REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badania. Polskie przedsiębiorstwa muszą być bardziej innowacyjne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Każda firma może osiągnąć wzrost w każdej dziedzinie i regionie działalności, niezależnie od fazy cyklu ekonomicznego - wynika z badań przeprowadzonych przez A.T. Kearney w ciągu ostatnich 14 lat w ponad 29 tys. firm obejmujących 98 proc. światowego rynku kapitałowego
Dla ciągłego wzrostu niezbędne są fuzje i przejęcia.
Firma A.T. Kearney dokonała podziału badanych firm na cztery grupy: Under-performers, Simple Growers, Profit Seekers, Value Growers. Specjaliści plasują gospodarkę Polski w grupie krajów tzw. Profit Seekers, czyli ukierunkowanych raczej na osiąganie zysku niż na wzrost firmy. W grupie tej znajdują się także m.in. Czechy, Nowa Zelandia i Hongkong. Według badań, firmy polskie są na dobrej drodze rozwoju, ale powinny większy nacisk położyć na wzrost i innowacyjność, by zwiększyć swoją konkurencyjność. Badania pokazują, że dobrze przeprowadzony rozwój firm jest nagradzany zarówno wysoką wartością firmy, jak i zyskami. W latach 1988-2003 aż 5,8 tys. firm (czyli 20 proc. badanych) znalazło się w segmencie Value Growers, gdzie wzrost dochodów plasował się na poziomie 18 proc., a wzrost wartości osiągnął aż 21,5 proc. Zdaniem ekspertów Polska powinna dążyć do tego, by znaleźć się właśnie w tej grupie. Wśród Value Growers aż 87 proc. sukcesu można wytłumaczyć czynnikami wewnętrznymi, a pozostałe 13 proc. czynnikami zewnętrznymi. Najważniejsze czynniki wewnętrzne to przede wszystkim wizja wzrostu, skoncentrowanie się na relacjach z klientami, świadomy system zarządzania zasobami ludzkimi i wiedzą, oraz innowacyjne podejście do działań z zakresu badań i rozwoju.
Zdaniem analityków A.T. Kearney badania potwierdzają, że wzrost jest możliwy w każdym przemyśle, w każdym regionie oraz w każdej fazie cyklu ekonomicznego. Jest on napędzany przede wszystkim przez czynniki wewnętrzne, a nie uwarunkowania zewnętrzne. Z punktu widzenia tworzenia wartości dla udziałowców, wzrost wartości firmy jest ważniejszy niż jej bieżące zyski. Krótkoterminowym rozwiązaniem jest wyszukiwanie i zajmowanie nisz rynkowych. Dla ciągłego wzrostu niezbędne są fuzje i przejęcia. W związku z tym firmy powinny więc rozwijać umiejętności w zakresie zarządzania tego typu przedsięwzięciami biznesowymi. Z raportu na temat fuzji i przejęć przygotowanego przez KPMG wynika, że ożywienie na rynku polskim jest w dużym stopniu związane z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku. Zwiększyło to zaufanie inwestorów zagranicznych do inwestycji w Polsce, a zmniejszenie ryzyka operacyjnego przełożyło się na niższą oczekiwaną stopę zwrotu z inwestycji. Firmy polskie stały się interesującym celem do przejęcia również ze względu na niskie koszty działalności. Zdaniem Krzysztofa Rozena z KPMG niskie koszty pracy, bliskość geograficzna i mniejsze ryzyko inwestycji niż jeszcze rok czy dwa lata temu sprawiają, że rodzime firmy stały się interesującą alternatywą dla spółek z Dalekiego Wschodu, będących dotychczas częstym celem przejęć przez koncerny europejskie.

Robert Olesiński


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

REKLAMA