REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwójne opłaty za autostrady

REKLAMA

Mimo obietnic przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, samochody ciężarowe nie zostały zwolnione z opłat za przejazd płatnymi autostradami z początkiem kwietnia.
Transportowcy stawiają ultimatum: jeśli problem nie zostanie rozwiązany do maja, zablokują autostradę A-2.
Podwójne opłaty za autostradę (obowiązkowa winieta za korzystanie z dróg dla pojazdów o wadze powyżej 3,5 tony nie zwalnia z opłaty za przejazd) krytykują zarówno firmy transportowe, jak i Komisja Europejska, która już na początku roku dawała do zrozumienia, że Polska łamie prawo. Zniechęcona kosztami spora część przewoźników omija płatne odcinki, paraliżując drogę krajową nr 2 i 92, równoległą do autostrady A-2, a także trasę Katowice–Olkusz–Kraków, sąsiadującą z autostradą A-4. Naciskany przez transportowców resort infrastruktury zadeklarował więc przed kilkoma tygodniami, że autostradowe opłaty dla posiadaczy winiet znikną 2 kwietnia.
– To był nierealny termin. Od razu sugerowaliśmy połowę roku, ale kierownictwo ministerstwa pospieszyło się – twierdzi osoba związana z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Przeciągały się bowiem negocjacje z koncesjonariuszami autostrad – Stalexportem Autostrada Małopolska oraz Autostradą Wielkopolską, ustalające wysokość rekompensat za rezygnację z pobierania opłat od ciężarówek. Porozumienie przyznające na bieżący rok 50 mln zł Stalexportowi oraz 150 mln zł Autostradzie Wielkopolskiej osiągnięto dopiero w ubiegłym miesiącu. Nie udało się jednak dokonać odpowiednich zmian w przepisach i dlatego transportowcy do dziś płacą za autostrady podwójnie.
Z wypowiedzi przedstawiciela Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) wynika jednak, że Ministerstwo Infrastruktury deklaruje rozwiązanie problemu jeszcze w kwietniu. Miał o tym przekonywać wiceminister Jan Ryszard Kurylczyk na spotkaniu z ZMPD w ubiegłym tygodniu.
– Wiceminister stwierdził, że do zniesienia opłat potrzeba jeszcze 2-3 tygodni – mówi Jan Buczek, sekretarz generalny ZMPD.
Na razie trudno określić, na ile realny jest ten termin, zważywszy konieczność dokonania zmian w dwóch ustawach: ustawie o transporcie drogowym oraz ustawie o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. Ich projekty zostały skierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych.
– Ta faza procesu legislacyjnego powinna się zakończyć pod koniec tego tygodnia. Następnie projekty zmian obu ustaw zostaną skierowane na posiedzenie rządu, a później trafią do Sejmu – twierdzi Dorota Leduchowska z Biura Komunikacji Społecznej Ministerstwa Infrastruktury.
Tymczasem bardziej problematyczne od przyspieszenia prac legislacyjnych może okazać się znalezienie źródła wspomnianych rekompensat, które miałby wypłacić Krajowy Fundusz Drogowy (KFD). W przyszłym roku ich wysokość byłaby jeszcze wyższa, bowiem zaplanowane na 2005 rok 200 mln zł dotyczy tylko 3 kwartałów. Natomiast pieniądze, jakie KFD ma na drogi, nie zwiększą się, a przeciwnie, zmniejszą: w przyszłym roku 20 proc. środków KFD ma być skierowanych na restrukturyzację kolei.
Organizacje firm transportowych zapowiadają, że jeśli winiety nie zastąpią opłat autostradowych do końca kwietnia, na początku maja zostanie zorganizowana akcja protestacyjna.
– Zablokujemy wjazdy na autostradę A-2. W grę wchodzi także powolna jazda ciągnikami siodłowymi – powiedział „GP” Ryszard Stodolny, dyrektor biura zarządu Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Adam Woźniak


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?

Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian? 

Na jakie reformy czeka rynek pracy?

Przedsiębiorcy oczekują większego wsparcia od rządu, zwłaszcza w kwestii aktywizacji grup niedoreprezentowanych na rynku pracy. Chcieliby również zmniejszenia kosztów zatrudnienia i zapewnienia dostępu do kandydatów z państw trzecich. Nawołują także do stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 

Maksymalizacja bezpieczeństwa: Dlaczego oprogramowanie on-premise ma kluczowe znaczenie w świecie zdominowanym przez SaaS?

Jak wynika z szacunków Gartnera, już za 3 lata aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie traktować tworzenie kopii zapasowych aplikacji typu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa) jako wymóg krytyczny. Jeszcze w tym roku było to 15 proc . Ta istotna różnica wynika z oceny ryzyka. O ile oprogramowanie dostępne w modelu SaaS jest coraz częstszym wyborem organizacji na całym świecie, kluczowe staje się zapewnienie, że przechowywane tam dane są zarówno dobrze chronione, jak i możliwe do odzyskania. W tym kontekście zasadne może być pytanie o dostępne alternatywy, a zwłaszcza możliwość korzystania z tradycyjnego oprogramowania on-premise, które jest instalowane i zarządzane lokalnie.

3 cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Jak ważna jest ochrona środowiska? [WYWIAD]

Co dziś często przesądza o wyborze kontrahenta? Jak ważna jest ochrona środowiska w świecie biznesu? Jakie proste rozwiązania mogą wprowadzić wszystkie przedsiębiorstwa branży ogrodniczej? O 3 głównych cechach innowacyjności opowiada członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko.

REKLAMA

Jak chronić firmowe pieniądze przez utratą wartości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak uchronić swój kapitał w czasach wysokiej inflacji. Podobnie jak oni, ich pieniądze powinny pracować. Bank Pekao ma propozycję dla prowadzących działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub osobową z uproszczoną księgowością, pozwalającą łączyć wysokie oprocentowanie z elastycznością

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

REKLAMA

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

Analiza wpływu ryzyka jako narzędzie zarządzania kryzysowego w firmach produkcyjnych [Poradnik]

Firmy produkcyjne, które operują złożonymi procesami, zaawansowanymi technologiami oraz różnorodnymi materiałami, są szczególnie narażone na ryzyko wystąpienia kryzysu. Analiza wpływu ryzyka (ang. Risk Impact Analysis) jest narzędziem, które pozwala firmom oszacować, jakie skutki dla organizacji mogą mieć określone zdarzenia i podjąć kroki w celu ich minimalizacji. Jak firmy produkcyjne mogą wykorzystać to narzędzie, aby skuteczniej zarządzać kryzysami?

REKLAMA