REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komórkowa ofensywa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polski rynek telefonii komórkowej i szerokopasmowego dostępu do internetu cały czas będzie rósł ze względu na możliwości pozyskiwania nowych użytkowników.
Obawy, że rynek mobilnej telefonii jest już prawie nasycony, można uznać za przedwczesne – wynika z raportu „Globalne trendy w telekomunikacji – implikacje dla Polski” przygotowanego przez Boston Consulting Group (BCG).
Rynek telefonii stacjonarnej, szczególnie jeśli chodzi o połączenia głosowe, czeka stagnacja i zatrzymanie poziomu wzrostu przychodów. Głównie z powodu presji na obniżenie cen.
Telefonia komórkowa zdecydowanie wyprzedza pozostałe segmenty tego rynku. Mobilnym operatorom zupełnie nie zaszkodziły obniżki cen oraz wprowadzanie tzw. darmowych weekendów. Odbili to sobie mniejszymi dotacjami do telefonów komórkowych. Okazało się zresztą, że właśnie proste oferty i coraz tańsze ceny za minutę połączenia były i pozostaną motorem napędowym telefonii komórkowej w Polsce. Zdaniem analityków BCG, na czym to polega, pokazuje zeszłoroczny sukces Heyah – taniej i prostej oferty skierowanej do wybranej grupy społecznej, która w ciągu dwóch miesięcy pozyskała ponad milion użytkowników. Wejście Heyah na rynek zapoczątkowało wiele obniżek cen, szczególnie na rynku pre-paid, a następnie w segmencie abonamentowym. Mimo coraz niższych cen penetracja rynku telefonii komórkowej osiągnęła 60 proc. i to nie musi być koniec. Z raportu BCG wynika, że zmiany w tym roku mogą być efektem rozstrzygnięcia przetargu na nowe częstotliwości, co może zaowocować wejściem czwartego podmiotu, oraz zmianą marek z polskich na globalne (Vodafone, Orange i T-Mobile). Natomiast komercyjne wprowadzenie technologii UMTS poza dużymi miastami może okazać się niewypałem. Przede wszystkim dlatego, że Polacy będą dalej preferować tanie i proste oferty, a nie nowinki technologiczne.
Nieco gorsze, choć także optymistyczne perspektywy rysują się przed szerokopasmowym dostępem do internetu. Z jednego, ale zasadniczego powodu – choć penetracja polskiego rynku sięga 41 proc., jest to o połowę niższy wynik, niż notowany w tzw. starych krajach krajach Unii Europejskiej. Zdaniem BCG Polacy wydają znacznie mniej na usługi cyfrowe – zdjęcia, muzykę i DVD niż ich rówieśnicy w Europie Zachodniej. Tak jak Heyah była motorem napędowym dla telefonii komórkowej, tak dla dostępu do internetu stała się nią Neostrada TP. Obie oferty łączy to, że były proste, tanie przez co bardziej zrozumiałe dla użytkowników. Nie należy też zapominać o sporym wkładzie, jaki w rozwój szerokopasmowego dostępu wniosły telewizje kablowe, oferując go razem z kanałami telewizyjnymi.
Najgorsze perspektywy ma telefonia stacjonarna. Przede wszystkim dlatego, że nowi abonenci będą raczej zgłaszać się do operatorów komórkowych. Innym powodem jest to, że w Polsce (jak zresztą w wielu innych krajach) jest jeden operator dominujący – Telekomunikacja Polska, oraz kilku tzw. alternatywnych, którzy przede wszystkim walczą o przejęcie abonentów TP. W efekcie skończy się to wojną cenową i spadkiem przychodów telekomów.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Kwaśniak


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA