Już w 2005 r. ma powstać w Polsce ogólnokrajowa sieć zbiórki i demontażu starych aut. Sejm przyjął wczoraj część poprawek Senatu do ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Nowa ustawa przewiduje, że obowiązkowy recykling dotyczy pojazdów osobowych, liczących do 8 miejsc, oraz ciężarowych do 3,5 tony, wyprodukowanych w Polsce, a także aut importowanych oraz części do nich. Przyjęte poprawki senackie dotyczą m.in. zasad obliczania poziomów odzysku i recyklingu starych aut. Handlujący autami, którzy wprowadzają na teren Polski ponad 1000 aut rocznie, musieliby stworzyć sieć zbiórki starych pojazdów. Zbiórkę wycofanych aut mogłyby prowadzić jedynie stacje demontażu (tam możliwa byłaby też ich rozbiórka) i specjalne punkty zbiórki. Nowa ustawa określa też obowiązki producentów wyposażenia do nich i części zamiennych oraz właścicieli starych aut. Posłowie nie zgodzili się jednak, aby wprowadzić dodatkową opłatę recyklingową w wysokości 5 zł, którą miałby wnosić właściciel pojazdu przy pierwszym lub okresowym badaniu technicznym auta.
Ustawa czeka już tylko na podpis prezydenta. Większość jej przepisów ma wejść w życie po 30 dniach od jej opublikowania w Dzienniku Ustaw, ale pozostałe zaczną obowiązywać nawet od 1 stycznia 2007 r. Za 6 miesięcy mają wejść w życie zakazy stosowania w częściach do aut wprowadzonych do obrotu po 1 lipca 2003 r. np. ołowiu, rtęci i innych szkodliwych substancji.