REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy będą musiały rozpocząć wdrażanie systemu HACCP

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firmy działające w branży spożywczej, które nie rozpoczęły wdrażania systemu HACCP, będą karane - wynika z projektu nowelizacji ustawy o warunkach żywności i żywienia, który niebawem wpłynie do Sejmu.

Oznacza to, że dziesiątki tysięcy sklepów spożywczych, barów, restauracji, a także firm produkujących środki spożywcze musi rozpocząć wprowadzanie do swojej działalności dość kosztownego systemu zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym żywności.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące od 1 maja 2004 r. przepisy mówiły co prawda o konieczności wdrożenia systemu HACCP przez wszystkie firmy działające w branży spożywczej, nie wskazywały jednak terminu, od którego system ten powinien funkcjonować w przedsiębiorstwie. Nie przewidywały również żadnych sankcji w przypadku niepodjęcia działań przez przedsiębiorcę służących wdrożeniu systemu. W konsekwencji niewiele małych i średnich firm zdecydowało się wdrożyć ten często kosztowny system. Z nieoficjalnych statystyk wynika, że w Polsce niecałe 4 proc. przedsiębiorstw z tej branży posiada HACCP.

Teraz sytuacja diametralnie zmienia się. Zaaprobowane już przez rząd przepisy jasno wskazują, że przedsiębiorcy muszą rozpocząć wdrażanie systemu pod groźbą sankcji karnych. Regulacje te wynikają z obowiązków dostosowawczych, które nałożyła na nasz kraj Unia Europejska. Oznacza to, że nowe przepisy bez zbędnej zwłoki należy wdrożyć do polskiego prawa. W Sejmie trafią zatem na tzw. szybką ścieżkę legislacyjną. Oprócz kar dla przedsiębiorców za brak postępów we wprowadzaniu HACCP, projekt ustawy przewiduje obligatoryjność dokumentowania wdrożonego w zakładzie systemu. W projekcie określono również, że obowiązek przeprowadzania kontroli wewnętrznej w zakładzie produkującym żywność spoczywa na kierowniku tego zakładu.

HACCP nie jest przewidziany tylko i wyłącznie dla firm produkujących żywność, ale także zajmujących się dystrybucją, handlem, cateringiem, prowadzeniem stołówek, restauracji itd. Koszty wdrożenia systemu HACCP zależą od wielkości przedsiębiorstwa. W przypadku małych firm, rodzinnych sklepików, straganów czy kiosków z żywnością wdrożenie systemu nie powinno być ani drogie, ani kłopotliwe. System właściciel będzie mógł wdrożyć samodzielnie, korzystając z pomocy poradników szkoleniowych dotyczących wdrażania HACCP. W przypadku większych firm, np. piekarni, koszty wdrażania systemu mogą być większe. Wydatki zostaną poniesione przede wszystkim na szkolenia pracowników oraz zakup sprzętu i urządzeń do monitorowania krytycznych punktów kontroli.


 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czym polega system HACCP

HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) jest systemem zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym żywności. System polega na identyfikacji wszystkich potencjalnych zagrożeń, które mogą być niebezpieczne dla zdrowia konsumenta i które mogą wystąpić podczas produkcji czy obrotu żywnością. Zadaniem systemu jest też eliminowanie i kontrolowanie zagrożeń (biologicznych, chemicznych, fizycznych) przez podjęcie szczególnej kontroli w tych miejscach, które są newralgiczne z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa żywności. Są to tzw. krytyczne punkty kontroli. Zagrożeniem może być np. to, że dany produkt przechowywany w nieodpowiedniej temperaturze może stać się przyczyną zatrucia pokarmowego z powodu nadmiernego namnożenia się drobnoustrojów chorobotwórczych. Krytycznym punktem kontroli może być np. proces pasteryzacji lub innej obróbki termicznej, której celem jest zniszczenie wszystkich drobnoustrojów chorobotwórczych. Taki krytyczny punkt powinien być stale monitorowany, m.in. przez pomiar temperatury i czasu jej działania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA