REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polacy niezadowoleni ze służby zdrowia

REKLAMA

Prawie co czwarty Czech i Węgier uważa, że sytuacja w służbie zdrowia w ich krajach uległa pogorszeniu. Dla Polski i Słowacji odsetek ten jest blisko dwukrotnie wyższy - wynika z najnowszych badań przeprowadzonych wspólnie przez CBOS i ośrodki badawcze z wymienionych krajów. Tylko w Czechach zadowolonych jest więcej niż niezadowolonych.
Ankietowanych zapytano o bieżącą ocenę jakości służby zdrowia w ostatnim roku i stopień zadowolenia z opieki zdrowotnej. We wszystkich krajach Grupy Wyszehradzkiej przeprowadzono w ostatnich latach reformy służby zdrowia mające na celu przede wszystkim decentralizację.
Wśród wymienionych krajów zdecydowanie największy odsetek niezadowolonych stanowią Polacy (61 proc.) i Słowacy (54 proc.). Znacznie mniejszy jest ten odsetek wśród Węgrów i Czechów (ok. jedna trzecia). Prawdopodobnie lepsza ocena własnej służby zdrowia w Czechach jest wynikiem systematycznego, od zmiany ustroju począwszy, zwiększania wydatków na ochronę zdrowia. W porównaniu z wynikami poprzedniego sondażu niezadowolonych w Czechach przybyło (z 19 do 27 proc.). Poprawa nastrojów o 9 proc. na Węgrzech zapewne związana jest ze stabilizacją tego systemu, o 16 proc. spadło tam niezadowolenie.
W Polsce krytyka służby zdrowia nasiliła się w wyniku poważnych problemów organizacyjnych i pogarszającej się sytuacji ekonomicznej kraju, w efekcie czego wprowadzono limity świadczeń, a czas oczekiwania na zabiegi i porady wydłużył się. Efektem tego jest niezadowolenie prawie dwóch trzecich społeczeństwa ze świadczonych usług. Natomiast co piąty ankietowany w naszym kraju ocenia pozytywnie poziom świadczeń. Pod względem zmian w stosunku do 2003 r. pozytywnie ubiegły rok ocenia tylko 7 proc. naszego społeczeństwa.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Badania przeprowadzono w grudniu 2004 r. przez ośrodki realizujące program CEORG na reprezentatywnych próbach losowych ok. 1000 respondentów w wymienionych krajach.

Artur Stępień


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA