REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa i obowiązki stron umowy agencyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Umowa agencyjna jest umową cywilnoprawną zawieraną między przedsiębiorcami. Podstawowe prawa i obowiązki stron określają przepisy prawa cywilnego dotyczące umowy agencyjnej, natomiast pozostałe mogą zostać uzgodnione według uznania stron przestrzegając zasad współżycia społecznego.

Umowa agencyjna należy do kategorii umów starannego działania co oznacza, że agent zobowiązuje się wykonać zlecone zadania z należytą starannością. Stronami umowy jest zatem agent i dający zlecenie, którzy zawierają umowę zgodnie z zasadą swobody umów, kształtując dowolnie swój stosunek cywilnoprawny, jednakże z zastrzeżeniem, by treść i cel umowy nie stały w sprzeczności z naturą stosunku, ustawą ani zasadom współżycia społecznego. Należy zaznaczyć, że agent wykonuje swoje należycie swoje obowiązki w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast podstawowym obowiązkiem obu stron jest zachowanie lojalności wobec drugiej strony.

REKLAMA

Obowiązki agenta

Podstawowe obowiązki zostały uregulowane w art. 758 § 1 kodeksu cywilnego. Jednakże istnieją dwa rodzaje umów agencyjnych określających zakres obowiązków agenta, w tym agencja pośrednicza i agencja przedstawicielska. Na mocy umowy o agencję pośredniczą agent zobowiązuje się za wynagrodzeniem i w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa do stałego pośredniczenia przy zawieraniu umów z klientami na rzecz dającego zlecenie bądź w jego imieniu. Zadaniem agenta jest wyszukiwanie klientów, kojarzenie interesów stron, gromadzenie informacji a także uczestniczenie w negocjacjach. Agencja przedstawicielska natomiast charakteryzuje się tym, że agent dokonuje i imieniu dającego zlecenie czynności prawnych związanych z zawieraniem umów w jego imieniu. Aby agent mógł zawierać umowy w takiej formie konieczne jest uzyskanie stosownego pełnomocnictwa od dającego zlecenie. Na podstawie art. 760 k.c. agent zobowiązany jest do zachowania lojalności wobec drugiej strony umowy co oznacza, że powinien powstrzymać się od wszelkich działań, w wyniku których dający zlecenie poniósłby szkodę zarówno w prowadzonej działalności jak i w wizerunku firmy. Dodatkowo agent zobowiązany jest w szczególności do:

  • przekazywania wszelkich informacji mających znaczenie dla dającego zlecenie,
  • przestrzegania wskazówek otrzymanych od drugiej strony umowy,
  • podejmowania w zakresie prowadzonych spraw czynności potrzebnych do ochrony praw dającego zlecenie.

Polecamy serwis: Jak założyć firmę

Obowiązki dającego zlecenie

Obowiązki po stronie dającego zlecenie mogą wynikać bezpośrednio z przepisów prawa jak również z samej treści umowy agencyjnej. W związku z tym dający zlecenie zobowiązany jest do:

1. zapłaty agentowi wynagrodzenia (prowizji),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. złożenia agentowi oświadczenia zawierającego dane o należnej mu prowizji oraz udostępnienia informacji potrzebnych do prawidłowego ustalenia wysokości prowizji,

3. przekazywania agentowi dokumentów i informacji potrzebnych do prawidłowego wykonania umowy oraz zawiadamiania o zawieranych umowach,

4. zwrotu wydatków agenta związanych z wykonaniem umowy,

5. zapłaty świadczenia wyrównawczego,

6. wypłacenia odpowiedniej sumy pieniężnej w razie ustanowienia ograniczenia (zakazu) działalności konkurencyjnej,

7. lojalności wobec agenta.

Zapłata wynagrodzenia jest podstawowym obowiązkiem po stronie dającego zlecenie niezależnie od tego, czy agent występuje z żądaniem jego wypłaty. Dający zlecenie powinien złożyć oświadczenie zawierające dane o wysokości prowizji nie później niż w ostatnim dniu miesiąca następującego po kwartale, w którym agent nabył prawo do prowizji. Ponadto dający zlecenie ma obowiązek dostarczenie niezbędnych dokumentów i informacji, zawiadomić o liczbie umów, których wartość będzie niższa niż normalnie przewidziane oraz zawiadomieniu agenta o przyjęciu lub odrzuceniu propozycji zawarcia umowy oraz o niewykonaniu umowy. Dający zlecenie na mocy art. 762 k.c. w razie braku odmiennych postanowień ma obowiązek zwrotu wydatków związanych z wykonaniem zlecenia jednakże tylko o tyle, o ile były uzasadnione i o ile ich wysokość przekracza zwykłą w danych stosunkach miarę.

 Zadaj pytanie na forum: Moja Firma - Zakładanie firmy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA