałymi wypracować proste mierniki, dzięki którym powstanie system motywacyjny. Zastanawia się nad przystąpieniem do projektu. Jest niepewny tego jak zaakceptują to jego współpracownicy i podwładni. Chce się w niego osobiście włączyć i uważa, że może to być bardzo ciekawe. Ma jednocześnie sporo wątpliwości natury metodologicznej. Chciałby mieć ten projekt pod kontrolą. Dawno myślał, aby takie mierniki wprowadzić. Jest ciekawy, jaką to przyniesie wartość firmie.
Na pewno warto znaleźć dla niego czas, ażeby jeszcze bardziej wciągnąć go w realizację projektu. To człowiek odważny, dzięki któremu firma może bardzo dużo skorzystać.

Wypaleni, czyli otwarci na nie

Drugim zachowaniem lidera będzie postawa otwarta na nie. Zastanawia się, po co ten projekt realizować i kombinować z czymś nowym. Jest nieufny. Zastanawia się, czy nie powiadomić centrali, że projekt jest niemożliwy do przeprowadzenia.

Recepta.

Dla tak nastawionego lidera warto wyrazić aprobatę otwartości jego krytyki. Nie zgodzić się z jego słowami, ale bardzo docenić jasność i otwartość wyrażanej argumentacji. Poprosić go o przygotowanie krytycznej analizy i zagrożeń takiego projektu.

Sabotażyści, czyli zamknięci na nie

Kolejnym przykładem będzie postawa zamknięta na nie. To tzw. sabotażyści, z którymi trudno jest zacząć. Taka osoba na propozycję nowego projektu powie: „Nie dość, że pracy przybywa, to nowy dyrektor przychodzi z propozycją totalnych idiotyzmów”. Obawia się jednocześnie powiedzieć o tym bezpośrednio przełożonemu. Chce przetrwać. Sabotażyści udają, że współpracują, a tak naprawdę czekają na rezultat, żeby się włączyć wtedy, kiedy będą jakieś widoczne efekty projektu. Ten rodzaj liderów, z mniej jawną intencją, chce wykazać, że projekt jest do niczego.

Recepta.


Kogoś takiego trzeba najpierw sprowokować do konfrontacji, żeby ujawnił się, że jest przeciw. Można go ewentualnie poprosić o rozmowę i spróbować coś zmienić w jego sposobie komunikowania się. Tak, aby z ukrytego przeciwnika stał się otwartym krytykiem. Zdecydowanie lepsze jest podejmowanie otwartej walki, gdzie człowiek się ładuje i rozładowuje. Brak efektu oraz ryzyka powoduje totalne wypalenie i niezdolność do działania.
1. Postawa otwarta na tak – czyli charakter zaangażowanego sportowca lubiącego wyzwania i niespodzianki.
2. Postawa otwarta na nie – tzw. lidera wypalonego, który z góry wie, że projekt nie ma szans na powodzenie.
3. Postawa zamknięta na nie – tzw. sabotażysty, udaje, że współpracuje.
4. Postawa określana jako zamknięta na tak – czyli przypadek zachowawczy i pełen niepokoju, nie angażuje się od razu.

Ostrożni, czyli zamknięci na tak

Wreszcie czwarta postawa określana jako zamknięta na tak, tzw. ostrożni. W tej sytuacji lider powie: „mam dylemat”. Propozycję przystąpienia do projektu traktuje jako sytuację podejrzaną i niepokojącą. Planuje włączenie się na późniejszym etapie, kiedy będzie już widać pierwsze efekty. W postawie ostrożnej (tzw. zamkniętej na tak) osoba jest zaciekawiona, ale nie jest dość odważna, aby się od początku zaangażować. Przeczekuje początek i przygląda się, aby się upewnić.

Recepta.


W przypadku partnera ostrożnego warto zwiększyć jego poczucie bezpieczeństwa poprzez nieformalne spotkanie dotyczące planów firmy, nowej wizji rozwoju i nowej strategii. Przekonać go, że niepowodzenie tego projektu albo niepowodzenie jego w tym projekcie nie będzie oznaczało w żaden sposób jego dyskwalifikacji jako człowieka czy jako specjalisty.
Po rozpoznaniu postaw liderów z łatwością można opracować metody postępowania z każdym z nich.
Adam Zych


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    Nie zrobisz zakupów w swoim ulubionym sklepie osiedlowym, bo powrót VAT na żywność doprowadzi go do bankructwa

    Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.

    REKLAMA

    Windykacja należności krok po kroku

    Windykacja należności krok po kroku czyli jak odzyskać swoje pieniądze? Pierwszym krokiem jest windykacja przedsądowa. Co zrobić, aby windykacja była skuteczna już na tym etapie?

    Praca tymczasowa: Liczy się wynagrodzenie, lokalizacja miejsca pracy, czas trwania rekrutacji i szansa na stałą pracę

    Praca tymczasowa to nie tylko opcja dla studentów – najwięcej pracowników stanowią osoby w przedziale wiekowym 25-44 lata. Pracownicy tymczasowi przy wyborze oferty pracy najczęściej zwracają uwagę na wysokość wynagrodzenia, lokalizację miejsca pracy oraz szansę na stałe zatrudnienie, a także szybkość procesu rekrutacji.

    Uwaga! Zbyt częste zmienianie hasła ułatwia cyberataki

    Czy trzeba zmieniać hasło co miesiąc? Okazuje się, że zbyt częsta zmiana hasła ułatwia cyberataki. Wskazania do zmiany hasła przez pracowników po czasie od 30 do 90 dni powinny się zmienić. Kiedy zmiana hasła jest konieczna?

    Cyfrowa współpraca księgowych i przedsiębiorców

    Postęp w zakresie rozwiązań technologicznych oraz innowacje w sposobie komunikacji pomiędzy urzędami i podmiotami zmieniają sposób prowadzenia przedsiębiorstw - w szczególności małych i mikrofirm. Równocześnie szybka adopcja rozwiązań technologicznych sprawia, że cyfryzacja sektora publicznego - także na linii obywatel - urząd w kontekście przykładowo cyfrowych rozliczeń podatkowych – nabiera rozpędu i będzie coraz intensywniej dotykać również inne powiązane z nią sektory i branże. 

    REKLAMA

    Jak hakerzy wyciągają nasze dane? Uważaj na aktualizacje!

    Hakerzy nie próżnują i wciąż szukają nowych sposobów na wyciągnięcie danych. Wykorzystują pliki wirtualnego dysku twardego (VHD) do dostarczania wirusa - trojana zdalnego dostępu (RAT) Remcos. W Polsce szczególnie groźne są fałszywe aktualizacje. 

    Firmy przemysłowe stawiają na AI

    Większość firm (83 proc.) z sektora przemysłowego planuje zainwestować w sztuczną inteligencję w 2024 r. Tak wynika z najnowszego raportu "State of Smart Manufacturing". 

    REKLAMA