REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenie wyrównawcze dla agenta

Ewa Tomala
Aplikant radcowski przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie
 LexOmni.pl
usługi prawne on line
Świadczenie wyrównawcze dla agenta
Świadczenie wyrównawcze dla agenta
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Kodeksu cywilnego przewidują zabezpieczenie interesów agenta, w przypadku rozwiązania z nim umowy. Agent może żądać od dotychczasowego zleceniodawcy tzw. świadczenia wyrównawczego. Jest to konstrukcja szczególna. Ma ona na celu zapewnienie udziału byłym agentom w zyskach, które zleceniodawcy nadal uzyskują, mimo iż umowa agencyjna została rozwiązana.

Agent może ubiegać się o świadczenie wyrównawcze od byłego zleceniodawcy, gdy korzyści uzyskiwane z umów zawartych z klientami są wynikiem jego aktywnej pracy. Jednak, aby możliwe było jego otrzymanie, muszą zostać spełnione określone w ustawie warunki.

REKLAMA

REKLAMA

Regulacja dotycząca świadczenia wyrównawczego dla agentów została zawarta w art. 7643 Kodeksu cywilnego. Świadczenie wyrównawcze będzie należało się wówczas, gdy zleceniodawca po rozwiązaniu umowy z agentem nadal czerpie korzyści z jego wcześniejszej pracy.

Ustawodawca ustanawia maksymalną wysokość świadczenia wyrównawczego. Kwota tego  świadczenia nie może przekroczyć wysokości wynagrodzenia, które agent otrzymywał za rok pracy u danego zleceniodawcy. Oblicza się je na podstawie średniego rocznego wynagrodzenia, które agent uzyskiwał w okresie ostatnich pięciu lat. W sytuacji, kiedy umowa agencyjna trwała krócej niż pięć lat, podstawą obliczenia wynagrodzenia jest średnia z całego okresu trwania umowy agencyjnej.

Świadczenie wyrównawcze nie jest roszczeniem odszkodowawczym. Uzyskanie przez agenta świadczenia wyrównawczego nie pozbawia go prawa do dochodzenia odszkodowania od zleceniodawcy na zasadach ogólnych.

Kiedy agent może ubiegać się o świadczenie wyrównawcze?

Uzyskanie przez agenta świadczenia wyrównawczego zostało uzależnione od spełnienia  określonych w ustawie warunków. Agent nabywa roszczenie o to świadczenie jedynie wówczas, kiedy zostaną łącznie spełnione wszystkie warunki przewidziane w przepisach. Niespełnienie jednego z nich uniemożliwia dochodzenie przez agenta świadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze: umowa agencyjna musi zostać rozwiązana.

Po drugie, agent musi wykazać, że w czasie trwania umowy agencyjnej pozyskał klientów lub doprowadził do istotnego zwiększenia dochodów zleceniodawcy z umów zawartych z dotychczasowymi klientami.

Po trzecie, zleceniodawca po rozwiązaniu umowy z agentem nadal czerpie znaczne korzyści z umów z klientami pozyskanymi przez agenta.

Po czwarte, agent utracił prowizję od umów zawartych przez zleceniodawcę z pozyskanymi przez niego klientami.

Ostatnim i bardzo istotnym warunkiem jest to, że za przyznaniem agentowi świadczenia wyrównawczego przemawiają względy słuszności.

Agent, który będzie się starał o uzyskanie świadczenia wyrównawczego powinien pamiętać, że to właśnie na nim spoczywa ciężar udowodnienia faktów, że spełnione zostały wszystkie przesłanki upoważniające go do dochodzenia od zleceniodawcy tego świadczenia. Kluczem do sukcesu jest wykazanie, że między działalnością byłego agenta a znacznymi korzyściami czerpanymi przez dającego zlecenie po rozwiązaniu umowy zachodzi związek przyczynowy.

Kiedy świadczenie wyrównawcze nie przysługuje?

Przepisy wskazują sytuacje, w których wyłączona została możliwość ubiegania się przez agenta o świadczenie wyrównawcze.

1) Kiedy zleceniodawca wypowiedział umowę na skutek okoliczności, za które odpowiedzialność ponosi agent, usprawiedliwiających wypowiedzenie umowy bez zachowania terminów wypowiedzenia.

2) W przypadku, gdy to sam agent wypowiedział umowę. Jednakże uzyskanie świadczenia wyrównawczego będzie możliwe wówczas, gdy wypowiedzenie było uzasadnione okolicznościami, za które odpowiada zleceniodawca, albo jest usprawiedliwione wiekiem, ułomnością lub chorobą agenta, a względy słuszności nie pozwalają domagać się od niego dalszego wykonywania czynności agenta.

3) Gdy agent za zgodą zleceniodawcy przeniósł na inną osobę swoje prawa i obowiązki wynikające z umowy.

Jak dochodzić świadczenia wyrównawczego?

Agent może dochodzić swojego roszczenia dopiero po zgłoszeniu odpowiedniego żądania wobec zleceniodawcy. Ważne jest zachowanie terminu do zgłoszenia żądania, który kończy się z upływem roku od rozwiązania umowy agencyjnej. Od spełnienia tego warunku uzależnione jest skuteczne dochodzenie świadczenia wyrównawczego. Aby je uzyskać, agent powinien wezwać na piśmie byłego zleceniodawcę do zapłaty odpowiedniej kwoty tytułem świadczenia wyrównawczego.

Jeżeli były zleceniodawca nie spełni żądania, wówczas agent będzie mógł wytoczyć powództwo o zapłatę.

Roszczenie o świadczenie wyrównawcze przechodzi na spadkobierców agenta. Należy podkreślić, iż dla zachowania wskazanego terminu do zgłoszenia żądania, nie ma znaczenia dzień otwarcia spadku, czy data, w której spadkobierca dowiedział się o śmierci spadkodawcy.

Roczny termin do zgłoszenia żądania jest terminem zawitym. Po jego upływie roszczenie wygasa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA