REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe firmy: szkolenie pracowników jest za drogie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Według raportu Instytutu Zarządzania, małe firmy chciałyby szkolić pracowników, ale nie mają na to pieniędzy. Koszty kursów ograniczają rozwój rynku szkoleniowego.
Z raportu Instytutu Zarządzania wynika, że ze szkoleń najczęściej korzystają firmy duże i to właśnie do nich adresowana jest większość ofert. Najrzadziej w kursach uczestniczą pracownicy małych zakładów. W porównaniu z innymi krajami europejskimi polskie przedsiębiorstwa znacznie rzadziej realizują szkolenia. Ogromny popyt na kursy w Polsce jest ograniczony z powodu nieodpowiednich zasobów finansowych organizacji.

Największą barierą rozwoju rynku szkoleń jest brak odczuwanej potrzeby korzystania z oferty. Przekłada się to na znacznie niższe wydatki firm w stosunku do całkowitych kosztów pracy niż ma to miejsce w innych krajach europejskich.
Przyczyn takiej sytuacji jest wiele. Po pierwsze, przedsiębiorcy w dużej mierze traktują szkolenia jako koszt, a nie inwestycję w pracowników, która może zaowocować wymiernymi korzyściami w przyszłości. Po drugie, relatywnie wysokie koszty pracy w Polsce są dodatkową barierą. Wydawać by się mogło, twierdzą specjaliści, że przyczyną powinien być też wysoki poziom bezrobocia, który powoduje, że na rynku pracy stosunkowo łatwo znaleźć osobę o określonych kwalifikacjach. Badania wskazują jednak, że przedsiębiorcy mają problem ze znalezieniem pracowników o wyższych kompetencjach, co wynika w dużej mierze ze strukturalnego charakteru bezrobocia.
Firmy polskie w porównaniu z przedsiębiorstwami z innych krajów europejskich więcej czasu poświęcają na szkolenia techniczne związane z produkcją i z rachunkowością. Taka tematyka jest konieczna do poprawnego wykonywania zadań operacyjnych oraz uaktualniania informacji na temat zmian prawnych. Ograniczone środki polskich przedsiębiorstw nie pozwalają im na poświęcanie większej liczby godzin na inne potrzebne kursy.

Zdecydowanie najskuteczniejszą metodą szkoleniową w ocenie przedstawicieli firm są warsztaty. Nieco mniej skuteczne są wykłady, studia przypadków, symulacje i programy komputerowe, a najmniejszą skutecznością charakteryzują się szkolenia w formie filmów. W ofercie firm pojawia się coraz więcej metod bardziej efektywnych.
Nowoczesne sposoby kształcenia za pomocą technik informatycznych i internetu (e-learning) są nadal mało powszechne. Najważniejszą cechą decydującą o wyborze szkolenia jest jego jakość, której najlepszym wyznacznikiem są doświadczenie i wykształcenie trenerów. Od ceny uzależniają natomiast swój wybór w większym stopniu firmy mniejsze niż duże.

Na rynku występują znaczne różnice między ceną, którą gotowi byliby zapłacić klienci, a cenami ofert firm szkoleniowych. Dla wielu przedsiębiorstw o małych obrotach opłata odgrywa decydującą rolę przy zakupie kursu.
Rynek dostawców usług szkoleniowych jest podzielony. Działają na nim duże doświadczone instytucje oferujące usługi lepszej jakości, ale istnieje też wiele małych rozproszonych podmiotów mających gorszą ofertę, a ich cena jest znacznie niższa od tej zaproponowanej przez uznane firmy.

Grzegorz Kozyra
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA