REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwójne opłaty za autostrady

REKLAMA

Mimo obietnic przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, samochody ciężarowe nie zostały zwolnione z opłat za przejazd płatnymi autostradami z początkiem kwietnia.
Transportowcy stawiają ultimatum: jeśli problem nie zostanie rozwiązany do maja, zablokują autostradę A-2.
Podwójne opłaty za autostradę (obowiązkowa winieta za korzystanie z dróg dla pojazdów o wadze powyżej 3,5 tony nie zwalnia z opłaty za przejazd) krytykują zarówno firmy transportowe, jak i Komisja Europejska, która już na początku roku dawała do zrozumienia, że Polska łamie prawo. Zniechęcona kosztami spora część przewoźników omija płatne odcinki, paraliżując drogę krajową nr 2 i 92, równoległą do autostrady A-2, a także trasę Katowice–Olkusz–Kraków, sąsiadującą z autostradą A-4. Naciskany przez transportowców resort infrastruktury zadeklarował więc przed kilkoma tygodniami, że autostradowe opłaty dla posiadaczy winiet znikną 2 kwietnia.
– To był nierealny termin. Od razu sugerowaliśmy połowę roku, ale kierownictwo ministerstwa pospieszyło się – twierdzi osoba związana z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Przeciągały się bowiem negocjacje z koncesjonariuszami autostrad – Stalexportem Autostrada Małopolska oraz Autostradą Wielkopolską, ustalające wysokość rekompensat za rezygnację z pobierania opłat od ciężarówek. Porozumienie przyznające na bieżący rok 50 mln zł Stalexportowi oraz 150 mln zł Autostradzie Wielkopolskiej osiągnięto dopiero w ubiegłym miesiącu. Nie udało się jednak dokonać odpowiednich zmian w przepisach i dlatego transportowcy do dziś płacą za autostrady podwójnie.
Z wypowiedzi przedstawiciela Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) wynika jednak, że Ministerstwo Infrastruktury deklaruje rozwiązanie problemu jeszcze w kwietniu. Miał o tym przekonywać wiceminister Jan Ryszard Kurylczyk na spotkaniu z ZMPD w ubiegłym tygodniu.
– Wiceminister stwierdził, że do zniesienia opłat potrzeba jeszcze 2-3 tygodni – mówi Jan Buczek, sekretarz generalny ZMPD.
Na razie trudno określić, na ile realny jest ten termin, zważywszy konieczność dokonania zmian w dwóch ustawach: ustawie o transporcie drogowym oraz ustawie o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. Ich projekty zostały skierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych.
– Ta faza procesu legislacyjnego powinna się zakończyć pod koniec tego tygodnia. Następnie projekty zmian obu ustaw zostaną skierowane na posiedzenie rządu, a później trafią do Sejmu – twierdzi Dorota Leduchowska z Biura Komunikacji Społecznej Ministerstwa Infrastruktury.
Tymczasem bardziej problematyczne od przyspieszenia prac legislacyjnych może okazać się znalezienie źródła wspomnianych rekompensat, które miałby wypłacić Krajowy Fundusz Drogowy (KFD). W przyszłym roku ich wysokość byłaby jeszcze wyższa, bowiem zaplanowane na 2005 rok 200 mln zł dotyczy tylko 3 kwartałów. Natomiast pieniądze, jakie KFD ma na drogi, nie zwiększą się, a przeciwnie, zmniejszą: w przyszłym roku 20 proc. środków KFD ma być skierowanych na restrukturyzację kolei.
Organizacje firm transportowych zapowiadają, że jeśli winiety nie zastąpią opłat autostradowych do końca kwietnia, na początku maja zostanie zorganizowana akcja protestacyjna.
– Zablokujemy wjazdy na autostradę A-2. W grę wchodzi także powolna jazda ciągnikami siodłowymi – powiedział „GP” Ryszard Stodolny, dyrektor biura zarządu Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Adam Woźniak


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA