REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwójne opłaty za autostrady

REKLAMA

Mimo obietnic przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, samochody ciężarowe nie zostały zwolnione z opłat za przejazd płatnymi autostradami z początkiem kwietnia.
Transportowcy stawiają ultimatum: jeśli problem nie zostanie rozwiązany do maja, zablokują autostradę A-2.
Podwójne opłaty za autostradę (obowiązkowa winieta za korzystanie z dróg dla pojazdów o wadze powyżej 3,5 tony nie zwalnia z opłaty za przejazd) krytykują zarówno firmy transportowe, jak i Komisja Europejska, która już na początku roku dawała do zrozumienia, że Polska łamie prawo. Zniechęcona kosztami spora część przewoźników omija płatne odcinki, paraliżując drogę krajową nr 2 i 92, równoległą do autostrady A-2, a także trasę Katowice–Olkusz–Kraków, sąsiadującą z autostradą A-4. Naciskany przez transportowców resort infrastruktury zadeklarował więc przed kilkoma tygodniami, że autostradowe opłaty dla posiadaczy winiet znikną 2 kwietnia.
– To był nierealny termin. Od razu sugerowaliśmy połowę roku, ale kierownictwo ministerstwa pospieszyło się – twierdzi osoba związana z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Przeciągały się bowiem negocjacje z koncesjonariuszami autostrad – Stalexportem Autostrada Małopolska oraz Autostradą Wielkopolską, ustalające wysokość rekompensat za rezygnację z pobierania opłat od ciężarówek. Porozumienie przyznające na bieżący rok 50 mln zł Stalexportowi oraz 150 mln zł Autostradzie Wielkopolskiej osiągnięto dopiero w ubiegłym miesiącu. Nie udało się jednak dokonać odpowiednich zmian w przepisach i dlatego transportowcy do dziś płacą za autostrady podwójnie.
Z wypowiedzi przedstawiciela Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) wynika jednak, że Ministerstwo Infrastruktury deklaruje rozwiązanie problemu jeszcze w kwietniu. Miał o tym przekonywać wiceminister Jan Ryszard Kurylczyk na spotkaniu z ZMPD w ubiegłym tygodniu.
– Wiceminister stwierdził, że do zniesienia opłat potrzeba jeszcze 2-3 tygodni – mówi Jan Buczek, sekretarz generalny ZMPD.
Na razie trudno określić, na ile realny jest ten termin, zważywszy konieczność dokonania zmian w dwóch ustawach: ustawie o transporcie drogowym oraz ustawie o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. Ich projekty zostały skierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych.
– Ta faza procesu legislacyjnego powinna się zakończyć pod koniec tego tygodnia. Następnie projekty zmian obu ustaw zostaną skierowane na posiedzenie rządu, a później trafią do Sejmu – twierdzi Dorota Leduchowska z Biura Komunikacji Społecznej Ministerstwa Infrastruktury.
Tymczasem bardziej problematyczne od przyspieszenia prac legislacyjnych może okazać się znalezienie źródła wspomnianych rekompensat, które miałby wypłacić Krajowy Fundusz Drogowy (KFD). W przyszłym roku ich wysokość byłaby jeszcze wyższa, bowiem zaplanowane na 2005 rok 200 mln zł dotyczy tylko 3 kwartałów. Natomiast pieniądze, jakie KFD ma na drogi, nie zwiększą się, a przeciwnie, zmniejszą: w przyszłym roku 20 proc. środków KFD ma być skierowanych na restrukturyzację kolei.
Organizacje firm transportowych zapowiadają, że jeśli winiety nie zastąpią opłat autostradowych do końca kwietnia, na początku maja zostanie zorganizowana akcja protestacyjna.
– Zablokujemy wjazdy na autostradę A-2. W grę wchodzi także powolna jazda ciągnikami siodłowymi – powiedział „GP” Ryszard Stodolny, dyrektor biura zarządu Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Adam Woźniak


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA