REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa agencyjna sposobem na działalność bez środków własnych

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Aby rozpocząć działalność gospodarczą niezbędne są środki finansowe. Co jednak zrobić, gdy ich nie ma? Doskonałym rozwiązaniem jest podjęcie współpracy z pomiotem dysponującym pomysłem na biznes, know - how oraz kapitałem. Umowa agencyjna, uregulowana w kodeksie cywilnym, daje właśnie taką możliwość.

Najczęściej posługują się nią banki, firmy ubezpieczeniowe, firmy świadczące usługi pocztowe, kolporterzy prasy, sieci sklepów spożywczych.

REKLAMA

Niezbędne jest zaufanie


Umowa agencyjna jest umową specyficzną, gdyż opiera się na wzajemnym zaufaniu stron. Dający zlecenie przekazuje agentowi swój towar, usługi, udostępnia zazwyczaj lokal i opłaca za niego rachunki, udostępnia swój wizerunek i know - how. Z drugiej natomiast strony, agent odpowiada materialnie za podejmowane działania i jest uzależniony od procedur wprowadzanych przez zlecającego, mających na celu właściwe naliczanie prowizji, przeprowadzanie inwentaryzacji czy innych majątkowych rozliczeń między stronami. Agent jest także uzależniony i ograniczony do tych produktów, które udostępni mu dający zlecenie. Ma to bezpośrednie przełożenie na wysokość dochodów osiąganych przez agenta. Dlatego też, tak ważne jest wzajemne zaufanie stron w tym stosunku prawnym.    


Koszty agenta

REKLAMA


Osoba zamierzająca rozpocząć działalność jako agent, zazwyczaj nie musi angażować własnych środków finansowych. Dający zlecenie powinien udostępnić wszystko, co jest niezbędne do właściwego wykonywania umowy. Agent ponosi jedynie koszty związane z założeniem i prowadzeniem działalności gospodarczej: opłaty za telefon, opłaty związane z prowadzeniem konta bankowego, koszt zakupu usług księgowych, zakup materiałów biurowych, ZUS, koszty pracownicze itp. Czasami musi ponosić także niektóre koszty związane z wykonywaniem umowy np.: koszt adaptacji lokalu, drobnych remontów, środków utrzymania czystości, bhp i innych przewidzianych w umowie. W pozostałym zakresie, całe ryzyko finansowe przedsięwzięcia, leży po stronie dającego zlecenie.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Agent musi się natomiast liczyć z tym, iż dający zlecenie będzie żądał zabezpieczenia umowy w postaci np.: weksla, poręczenia czy też hipoteki, a nawet czasami określonej kwoty pieniężnej. Dający zlecenie, zanim podejmie współpracę, często sprawdza przyszłego agenta pod względem jego wiarygodności finansowej, historii kredytowej, niezalegania z podatkami i ZUS.


Na czym polega umowa agencyjna  


Umowa agencyjna polega na tym, iż przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się do stałego pośredniczenia przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie albo do zawierania ich w jego imieniu. Jest umową o charakterze handlowym. Jej strony zajmują się profesjonalnie prowadzeniem działalności gospodarczej. Oznacza to, że stroną może być tylko przedsiębiorca, a więc osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą albo osoba prawna.

REKLAMA


Agent jest podmiotem samodzielnym, a co za tym idzie, nie występuje w umowie agencyjnej stosunek podporządkowania właściwy umowie o pracę. W przypadku agenta można mówić wyłącznie o zależności ekonomicznej. Jego wynagrodzeniem jest prowizja od faktycznie wykonanych czynności: wartości lub ilości zawartych umów, sprzedanego towaru itp.


Dający zlecenie jest w tym stosunku prawnym podmiotem mającym zazwyczaj przewagę ekonomiczną. Istnieje więc groźba nadużywania silniejszej pozycji, dlatego też przepisy regulujące tę instytucję kładą


szczególny nacisk na ochronę agenta, jako podmiotu słabszego.  


Prawa i obowiązki stron


Agent zobowiązany jest w szczególności do:


- przekazywania wszelkich informacji o umowach, które zawarł w imieniu dającego zlecenie, otrzymanych propozycjach zawarcia umowy i ofertach, rozmiarze popytu na towary bądź usługi objęte działalnością agenta, preferencji klientów, zwyczajów handlowych w zakresie prowadzonej przez dającego zlecenie działalności, działaniach na rynku podmiotów konkurencyjnych i innych ważnych dla uzasadnionego interesu gospodarczego dającego zlecenie;


- przestrzegania wskazówek dającego zlecenie;


- ochrony praw dającego zlecenie, do których należy np.: zawiadomienie o wadzie towaru, wniesienie reklamacji, sporządzanie protokołów szkód transportowych, zebranie i zabezpieczenie dowodów, zawiadomienie dającego zlecenie o stanie majątkowym klientów, powstrzymanie się ze spełnieniem świadczenia, wykonanie prawa zatrzymania;


Do najważniejszych obowiązków dającego zlecenie należy:


- zapłata wynagrodzenia (prowizji);


- udzielanie informacji niezbędnych do obliczenia należnej agentowi prowizji. Agent może domagać się dostarczenia wyciągu z ksiąg handlowych albo żądać, aby wgląd i wyciąg z tych ksiąg został zapewniony biegłemu rewidentowi wybranemu przez strony;


- przekazywanie agentowi dokumentów i informacji niezbędnych do prawidłowego wykonywania umowy agencyjnej. Chodzi tutaj o charakterystykę towarów, usług, ich cenie, warunkach płatności itp.;


- zawiadamianie agenta o przyjęciu albo odrzuceniu propozycji zawarcia umowy, o niewykonaniu umowy, przy której agent pośredniczył oraz o tym, że liczba umów, lub ich wartość będzie znacznie niższa, niż ta której agent normalnie mógłby się spodziewać.


  

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA