REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GUS. Przychody i koszty w małych firmach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Największe przychody - wśród małych firm -  mają przedsiębiorstwa zajmujące się hurtową i detaliczną działalnością handlową. Za nimi znajdują się jednostki prowadzące działalność z zakresu obsługi nieruchomości i firm.
Z informacji GUS na temat działalności małych firm (zatrudniających do 9 osób) w 2003 roku wynika, że największy udział w przychodach uzyskanych ze sprzedaży mają przedsiębiorstwa zajmujące się hurtową i detaliczną działalnością handlową (57% przychodów z wszystkich badanych przedsiębiorstw wobec 58% - w 2002 r.).

Na pozostałe 43% składają się głównie przychody jednostek prowadzących działalność z zakresu obsługi nieruchomości i firm (10%) oraz przychody podmiotów związanych z przemysłem (9%), pośrednictwem finansowym (8%) i budownictwem (6%).

Widoczne jest duże zróżnicowanie wysokości osiąganych przychodów w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. W 2003 r., przy przeciętnych przychodach na jednego pracującego wynoszących 142 tys. zł, najwyższy ich poziom odnotowano w jednostkach prowadzących działalność związaną z pośrednictwem finansowym (564 tys. zł), najniższe – w pozostałej działalności usługowej (38 tys. zł). Podobne zróżnicowanie obserwuje się w przychodach osiąganych na jeden zakład (od 749 tys. zł w jednostkach związanych z pośrednictwem finansowym do 67 tys. zł w działalności z zakresu ochrony zdrowia).
 
Duże zróżnicowanie wysokości osiąganych przychodów występuje również w jednostkach w zależności od form prawnych. W grupie osób prawnych, tak w przeliczeniu na jeden zakład, jak i na jednego pracującego, przychody były wyższe niż w grupie osób fizycznych: w przedsiębiorstwach mających osobowość prawną wyniosły one 2064 tys. zł na jeden zakład i 492 tys. zł na jednego pracującego, w jednostkach osób fizycznych 212 tys. zł na jeden zakład i 110 tys. zł na jednego pracującego.

Przychody uzyskiwane w badanych firmach zależą nie tylko od rodzaju prowadzonej działalności i ich formy prawnej, ale i od wielkości przedsiębiorstwa: wyniki uzyskane w  2003 r. świadczą  o  tym,  że  wydajność osiągana w omawianych przedsiębiorstwach w przeliczeniu na jednego pracującego jest silnie skorelowana z liczbą pracujących w nich osób.    

Poziom kosztów ponoszonych przez najmniejsze przedsiębiorstwa jest – podobnie jak w przypadku przychodów – bardzo zróżnicowany. W 2003 r. przeciętnie ponoszone koszty w przeliczeniu na jeden zakład kształtowały się na poziomie 262 tys. zł, natomiast w przeliczeniu na jednego pracującego – 129 tys. zł. Z punktu widzenia rodzaju prowadzonej działalności najwyższe koszty na jednego pracującego, jak i na 1 zakład ponosiły w 2003 r. przedsiębiorstwa związane z pośrednictwem finansowym (odpowiednio 584 tys.zł i 775 tys.zł), najniższe – przedsiębiorstwa z zakresu ochrony zdrowia ( odpowiednio 32 tys.zł i 48 tys.zł).

Porównując wartość ponoszonych przez przedsiębiorstwa kosztów z osiąganymi przychodami należy stwierdzić, że relacja ta kształtowała się przeciętnie na poziomie 91% ( w 2002 r. – blisko 100%). Najwyższy udział kosztów w przychodach wykazały przedsiębiorstwa związane z handlem (94%), natomiast najniższy – jednostki zajmujące się leśnictwem (70%).
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA