REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy często naciągają pracodawców

REKLAMA

Wykorzystywanie sprzętu pracodawcy do prywatnych zleceń, wychodzenie z pracy na pocztę i na zakupy, telefonowanie na koszt firmy to najbardziej popularne sposoby naciągania pracodawców przez pracowników.
W Polsce jest 700 tysięcy podmiotów, które dają pracę. Wydawać by się mogło, że kilkanaście lat gospodarki rynkowej, w połączeniu z katastrofalną sytuacją na rynku pracy, spowoduje, że pracodawcy będą mieli załogi, które na każdym kroku będą wspierać firmę, szanując jej mienie i stanowiska pracy. Niestety, wielu pracowników wciąż traktuje pracodawcę jak przeciwnika.
– Gdy robię zakupy, już po kilkunastu sekundach jestem w stanie stwierdzić, czy pracownik przykłada się do tego, co robi, czy rzetelnie podchodzi do swoich obowiązków. Niestety, często widzę, że pracownicy nie są uczciwi wobec tych, którzy dają im na chleb – mówi Andrzej Malinowski, prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich. Z badań Katedry Socjologii Ekonomicznej SGH wynika, że na niedbałe wykonywanie pracy skarży się 22,4 proc. właścicieli prywatnych firm.

Pracownicy w swoich codziennych zachowaniach nie myślą o interesach firmy. Przykładem może być znaczące zwiększenie absencji pracowników, gdy wprowadzono niepłatny pierwszy dzień choroby trwającej do 6 dni. Przez nasz kraj przewinęła się lawina zwolnień 7-dniowych i dłuższych, za które w większości zapłacili pracodawcy. W 2003 r., gdy obowiązywał ten przepis, pracownicy wzięli o 8 milionów dni zwolnień lekarskich więcej niż w roku 2002, gdy wszystkie dni zwolnienia były płatne.

Na porządku dziennym są też wyjścia w czasie pracy do urzędu, na pocztę czy też przerwy na papierosa. Niektórzy pracownicy, co też sygnalizowali nam nasi czytelnicy, posuwają się nawet do tego, że żądają płacenia nadgodzin, choć swoje obowiązki mogliby wykonać w normalnym czasie pracy. Do tego dochodzą prywatne telefony. Kilka lat temu w Gdańsku pracownice jednej z wyższych uczelni przegadały z nr. 0-700 kilkaset tysięcy złotych. Nagminne są też przypadki wykorzystywania samochodów służbowych do prywatnych wyjazdów i tzw. jazda na dwa baki, czyli przelewanie paliwa z pojazdu służbowego do prywatnego. Za to wszystko płaci właściciel firmy.

Kontrolą pracodawców zajmuje się kilka agend z Państwową Inspekcją Pracy na czele. Kontrolą wykonywania obowiązków przez pracowników żadna. Jak powiedziano nam w PIP, kontrolę taką powinien prowadzić pracodawca. To jego obciąża ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej.

Tomasz Zalewski


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

REKLAMA

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

REKLAMA

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA