REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GUS: zatrudnienie i wynagrodzenie w małych firmach

REKLAMA

Z badań GUS wynika, ze w 2003 r. w najmniejszych przedsiębiorstwach (o liczbie pracujących do 9 osób) znalazło pracę 3367 tys. osób.
Blisko 40% pracujących związanych było z działalnością handlową. Ponad 13% pracowało w jednostkach przemysłowych, a co dziesiąty spośród pracujących w najmniejszych firmach zajmował się działalnością budowlaną.

Z ogólnej liczby pracujących w badanych jednostkach w 2003 r. ponad 91% było zatrudnionych w jednostkach osób fizycznych, zaś blisko 9% w przedsiębiorstwach osób prawnych i jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej.     
 
Wśród wszystkich pracujących wyróżnia się grupę, dla których praca w badanych przedsiębiorstwach była pracą podstawową oraz grupę, dla których była to praca dodatkowa.

W całej zbiorowości, 2617 tys. osób deklarowało, że te właśnie podmioty stanowiły ich główne miejsce pracy. Stanowi to 78% wszystkich pracujących w najmniejszych jednostkach (tyle samo co w 2002 r.). Udział ten był niższy w jednostkach osób fizycznych (77%) niż w przedsiębiorstwach osób prawnych (ponad 85%).

Spośród wszystkich pracujących, dla których badana firma stanowiła główne miejsce pracy, 49,8% stanowili właściciele i  pomagający członkowie ich rodzin, 50,0% pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, a pozostałe 0,2% to osoby, z którymi zawarto umowę agencyjno-prowizyjną.

Przeciętne wynagrodzenie miesięczne brutto na jednego zatrudnionego w najmniejszych jednostkach wyniosło w 2003 r. - 1348 zł (w 2002 r. - 1218 zł). Najwyższe wynagrodzenia odnotowano w przedsiębiorstwach zajmujących się pośrednictwem finansowym (1791 zł) i obsługą nieruchomości (1745 zł), natomiast najniższe - w działalności związanej z hotelami i restauracjami (1038 zł).

Forma prawna przedsiębiorstwa miała bardzo wyraźny wpływ na poziom wynagrodzenia zatrudnionych. Przeciętne wynagrodzenie miesięczne brutto na jednego zatrudnionego w przedsiębiorstwach mających osobowość prawną było bowiem prawie dwukrotnie wyższe niż w jednostkach osób fizycznych i wynosiło odpowiednio: w przedsiębiorstwach osób prawnych - 2142 zł, w jednostkach osób fizycznych – 1170 zł. Różnice te odnotowano także w poszczególnych obszarach działalności. Były o­ne największe w przedsiębiorstwach zajmujących się pośrednictwem finansowym i obsługą nieruchomości: w przedsiębiorstwach osób prawnych przeciętne wynagrodzenie wyniosło odpowiednio: 2762 zł i 2424 zł, w jednostkach osób fizycznych – odpowiednio: 1155 zł i 1317zł. Najbardziej zbliżone wynagrodzenia obserwowano w jednostkach osób fizycznych i przedsiębiorstwach osób prawnych w działalności związanej z leśnictwem odpowiednio: 1056 zł i 1183 zł.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA