REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt ustawy recyklingowej

REKLAMA

W Polsce powstaną ogólnokrajowe sieci zbiórki i demontażu aut, które musiałyby przyjmować stare pojazdy od ich właścicieli - przewiduje poselski projekt ustawy recyklingowej, którym  zajmował się Sejm.
Projektowane przepisy mają określić, co powinno się robić z autami wycofanymi z eksploatacji. Dotyczyłoby to nie tylko pojazdów osobowych, liczących do 8 miejsc, oraz ciężarowych do 3,5 tony wyprodukowanych w Polsce, ale także aut importowanych oraz części do nich. Zbiórkę wycofanych aut mogłyby prowadzić jedynie stacje demontażu (tam możliwa byłaby też ich rozbiórka) i specjalne punkty zbiórki.

Projekt ustawy dokładnie opisuje, jakie byłyby obowiązki producentów samochodów, wyposażenia do nich i części zamiennych. Musieliby oni uwzględniać przy produkcji wymogi demontażu aut oraz używać w produkcji materiałów pochodzących z recyklingu. Trzeba też w ciągu 6 miesięcy od wprowadzenia auta na teren Polski opracować informację o sposobie jego demontażu – mają ją otrzymać stacje demontażu.

Wprowadzający pojazdy w liczbie ponad tysiąca sztuk rocznie musieliby tworzyć ogólnopolskie sieci zbiórki swoich aut albo podpisywać stosowne umowy ze stacjami demontażu. Jeśli firma nie musi tworzyć sieci zbiórki, to będzie – sprzedając auto klientowi – płacić 500 zł na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Obowiązek zapłaty dotyczy także osób, które nie są przedsiębiorcami, a kupiły auto w innym kraju Unii Europejskiej lub je stamtąd importowały. Natomiast firmy, które powinny mieć sieć, ale nie spełniłyby tego wymogu, musiałyby płacić po 500 zł od każdego wprowadzanego auta.

Natomiast właściciele starych zużytych aut musieliby je przekazywać do stacji demontażu lub punktów zbiórki. Te firmy miałyby obowiązek przyjmować takie auta – wolno im też będzie pobierać opłaty za przyjmowane pojazdy, ale tylko te niekompletne. Opłata taka mogłaby sięgnąć nawet 10 zł za każdy kilogram brakującej masy. Oddając auto, właściciel uzyska jednocześnie unieważnienie karty pojazdu, dowodu i tablic rejestracyjnych. W ciągu 30 dni od otrzymania zaświadczenia o demontażu auta właściciel musi wystąpić o jego wyrejestrowanie.
System recyklingu aut zacznie funkcjonować, jeśli projekt ustawy zaakceptuje parlament.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA