REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt ustawy recyklingowej

REKLAMA

W Polsce powstaną ogólnokrajowe sieci zbiórki i demontażu aut, które musiałyby przyjmować stare pojazdy od ich właścicieli - przewiduje poselski projekt ustawy recyklingowej, którym  zajmował się Sejm.
Projektowane przepisy mają określić, co powinno się robić z autami wycofanymi z eksploatacji. Dotyczyłoby to nie tylko pojazdów osobowych, liczących do 8 miejsc, oraz ciężarowych do 3,5 tony wyprodukowanych w Polsce, ale także aut importowanych oraz części do nich. Zbiórkę wycofanych aut mogłyby prowadzić jedynie stacje demontażu (tam możliwa byłaby też ich rozbiórka) i specjalne punkty zbiórki.

Projekt ustawy dokładnie opisuje, jakie byłyby obowiązki producentów samochodów, wyposażenia do nich i części zamiennych. Musieliby oni uwzględniać przy produkcji wymogi demontażu aut oraz używać w produkcji materiałów pochodzących z recyklingu. Trzeba też w ciągu 6 miesięcy od wprowadzenia auta na teren Polski opracować informację o sposobie jego demontażu – mają ją otrzymać stacje demontażu.

Wprowadzający pojazdy w liczbie ponad tysiąca sztuk rocznie musieliby tworzyć ogólnopolskie sieci zbiórki swoich aut albo podpisywać stosowne umowy ze stacjami demontażu. Jeśli firma nie musi tworzyć sieci zbiórki, to będzie – sprzedając auto klientowi – płacić 500 zł na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Obowiązek zapłaty dotyczy także osób, które nie są przedsiębiorcami, a kupiły auto w innym kraju Unii Europejskiej lub je stamtąd importowały. Natomiast firmy, które powinny mieć sieć, ale nie spełniłyby tego wymogu, musiałyby płacić po 500 zł od każdego wprowadzanego auta.

Natomiast właściciele starych zużytych aut musieliby je przekazywać do stacji demontażu lub punktów zbiórki. Te firmy miałyby obowiązek przyjmować takie auta – wolno im też będzie pobierać opłaty za przyjmowane pojazdy, ale tylko te niekompletne. Opłata taka mogłaby sięgnąć nawet 10 zł za każdy kilogram brakującej masy. Oddając auto, właściciel uzyska jednocześnie unieważnienie karty pojazdu, dowodu i tablic rejestracyjnych. W ciągu 30 dni od otrzymania zaświadczenia o demontażu auta właściciel musi wystąpić o jego wyrejestrowanie.
System recyklingu aut zacznie funkcjonować, jeśli projekt ustawy zaakceptuje parlament.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA