REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badania. Polskie przedsiębiorstwa muszą być bardziej innowacyjne

REKLAMA

Każda firma może osiągnąć wzrost w każdej dziedzinie i regionie działalności, niezależnie od fazy cyklu ekonomicznego - wynika z badań przeprowadzonych przez A.T. Kearney w ciągu ostatnich 14 lat w ponad 29 tys. firm obejmujących 98 proc. światowego rynku kapitałowego
Dla ciągłego wzrostu niezbędne są fuzje i przejęcia.
Firma A.T. Kearney dokonała podziału badanych firm na cztery grupy: Under-performers, Simple Growers, Profit Seekers, Value Growers. Specjaliści plasują gospodarkę Polski w grupie krajów tzw. Profit Seekers, czyli ukierunkowanych raczej na osiąganie zysku niż na wzrost firmy. W grupie tej znajdują się także m.in. Czechy, Nowa Zelandia i Hongkong. Według badań, firmy polskie są na dobrej drodze rozwoju, ale powinny większy nacisk położyć na wzrost i innowacyjność, by zwiększyć swoją konkurencyjność. Badania pokazują, że dobrze przeprowadzony rozwój firm jest nagradzany zarówno wysoką wartością firmy, jak i zyskami. W latach 1988-2003 aż 5,8 tys. firm (czyli 20 proc. badanych) znalazło się w segmencie Value Growers, gdzie wzrost dochodów plasował się na poziomie 18 proc., a wzrost wartości osiągnął aż 21,5 proc. Zdaniem ekspertów Polska powinna dążyć do tego, by znaleźć się właśnie w tej grupie. Wśród Value Growers aż 87 proc. sukcesu można wytłumaczyć czynnikami wewnętrznymi, a pozostałe 13 proc. czynnikami zewnętrznymi. Najważniejsze czynniki wewnętrzne to przede wszystkim wizja wzrostu, skoncentrowanie się na relacjach z klientami, świadomy system zarządzania zasobami ludzkimi i wiedzą, oraz innowacyjne podejście do działań z zakresu badań i rozwoju.
Zdaniem analityków A.T. Kearney badania potwierdzają, że wzrost jest możliwy w każdym przemyśle, w każdym regionie oraz w każdej fazie cyklu ekonomicznego. Jest on napędzany przede wszystkim przez czynniki wewnętrzne, a nie uwarunkowania zewnętrzne. Z punktu widzenia tworzenia wartości dla udziałowców, wzrost wartości firmy jest ważniejszy niż jej bieżące zyski. Krótkoterminowym rozwiązaniem jest wyszukiwanie i zajmowanie nisz rynkowych. Dla ciągłego wzrostu niezbędne są fuzje i przejęcia. W związku z tym firmy powinny więc rozwijać umiejętności w zakresie zarządzania tego typu przedsięwzięciami biznesowymi. Z raportu na temat fuzji i przejęć przygotowanego przez KPMG wynika, że ożywienie na rynku polskim jest w dużym stopniu związane z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku. Zwiększyło to zaufanie inwestorów zagranicznych do inwestycji w Polsce, a zmniejszenie ryzyka operacyjnego przełożyło się na niższą oczekiwaną stopę zwrotu z inwestycji. Firmy polskie stały się interesującym celem do przejęcia również ze względu na niskie koszty działalności. Zdaniem Krzysztofa Rozena z KPMG niskie koszty pracy, bliskość geograficzna i mniejsze ryzyko inwestycji niż jeszcze rok czy dwa lata temu sprawiają, że rodzime firmy stały się interesującą alternatywą dla spółek z Dalekiego Wschodu, będących dotychczas częstym celem przejęć przez koncerny europejskie.

Robert Olesiński


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    REKLAMA

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA

    Uszkodzony towar i paczki wypełnione powietrzem. Uwaga na zakupy online podczas Black Friday

    Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości. 

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową, by móc ominąć sądy państwowe?

    Arbitraż online zamiast sądów powszechnych? Duże i małe firmy coraz częściej korzystają z tego sposobu na odzyskanie zaległych płatności. Bo czasem wyrok zapada już 3 tygodnie od złożenia wniosku. W jaki sposób sformułować skuteczną klauzulę arbitrażową? 

    REKLAMA