ETS o zwolnieniach dla usług w ruchu międzynarodowym
REKLAMA
ETS uznał, że artykuł 15 ust. 6, 7 i 9 Dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że określone w tych przepisach dostawy towarów oraz usługi przeznaczone dla statków powietrznych używanych do lotów krajowych przez towarzystwa lotnicze obsługujące transport głównie w odpłatnym ruchu międzynarodowym są zwolnione z podatku od wartości dodanej. Zwolnienia te dotyczą zgodnie z przepisami Szóstej Dyrektywy dostawy, modyfikacji, naprawy, konserwacji, czarteru oraz wynajmu jednostek latających używanych przez linie lotnicze, głównie na liniach międzynarodowych w celach komercyjnych oraz dostawy, wynajmu oraz konserwacji sprzętu będącego ich częścią lub na ich potrzeby używanego, a także dostawy towarów służących zaopatrzeniu tych jednostek latających. Orzeczenie ETS odnosi się też do świadczenia usług innych od wspomnianych, na bezpośrednie potrzeby jednostek latających lub ich ładunków.
Trzeba tu przypomnieć, że zwolnienie to jest zwolnieniem z tzw. prawem do odliczenia, czyli przewiduje skutki analogiczne do naszej 0-proc. stawki VAT.
Trybunał uznał jednocześnie, że ocena zakresu działalności międzynarodowej i krajowej towarzystw lotniczych należy do sądów krajowych. W ramach tej oceny, sądy mogą uwzględnić wszystkie czynniki, które wskazują na relatywne znaczenie danego rodzaju transportu, przede wszystkim obrót.
REKLAMA
REKLAMA