Małe i średnie firmy mogą niewielkim kosztem wdrażać rozwiązania przyjazne dla środowiska. Najciekawsze pomysły mogą liczyć na promocję - rusza właśnie kolejna edycja konkursu „Czysty Biznes”, a jego laureaci mogą liczyć na start w międzynarodowej rywalizacji organizowanej przez Komisję Europejską.
Dbałość o
środowisko w polskich firmach nie jest popularna. – Ekologia często jest postrzegana przez firmy jako obciążenie, a może być dobrym sposobem zarabiania pieniędzy – mówi Henryka Bochniarz,
prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych (PKPP). Proekologiczne wysiłki małych i średnich firm przechodzą niezauważone, brakuje też zachęt podatkowych.
Tymczasem trend dominujący w Unii Europejskiej jest jednoznaczny. – Stopniowo szacunek dla środowiska naturalnego staje się integralną częścią biznesu – podkreśla Margot Wallstrom, komisarz
UE ds. środowiska. Komisja Europejska już od 1987 r. organizuje konkursy dla małych i średnich firm, które wdrażają rozwiązania proekologiczne. W edycji 2005/2006 mogą wystartować także polskie firmy, muszą jednak wcześniej pokonać krajową konkurencję w konkursie „Czysty Biznes” organizowanym przez Fundację „Partnerstwo dla Środowiska” przy współpracy PKPP.
Aby zostać laureatem „Czystego Biznesu”, nie trzeba dokonywać kosztownej rewolucji – tegorocznym laureatom udało się m.in. znaleźć sposób na wykorzystanie kolorowej stłuczki szklanej, oszczędności energii, ciepła i wody, uporządkować teren wokół zakładu itp. Laureat jednej z poprzednich edycji Jan Ożga, właściciel piekarni w Tarnowie, ma w swojej firmie zamknięty system odzyskiwania ciepła i ogrzewania wody.
Ciepło z pieców chlebowych wykorzystuje do ogrzewania wody – dzięki temu oszczędza ciepło i odprowadza mniej zanieczyszczeń. Instalacja systemu kosztuje 2 tys. zł, a miesięczne oszczędności sięgają nawet 800 zł. Takim małym firmom pomaga Fundacja, która bezpłatnie doradza przedsiębiorcom, jak rozwiązywać problemy z odpadami, zmniejszać koszty energii itp. Aplikacje do kolejnej edycji konkursu można składać do 5 września 2005 r. Szczegóły konkursu można znaleźć na stronie Fundacji www.epce.org.pl. Zwycięzcy krajowej edycji konkursu będą w 2006 r. reprezentować Polskę w ogólnoeuropejskiej edycji konkursu.
Kategorie konkursowe
I. Zarządzanie energią, wodą i odpadami – za efektywne zarządzanie surowcami energetycznymi lub wprowadzenie uporządkowanej gospodarki odpadowej.
II. Dbałość o środowisko naturalne oraz działalność na rzecz społeczności lokalnej – za
projekt, z którego skorzysta społeczność lokalna.
III. Transfer technologii i innowacje w dziedzinie ochrony środowiska – wprowadzenie innowacji związanych ze znaczącymi efektami ekologicznymi.
IV. Projekt „Wizerunek” – dbałość o otoczenie firmy (estetykę).
V. Zielone Parki Przedsiębiorczości – ekologiczne technologie w firmie.
VI. Zarządzanie środowiskiem – skuteczne wprowadzenie systemów zarządzania środowiskiem (np. ISO 14 001).
VII. Zielone Biuro – działania proekologiczne w biurze.
VIII. Czysta Turystyka – kategoria dla restauracji, hoteli, pensjonatów.