REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury elektroniczne. MF pracuje nad projektem

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przewiduje, że wstępny projekt rozporządzenia regulujący tzw. fakturowanie elektroniczne na podstawie delegacji zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług zostanie przygotowany w pierwszym kwartale 2005 r.

REKLAMA

W sprawie faktur w formie elektronicznej złożona została interpelacja przez posła Bogdana Lewandowskiego. Poseł wskazywał m.in. na możliwość stosowania faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przewidzianą przez Dyrektywę Rady UE 2001/115/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. zmieniającą dyrektywę 77/388/EWG w celu uproszczenia, modernizacji i harmonizacji ustanowionych warunków fakturowania w zakresie podatku od wartości dodanej. Także przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 - zobacz pdf) w art. 106 ust. 10 stanowią, że minister finansów w porozumieniu z ministrem odpowiedzialnym za sprawy informatyzacji może określić w rozporządzeniu sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej.

REKLAMA

W interpelacji podkreślono, że polskie uwarunkowania prawne, a w szczególności przepisy ustawy o podpisie elektronicznym, a także uwarunkowania techniczne, dają możliwość wprowadzenia do obiegu gospodarczego faktur elektronicznych. Brakującym ogniwem pozostaje tylko sprecyzowanie wymogów w tym zakresie w odpowiednim rozporządzeniu.

REKLAMA

W odpowiedzi Ministerstwa Finansów na tę interpelację podkreślono m.in., że ustawa o VAT przewiduje możliwość określenia w rozporządzeniu warunków wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przewiduje możliwość określenia we wspomnianym trybie zasad przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub kontroli skarbowej faktur przesyłanych elektronicznie. Delegacje ustawowe mają charakter fakultatywny.

W Ministerstwie Finansów podjęto prace analityczne zmierzające do przedstawienia rozwiązań realizujących upoważnienia ustawowe. Rozwiązania te muszą uwzględniać wytyczne zawarte w ustawie (m.in. potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku oraz stosowanych technik w zakresie przesyłania danych w formie elektronicznej i kodowania danych). Rozwiązania te powinny również brać pod uwagę istotę faktury jako dokumentu używanego dla potrzeb innych podatków niż VAT, np. podatku dochodowego, oraz podstawowego dokumentu księgowego, co wymaga kompleksowej analizy obowiązujących przepisów. Przewiduje się zatem, że wstępny projekt rozporządzenia regulujący „fakturowanie elektroniczne” na podstawie delegacji zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług zostanie przygotowany w pierwszym kwartale 2005 r. – poinformowano w odpowiedzi Ministerstwa Finansów na poselską interpelację.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA