REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badania. Polskie przedsiębiorstwa muszą być bardziej innowacyjne

REKLAMA

Każda firma może osiągnąć wzrost w każdej dziedzinie i regionie działalności, niezależnie od fazy cyklu ekonomicznego - wynika z badań przeprowadzonych przez A.T. Kearney w ciągu ostatnich 14 lat w ponad 29 tys. firm obejmujących 98 proc. światowego rynku kapitałowego
Dla ciągłego wzrostu niezbędne są fuzje i przejęcia.
Firma A.T. Kearney dokonała podziału badanych firm na cztery grupy: Under-performers, Simple Growers, Profit Seekers, Value Growers. Specjaliści plasują gospodarkę Polski w grupie krajów tzw. Profit Seekers, czyli ukierunkowanych raczej na osiąganie zysku niż na wzrost firmy. W grupie tej znajdują się także m.in. Czechy, Nowa Zelandia i Hongkong. Według badań, firmy polskie są na dobrej drodze rozwoju, ale powinny większy nacisk położyć na wzrost i innowacyjność, by zwiększyć swoją konkurencyjność. Badania pokazują, że dobrze przeprowadzony rozwój firm jest nagradzany zarówno wysoką wartością firmy, jak i zyskami. W latach 1988-2003 aż 5,8 tys. firm (czyli 20 proc. badanych) znalazło się w segmencie Value Growers, gdzie wzrost dochodów plasował się na poziomie 18 proc., a wzrost wartości osiągnął aż 21,5 proc. Zdaniem ekspertów Polska powinna dążyć do tego, by znaleźć się właśnie w tej grupie. Wśród Value Growers aż 87 proc. sukcesu można wytłumaczyć czynnikami wewnętrznymi, a pozostałe 13 proc. czynnikami zewnętrznymi. Najważniejsze czynniki wewnętrzne to przede wszystkim wizja wzrostu, skoncentrowanie się na relacjach z klientami, świadomy system zarządzania zasobami ludzkimi i wiedzą, oraz innowacyjne podejście do działań z zakresu badań i rozwoju.
Zdaniem analityków A.T. Kearney badania potwierdzają, że wzrost jest możliwy w każdym przemyśle, w każdym regionie oraz w każdej fazie cyklu ekonomicznego. Jest on napędzany przede wszystkim przez czynniki wewnętrzne, a nie uwarunkowania zewnętrzne. Z punktu widzenia tworzenia wartości dla udziałowców, wzrost wartości firmy jest ważniejszy niż jej bieżące zyski. Krótkoterminowym rozwiązaniem jest wyszukiwanie i zajmowanie nisz rynkowych. Dla ciągłego wzrostu niezbędne są fuzje i przejęcia. W związku z tym firmy powinny więc rozwijać umiejętności w zakresie zarządzania tego typu przedsięwzięciami biznesowymi. Z raportu na temat fuzji i przejęć przygotowanego przez KPMG wynika, że ożywienie na rynku polskim jest w dużym stopniu związane z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku. Zwiększyło to zaufanie inwestorów zagranicznych do inwestycji w Polsce, a zmniejszenie ryzyka operacyjnego przełożyło się na niższą oczekiwaną stopę zwrotu z inwestycji. Firmy polskie stały się interesującym celem do przejęcia również ze względu na niskie koszty działalności. Zdaniem Krzysztofa Rozena z KPMG niskie koszty pracy, bliskość geograficzna i mniejsze ryzyko inwestycji niż jeszcze rok czy dwa lata temu sprawiają, że rodzime firmy stały się interesującą alternatywą dla spółek z Dalekiego Wschodu, będących dotychczas częstym celem przejęć przez koncerny europejskie.

Robert Olesiński


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA