REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa i obowiązki stron umowy agencyjnej

Monika Pązik

REKLAMA

Umowa agencyjna jest umową cywilnoprawną zawieraną między przedsiębiorcami. Podstawowe prawa i obowiązki stron określają przepisy prawa cywilnego dotyczące umowy agencyjnej, natomiast pozostałe mogą zostać uzgodnione według uznania stron przestrzegając zasad współżycia społecznego.

Umowa agencyjna należy do kategorii umów starannego działania co oznacza, że agent zobowiązuje się wykonać zlecone zadania z należytą starannością. Stronami umowy jest zatem agent i dający zlecenie, którzy zawierają umowę zgodnie z zasadą swobody umów, kształtując dowolnie swój stosunek cywilnoprawny, jednakże z zastrzeżeniem, by treść i cel umowy nie stały w sprzeczności z naturą stosunku, ustawą ani zasadom współżycia społecznego. Należy zaznaczyć, że agent wykonuje swoje należycie swoje obowiązki w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast podstawowym obowiązkiem obu stron jest zachowanie lojalności wobec drugiej strony.

REKLAMA

Obowiązki agenta

Podstawowe obowiązki zostały uregulowane w art. 758 § 1 kodeksu cywilnego. Jednakże istnieją dwa rodzaje umów agencyjnych określających zakres obowiązków agenta, w tym agencja pośrednicza i agencja przedstawicielska. Na mocy umowy o agencję pośredniczą agent zobowiązuje się za wynagrodzeniem i w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa do stałego pośredniczenia przy zawieraniu umów z klientami na rzecz dającego zlecenie bądź w jego imieniu. Zadaniem agenta jest wyszukiwanie klientów, kojarzenie interesów stron, gromadzenie informacji a także uczestniczenie w negocjacjach. Agencja przedstawicielska natomiast charakteryzuje się tym, że agent dokonuje i imieniu dającego zlecenie czynności prawnych związanych z zawieraniem umów w jego imieniu. Aby agent mógł zawierać umowy w takiej formie konieczne jest uzyskanie stosownego pełnomocnictwa od dającego zlecenie. Na podstawie art. 760 k.c. agent zobowiązany jest do zachowania lojalności wobec drugiej strony umowy co oznacza, że powinien powstrzymać się od wszelkich działań, w wyniku których dający zlecenie poniósłby szkodę zarówno w prowadzonej działalności jak i w wizerunku firmy. Dodatkowo agent zobowiązany jest w szczególności do:

  • przekazywania wszelkich informacji mających znaczenie dla dającego zlecenie,
  • przestrzegania wskazówek otrzymanych od drugiej strony umowy,
  • podejmowania w zakresie prowadzonych spraw czynności potrzebnych do ochrony praw dającego zlecenie.

Polecamy serwis: Jak założyć firmę

Obowiązki dającego zlecenie

Obowiązki po stronie dającego zlecenie mogą wynikać bezpośrednio z przepisów prawa jak również z samej treści umowy agencyjnej. W związku z tym dający zlecenie zobowiązany jest do:

1. zapłaty agentowi wynagrodzenia (prowizji),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. złożenia agentowi oświadczenia zawierającego dane o należnej mu prowizji oraz udostępnienia informacji potrzebnych do prawidłowego ustalenia wysokości prowizji,

3. przekazywania agentowi dokumentów i informacji potrzebnych do prawidłowego wykonania umowy oraz zawiadamiania o zawieranych umowach,

4. zwrotu wydatków agenta związanych z wykonaniem umowy,

5. zapłaty świadczenia wyrównawczego,

6. wypłacenia odpowiedniej sumy pieniężnej w razie ustanowienia ograniczenia (zakazu) działalności konkurencyjnej,

7. lojalności wobec agenta.

Zapłata wynagrodzenia jest podstawowym obowiązkiem po stronie dającego zlecenie niezależnie od tego, czy agent występuje z żądaniem jego wypłaty. Dający zlecenie powinien złożyć oświadczenie zawierające dane o wysokości prowizji nie później niż w ostatnim dniu miesiąca następującego po kwartale, w którym agent nabył prawo do prowizji. Ponadto dający zlecenie ma obowiązek dostarczenie niezbędnych dokumentów i informacji, zawiadomić o liczbie umów, których wartość będzie niższa niż normalnie przewidziane oraz zawiadomieniu agenta o przyjęciu lub odrzuceniu propozycji zawarcia umowy oraz o niewykonaniu umowy. Dający zlecenie na mocy art. 762 k.c. w razie braku odmiennych postanowień ma obowiązek zwrotu wydatków związanych z wykonaniem zlecenia jednakże tylko o tyle, o ile były uzasadnione i o ile ich wysokość przekracza zwykłą w danych stosunkach miarę.

 Zadaj pytanie na forum: Moja Firma - Zakładanie firmy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA