REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raport o rynku pracy specjalistów

REKLAMA

W 2004 r. pracodawcy najchętniej zatrudniali handlowców i inżynierów, najwięcej miejsc pracy stworzył przemysł.
50 proc. ofert pracy pochodziło z firm przemysłu ciężkiego, lekkiego, farmaceutycznego i chemicznego – tak wynika z raportu przygotowanego przez specjalistów portalu pracuj.pl.
Raport „Rynek pracy specjalistów 2004” przygotowano na podstawie 17 504 ogłoszeń, jakie ukazały się w portalu pracuj.pl. Analiza dotyczy wyłącznie miejsc pracy oferowanych w sektorze biznesowym osobom z wyższym wykształceniem. Nie obejmuje zatem ofert zgłaszanych przez urzędy administracji publicznej ani propozycji adresowanych do studentów.
W branży przemysłowej najlepiej
W 2004 r. najwięcej miejsc pracy oferował przemysł ciężki i lekki. Obie gałęzie znalazły się na dwóch pierwszych miejscach zestawienia – 39,1 proc. Te sektory charakteryzowały się również największą dynamiką wzrostu zatrudnienia w porównaniu z 2003 r. – liczba ofert wzrosła o 238 proc. (przemysł ciężki) i o 169 proc. (przemysł lekki). Dużą dynamikę wzrostu zauważyć można również w budownictwie i nieruchomościach. Zajmująca trzecią pozycję branża chciała zatrudnić o prawie 150 proc. więcej pracowników niż w roku poprzednim.
Bardzo duży wzrost (o 185 proc.) zanotowała też branża prawnicza. Nie oznacza to jednak, że zapotrzebowanie na prawników gwałtownie się zwiększyło. Wręcz przeciwnie – specjalistów od prawa potrzeba znacznie mniej niż przed rokiem, a zatrudniani są fachowcy z innych dziedzin. Spore wzrosty odnotowały również turystyka, hotelarstwo, gastronomia (80 proc.), edukacja, kształcenie, szkolenie (64 proc.) oraz marketing, media, reklama (55 proc.).
Pozycję lidera w 2004 r. utraciły handel i sprzedaż. Spadek z pierwszego miejsca na szóste spowodowany był o połowę mniejszą liczbą ofert niż w 2003 r. I to nie tylko procentowo – z 20 proc. na 9,2 proc., ale także w liczbach bezwzględnych – z 2607 na 1615. Spory spadek wakatów – o 36 proc. – odnotowały również bankowość i finanse, IT (20 proc.) oraz produkcja dóbr szybko zbywalnych FMCG (14 proc.).
Wśród zawodów górą handlowcy i inżynierowie
Analizując ogłoszenia z poszczególnych branż, należy wziąć pod uwagę, że np. firma przemysłowa zatrudnia nie tylko inżynierów, ale i handlowców, finansistów, specjalistów od logistyki itd. Zapotrzebowanie na przedstawicieli poszczególnych zawodów najłatwiej sprawdzić, analizując, jakie miejsca pracy oferowali pracodawcy.
Na pierwszych trzech miejscach, tak jak w 2003 r., znajdują się sprzedawcy (16,3 proc., wzrost o 48 proc.), inżynierowie (12,3 proc., wzrost o 61 proc.), oraz finansiści i ekonomiści (7,1 proc., ofert więcej o 39 proc.). Szczególnie wzrosło zapotrzebowanie na informatyków zajmujących się administracją, siecią, ale pracę mogli znaleźć również programiści. Zdecydowanie lepsza jest sytuacja przedstawicieli marketingu i reklamy (150 proc. ofert więcej), logistyki, spedycji, dystrybucji (94 proc.).
Przoduje województwo mazowieckie
Najwięcej ofert pracy, tak jak i w roku poprzednim, pojawiło się w województwie mazowieckim. Z tego województwa nie pochodzi już jednak co trzecie ogłoszenie, ale co czwarte. Na kolejnych pozycjach znajdują się tak jak w 2003 r. – woj. śląskie (7,5 proc.) i wielkopolskie (7 proc.). O około 10 proc. wzrosła liczba ofert pracy w woj. małopolskim i dolnośląskim, ale największy wzrost odnotowało woj. lubuskie – o 34 proc. Spadek – oprócz woj. mazowieckiego – zaobserwowano tylko w woj. kujawsko-pomorskim, zmiana 2 proc. nie może jednak być traktowana jako istotna – twierdzą specjaliści. Wszystkie wzrosty odbywały się kosztem województwa mazowieckiego, które straciło 24 proc. ogłoszeń.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Grzegorz Kozyra


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    REKLAMA

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    REKLAMA