REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GUS. Grudniowa koniunktura w przemyśle, budownictwie i handlu

REKLAMA

Mimo że oceny ogólnego klimatu koniunktury w przetwórstwie przemysłowym w grudniu są nadal pozytywne, to są o­ne gorsze niż w listopadzie i ostrożniejsze niż w analogicznym miesiącu ostatnich lat - wynika z danych GUS.

Na pogorszenie nastrojów przedsiębiorców wpływają niekorzystne oceny zarówno bieżącego jak i przyszłego portfela zamówień oraz produkcji. Klimat koniunktury jest oceniany gorzej niż przed miesiącem w przedsiębiorstwach obu sektorów własności, negatywnie w firmach publicznych, nadal pozytywnie - w przedsiębiorstwach prywatnych.

REKLAMA

REKLAMA

W grudniu ogólny klimat koniunktury w przetwórstwie przemysłowym kształtuje się na poziomie plus 7, wobec plus 12 w listopadzie. Poprawę koniunktury sygnalizuje 25% badanych przedsiębiorstw, a jej pogorszenie - 18% (w listopadzie odpowiednio: 26% i 14%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie. Ogólny klimat koniunktury w jednostkach obu sektorów własności jest oceniany gorzej niż przed miesiącem, negatywnie jedynie w publicznych.

W grudniu ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym oceniany jest negatywnie, gorzej niż w ubiegłym miesiącu (minus 23). Wśród badanych przedsiębiorstw 11% sygnalizuje poprawę koniunktury, a 34% – jej pogorszenie (w listopadzie odpowiednio 13% i 30%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

REKLAMA

Małe jednostki handlowe oceniają koniunkturę negatywnie: najbardziej pesymistyczne oceny formułują jednostki o liczbie pracujących do 9 osób (minus 38 wobec minus 29 przed miesiącem). W jednostkach o liczbie pracujących 10-49 osób wskaźnik koniunktury kształtuje się na poziomie minus 18 (przed miesiącem minus 13). W jednostkach średnich, o liczbie pracujących 50-249 osób, wskaźnik koniunktury wynosi minus 9 (przed miesiącem minus 8), a w przedsiębiorstwach dużych, o liczbie pracujących 250 i więcej osób – plus 14 (przed miesiącem 16).

Oceny koniunktury w poszczególnych branżach handlu detalicznego są też zróżnicowane. Najbardziej pesymistyczny wskaźnik koniunktury notuje się w branży: włókno, odzież, obuwie – minus 45 (minus 48 w ubiegłym miesiącu). Wskaźnik koniunktury w branży pojazdy mechaniczne wynosi minus 26 (minus 22 przed miesiącem), a w branży żywnościowej – minus 16 (minus 14 w listopadzie). Jedynie w branży: meble, rtv, agd wskaźnik koniunktury jest pozytywny i kształtuje się na poziomie nieco wyższym niż przed miesiącem – plus 8 (w listopadzie plus 6).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym oceniany jest w grudniu nadal negatywnie, gorzej niż w listopadzie i na poziomie zbliżonym do ocen formułowanych w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Na sytuację taką wpływają bardziej pesymistyczne niż w listopadzie oceny przyszłej sprzedaży oraz pogarszająca się bieżąca i przewidywana na najbliższe miesiące sytuacja finansowa przedsiębiorstw.

Ogólny klimat koniunktury w budownictwie jest oceniany w grudniu pozytywnie (plus 4), choć gorzej niż w poprzednim miesiącu (plus 9). Wśród badanych przedsiębiorstw 23% sygnalizuje poprawę koniunktury, a 19% - jej pogorszenie (w listopadzie odpowiednio 24% i 15%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

W grudniu 9,4% jednostek nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu działalności budowlano-montażowej (w listopadzie br. 1,8%, w grudniu ub. roku – 1,6%). Największe trudności, choć nieco mniejsze niż w poprzednim kwartale, związane są z konkurencją ze strony innych firm (barierę tę zgłasza 68% przedsiębiorstw w grudniu i w listopadzie br. i 74% w grudniu ub. roku) oraz z niedostatecznym popytem (51% badanych przedsiębiorstw w grudniu br., wobec 49% przed miesiącem i 71% w grudniu ub. roku). W skali roku najbardziej spadło znaczenie drugiej z powyższych barier.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

REKLAMA

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA

Czy własny bank pozytywnych zasobów pomaga w pracy?

Praca często generuje stres, a z nim każdy radzi sobie na swój sposób. Niejednokrotnie jest to spadek zaangażowania czy motywacji do pracy. Czym jest PsyCap? Zagadnienie analizowały badaczki Uniwersytetu SWPS.

Nowa wersja GPT-4o dostępna dla wszystkich. Asystent głosowy + rozpoznawanie i nazywanie emocji na podstawie obserwacji twarzy przez kamerę

W poniedziałek pokazano nową wersję ChataGPT - GPT-4o. Google raczej nie spadnie z tronu lidera wyszukiwarek ale nowe rozwiązania od Open AI mogą zrewolucjonizować nasze życie. Podróże bez znajomości języka będą jeszcze łatwiejsze, ale coś dla siebie dostaną też duże marki. Nowy ChatGPT będzie mógł odczytywać nasze emocje “na żywo”, a to dla reklamodawców może być wiedza bezcenna. 

REKLAMA