REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenie wyrównawcze dla agenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Tomala
Aplikant radcowski przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie
 LexOmni.pl
usługi prawne on line
Świadczenie wyrównawcze dla agenta
Świadczenie wyrównawcze dla agenta
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Kodeksu cywilnego przewidują zabezpieczenie interesów agenta, w przypadku rozwiązania z nim umowy. Agent może żądać od dotychczasowego zleceniodawcy tzw. świadczenia wyrównawczego. Jest to konstrukcja szczególna. Ma ona na celu zapewnienie udziału byłym agentom w zyskach, które zleceniodawcy nadal uzyskują, mimo iż umowa agencyjna została rozwiązana.

Agent może ubiegać się o świadczenie wyrównawcze od byłego zleceniodawcy, gdy korzyści uzyskiwane z umów zawartych z klientami są wynikiem jego aktywnej pracy. Jednak, aby możliwe było jego otrzymanie, muszą zostać spełnione określone w ustawie warunki.

REKLAMA

REKLAMA

Regulacja dotycząca świadczenia wyrównawczego dla agentów została zawarta w art. 7643 Kodeksu cywilnego. Świadczenie wyrównawcze będzie należało się wówczas, gdy zleceniodawca po rozwiązaniu umowy z agentem nadal czerpie korzyści z jego wcześniejszej pracy.

Ustawodawca ustanawia maksymalną wysokość świadczenia wyrównawczego. Kwota tego  świadczenia nie może przekroczyć wysokości wynagrodzenia, które agent otrzymywał za rok pracy u danego zleceniodawcy. Oblicza się je na podstawie średniego rocznego wynagrodzenia, które agent uzyskiwał w okresie ostatnich pięciu lat. W sytuacji, kiedy umowa agencyjna trwała krócej niż pięć lat, podstawą obliczenia wynagrodzenia jest średnia z całego okresu trwania umowy agencyjnej.

Świadczenie wyrównawcze nie jest roszczeniem odszkodowawczym. Uzyskanie przez agenta świadczenia wyrównawczego nie pozbawia go prawa do dochodzenia odszkodowania od zleceniodawcy na zasadach ogólnych.

Kiedy agent może ubiegać się o świadczenie wyrównawcze?

Uzyskanie przez agenta świadczenia wyrównawczego zostało uzależnione od spełnienia  określonych w ustawie warunków. Agent nabywa roszczenie o to świadczenie jedynie wówczas, kiedy zostaną łącznie spełnione wszystkie warunki przewidziane w przepisach. Niespełnienie jednego z nich uniemożliwia dochodzenie przez agenta świadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze: umowa agencyjna musi zostać rozwiązana.

Po drugie, agent musi wykazać, że w czasie trwania umowy agencyjnej pozyskał klientów lub doprowadził do istotnego zwiększenia dochodów zleceniodawcy z umów zawartych z dotychczasowymi klientami.

Po trzecie, zleceniodawca po rozwiązaniu umowy z agentem nadal czerpie znaczne korzyści z umów z klientami pozyskanymi przez agenta.

Po czwarte, agent utracił prowizję od umów zawartych przez zleceniodawcę z pozyskanymi przez niego klientami.

Ostatnim i bardzo istotnym warunkiem jest to, że za przyznaniem agentowi świadczenia wyrównawczego przemawiają względy słuszności.

Agent, który będzie się starał o uzyskanie świadczenia wyrównawczego powinien pamiętać, że to właśnie na nim spoczywa ciężar udowodnienia faktów, że spełnione zostały wszystkie przesłanki upoważniające go do dochodzenia od zleceniodawcy tego świadczenia. Kluczem do sukcesu jest wykazanie, że między działalnością byłego agenta a znacznymi korzyściami czerpanymi przez dającego zlecenie po rozwiązaniu umowy zachodzi związek przyczynowy.

Kiedy świadczenie wyrównawcze nie przysługuje?

Przepisy wskazują sytuacje, w których wyłączona została możliwość ubiegania się przez agenta o świadczenie wyrównawcze.

1) Kiedy zleceniodawca wypowiedział umowę na skutek okoliczności, za które odpowiedzialność ponosi agent, usprawiedliwiających wypowiedzenie umowy bez zachowania terminów wypowiedzenia.

2) W przypadku, gdy to sam agent wypowiedział umowę. Jednakże uzyskanie świadczenia wyrównawczego będzie możliwe wówczas, gdy wypowiedzenie było uzasadnione okolicznościami, za które odpowiada zleceniodawca, albo jest usprawiedliwione wiekiem, ułomnością lub chorobą agenta, a względy słuszności nie pozwalają domagać się od niego dalszego wykonywania czynności agenta.

3) Gdy agent za zgodą zleceniodawcy przeniósł na inną osobę swoje prawa i obowiązki wynikające z umowy.

Jak dochodzić świadczenia wyrównawczego?

Agent może dochodzić swojego roszczenia dopiero po zgłoszeniu odpowiedniego żądania wobec zleceniodawcy. Ważne jest zachowanie terminu do zgłoszenia żądania, który kończy się z upływem roku od rozwiązania umowy agencyjnej. Od spełnienia tego warunku uzależnione jest skuteczne dochodzenie świadczenia wyrównawczego. Aby je uzyskać, agent powinien wezwać na piśmie byłego zleceniodawcę do zapłaty odpowiedniej kwoty tytułem świadczenia wyrównawczego.

Jeżeli były zleceniodawca nie spełni żądania, wówczas agent będzie mógł wytoczyć powództwo o zapłatę.

Roszczenie o świadczenie wyrównawcze przechodzi na spadkobierców agenta. Należy podkreślić, iż dla zachowania wskazanego terminu do zgłoszenia żądania, nie ma znaczenia dzień otwarcia spadku, czy data, w której spadkobierca dowiedział się o śmierci spadkodawcy.

Roczny termin do zgłoszenia żądania jest terminem zawitym. Po jego upływie roszczenie wygasa.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA