REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GUS. Grudniowa koniunktura w przemyśle, budownictwie i handlu

REKLAMA

Mimo że oceny ogólnego klimatu koniunktury w przetwórstwie przemysłowym w grudniu są nadal pozytywne, to są o­ne gorsze niż w listopadzie i ostrożniejsze niż w analogicznym miesiącu ostatnich lat - wynika z danych GUS.

Na pogorszenie nastrojów przedsiębiorców wpływają niekorzystne oceny zarówno bieżącego jak i przyszłego portfela zamówień oraz produkcji. Klimat koniunktury jest oceniany gorzej niż przed miesiącem w przedsiębiorstwach obu sektorów własności, negatywnie w firmach publicznych, nadal pozytywnie - w przedsiębiorstwach prywatnych.

REKLAMA

REKLAMA

W grudniu ogólny klimat koniunktury w przetwórstwie przemysłowym kształtuje się na poziomie plus 7, wobec plus 12 w listopadzie. Poprawę koniunktury sygnalizuje 25% badanych przedsiębiorstw, a jej pogorszenie - 18% (w listopadzie odpowiednio: 26% i 14%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie. Ogólny klimat koniunktury w jednostkach obu sektorów własności jest oceniany gorzej niż przed miesiącem, negatywnie jedynie w publicznych.

W grudniu ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym oceniany jest negatywnie, gorzej niż w ubiegłym miesiącu (minus 23). Wśród badanych przedsiębiorstw 11% sygnalizuje poprawę koniunktury, a 34% – jej pogorszenie (w listopadzie odpowiednio 13% i 30%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

REKLAMA

Małe jednostki handlowe oceniają koniunkturę negatywnie: najbardziej pesymistyczne oceny formułują jednostki o liczbie pracujących do 9 osób (minus 38 wobec minus 29 przed miesiącem). W jednostkach o liczbie pracujących 10-49 osób wskaźnik koniunktury kształtuje się na poziomie minus 18 (przed miesiącem minus 13). W jednostkach średnich, o liczbie pracujących 50-249 osób, wskaźnik koniunktury wynosi minus 9 (przed miesiącem minus 8), a w przedsiębiorstwach dużych, o liczbie pracujących 250 i więcej osób – plus 14 (przed miesiącem 16).

Oceny koniunktury w poszczególnych branżach handlu detalicznego są też zróżnicowane. Najbardziej pesymistyczny wskaźnik koniunktury notuje się w branży: włókno, odzież, obuwie – minus 45 (minus 48 w ubiegłym miesiącu). Wskaźnik koniunktury w branży pojazdy mechaniczne wynosi minus 26 (minus 22 przed miesiącem), a w branży żywnościowej – minus 16 (minus 14 w listopadzie). Jedynie w branży: meble, rtv, agd wskaźnik koniunktury jest pozytywny i kształtuje się na poziomie nieco wyższym niż przed miesiącem – plus 8 (w listopadzie plus 6).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym oceniany jest w grudniu nadal negatywnie, gorzej niż w listopadzie i na poziomie zbliżonym do ocen formułowanych w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Na sytuację taką wpływają bardziej pesymistyczne niż w listopadzie oceny przyszłej sprzedaży oraz pogarszająca się bieżąca i przewidywana na najbliższe miesiące sytuacja finansowa przedsiębiorstw.

Ogólny klimat koniunktury w budownictwie jest oceniany w grudniu pozytywnie (plus 4), choć gorzej niż w poprzednim miesiącu (plus 9). Wśród badanych przedsiębiorstw 23% sygnalizuje poprawę koniunktury, a 19% - jej pogorszenie (w listopadzie odpowiednio 24% i 15%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

W grudniu 9,4% jednostek nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu działalności budowlano-montażowej (w listopadzie br. 1,8%, w grudniu ub. roku – 1,6%). Największe trudności, choć nieco mniejsze niż w poprzednim kwartale, związane są z konkurencją ze strony innych firm (barierę tę zgłasza 68% przedsiębiorstw w grudniu i w listopadzie br. i 74% w grudniu ub. roku) oraz z niedostatecznym popytem (51% badanych przedsiębiorstw w grudniu br., wobec 49% przed miesiącem i 71% w grudniu ub. roku). W skali roku najbardziej spadło znaczenie drugiej z powyższych barier.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA