REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwójne opłaty za autostrady

REKLAMA

Mimo obietnic przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, samochody ciężarowe nie zostały zwolnione z opłat za przejazd płatnymi autostradami z początkiem kwietnia.
Transportowcy stawiają ultimatum: jeśli problem nie zostanie rozwiązany do maja, zablokują autostradę A-2.
Podwójne opłaty za autostradę (obowiązkowa winieta za korzystanie z dróg dla pojazdów o wadze powyżej 3,5 tony nie zwalnia z opłaty za przejazd) krytykują zarówno firmy transportowe, jak i Komisja Europejska, która już na początku roku dawała do zrozumienia, że Polska łamie prawo. Zniechęcona kosztami spora część przewoźników omija płatne odcinki, paraliżując drogę krajową nr 2 i 92, równoległą do autostrady A-2, a także trasę Katowice–Olkusz–Kraków, sąsiadującą z autostradą A-4. Naciskany przez transportowców resort infrastruktury zadeklarował więc przed kilkoma tygodniami, że autostradowe opłaty dla posiadaczy winiet znikną 2 kwietnia.
– To był nierealny termin. Od razu sugerowaliśmy połowę roku, ale kierownictwo ministerstwa pospieszyło się – twierdzi osoba związana z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Przeciągały się bowiem negocjacje z koncesjonariuszami autostrad – Stalexportem Autostrada Małopolska oraz Autostradą Wielkopolską, ustalające wysokość rekompensat za rezygnację z pobierania opłat od ciężarówek. Porozumienie przyznające na bieżący rok 50 mln zł Stalexportowi oraz 150 mln zł Autostradzie Wielkopolskiej osiągnięto dopiero w ubiegłym miesiącu. Nie udało się jednak dokonać odpowiednich zmian w przepisach i dlatego transportowcy do dziś płacą za autostrady podwójnie.
Z wypowiedzi przedstawiciela Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) wynika jednak, że Ministerstwo Infrastruktury deklaruje rozwiązanie problemu jeszcze w kwietniu. Miał o tym przekonywać wiceminister Jan Ryszard Kurylczyk na spotkaniu z ZMPD w ubiegłym tygodniu.
– Wiceminister stwierdził, że do zniesienia opłat potrzeba jeszcze 2-3 tygodni – mówi Jan Buczek, sekretarz generalny ZMPD.
Na razie trudno określić, na ile realny jest ten termin, zważywszy konieczność dokonania zmian w dwóch ustawach: ustawie o transporcie drogowym oraz ustawie o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. Ich projekty zostały skierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych.
– Ta faza procesu legislacyjnego powinna się zakończyć pod koniec tego tygodnia. Następnie projekty zmian obu ustaw zostaną skierowane na posiedzenie rządu, a później trafią do Sejmu – twierdzi Dorota Leduchowska z Biura Komunikacji Społecznej Ministerstwa Infrastruktury.
Tymczasem bardziej problematyczne od przyspieszenia prac legislacyjnych może okazać się znalezienie źródła wspomnianych rekompensat, które miałby wypłacić Krajowy Fundusz Drogowy (KFD). W przyszłym roku ich wysokość byłaby jeszcze wyższa, bowiem zaplanowane na 2005 rok 200 mln zł dotyczy tylko 3 kwartałów. Natomiast pieniądze, jakie KFD ma na drogi, nie zwiększą się, a przeciwnie, zmniejszą: w przyszłym roku 20 proc. środków KFD ma być skierowanych na restrukturyzację kolei.
Organizacje firm transportowych zapowiadają, że jeśli winiety nie zastąpią opłat autostradowych do końca kwietnia, na początku maja zostanie zorganizowana akcja protestacyjna.
– Zablokujemy wjazdy na autostradę A-2. W grę wchodzi także powolna jazda ciągnikami siodłowymi – powiedział „GP” Ryszard Stodolny, dyrektor biura zarządu Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Adam Woźniak


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA