REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komórkowa ofensywa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polski rynek telefonii komórkowej i szerokopasmowego dostępu do internetu cały czas będzie rósł ze względu na możliwości pozyskiwania nowych użytkowników.
Obawy, że rynek mobilnej telefonii jest już prawie nasycony, można uznać za przedwczesne – wynika z raportu „Globalne trendy w telekomunikacji – implikacje dla Polski” przygotowanego przez Boston Consulting Group (BCG).
Rynek telefonii stacjonarnej, szczególnie jeśli chodzi o połączenia głosowe, czeka stagnacja i zatrzymanie poziomu wzrostu przychodów. Głównie z powodu presji na obniżenie cen.
Telefonia komórkowa zdecydowanie wyprzedza pozostałe segmenty tego rynku. Mobilnym operatorom zupełnie nie zaszkodziły obniżki cen oraz wprowadzanie tzw. darmowych weekendów. Odbili to sobie mniejszymi dotacjami do telefonów komórkowych. Okazało się zresztą, że właśnie proste oferty i coraz tańsze ceny za minutę połączenia były i pozostaną motorem napędowym telefonii komórkowej w Polsce. Zdaniem analityków BCG, na czym to polega, pokazuje zeszłoroczny sukces Heyah – taniej i prostej oferty skierowanej do wybranej grupy społecznej, która w ciągu dwóch miesięcy pozyskała ponad milion użytkowników. Wejście Heyah na rynek zapoczątkowało wiele obniżek cen, szczególnie na rynku pre-paid, a następnie w segmencie abonamentowym. Mimo coraz niższych cen penetracja rynku telefonii komórkowej osiągnęła 60 proc. i to nie musi być koniec. Z raportu BCG wynika, że zmiany w tym roku mogą być efektem rozstrzygnięcia przetargu na nowe częstotliwości, co może zaowocować wejściem czwartego podmiotu, oraz zmianą marek z polskich na globalne (Vodafone, Orange i T-Mobile). Natomiast komercyjne wprowadzenie technologii UMTS poza dużymi miastami może okazać się niewypałem. Przede wszystkim dlatego, że Polacy będą dalej preferować tanie i proste oferty, a nie nowinki technologiczne.
Nieco gorsze, choć także optymistyczne perspektywy rysują się przed szerokopasmowym dostępem do internetu. Z jednego, ale zasadniczego powodu – choć penetracja polskiego rynku sięga 41 proc., jest to o połowę niższy wynik, niż notowany w tzw. starych krajach krajach Unii Europejskiej. Zdaniem BCG Polacy wydają znacznie mniej na usługi cyfrowe – zdjęcia, muzykę i DVD niż ich rówieśnicy w Europie Zachodniej. Tak jak Heyah była motorem napędowym dla telefonii komórkowej, tak dla dostępu do internetu stała się nią Neostrada TP. Obie oferty łączy to, że były proste, tanie przez co bardziej zrozumiałe dla użytkowników. Nie należy też zapominać o sporym wkładzie, jaki w rozwój szerokopasmowego dostępu wniosły telewizje kablowe, oferując go razem z kanałami telewizyjnymi.
Najgorsze perspektywy ma telefonia stacjonarna. Przede wszystkim dlatego, że nowi abonenci będą raczej zgłaszać się do operatorów komórkowych. Innym powodem jest to, że w Polsce (jak zresztą w wielu innych krajach) jest jeden operator dominujący – Telekomunikacja Polska, oraz kilku tzw. alternatywnych, którzy przede wszystkim walczą o przejęcie abonentów TP. W efekcie skończy się to wojną cenową i spadkiem przychodów telekomów.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Kwaśniak


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA