REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenie "Zatrudnienie cudzoziemców w Polsce – w tym poprzez agencje zatrudnienia"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Zapraszamy do uczestnictwa w szkoleniu "Zatrudnienie cudzoziemców w Polsce – w tym poprzez agencje zatrudnienia", które odbędzie się 3 lipca 2015 r. w Warszawie.

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej sięgają po zagranicznych pracowników, a dla cudzoziemców Polska jest coraz atrakcyjniejszym miejscem pracy. Podmioty zatrudniające cudzoziemców muszą pamiętać o tym, że proces ten jest bardziej skomplikowany niż zatrudnienie obywatela RP. Częste zmiany i nowelizacje przepisów nie ułatwiają i tak złożonej procedury zatrudnienia obcokrajowca. Szkolenie pozwoli zdobyć, poszerzyć i usystematyzować wiedzę w zakresie zatrudniania cudzoziemców w Polsce, zgodnie z regulacjami unijnymi, prawodawstwem polskim oraz stanowiskami Państwowej Inspekcji Pracy. Ponadto wejście – od 1 maja 2015 r. - nowelizacji ustawy o cudzoziemcach spowodowało kolejne pytania w zakresie możliwości zalegalizowania pobytu i pracy cudzoziemców. Większość zagadnień poruszanych podczas szkolenia wzbogacona będzie przykładami rozwiązań zaczerpniętych z bogatej praktyki zawodowej wykładowcy.

REKLAMA

REKLAMA

W PROGRAMIE:

1. Przybliżenie podstawowych pojęć:
• podmiot zatrudniający cudzoziemca,
• cudzoziemiec,
• nielegalny pobyt,
• nielegalne zatrudnienie i wykonywanie innej pracy zarobkowej cudzoziemców,

2. Omówienie warunków dotyczących legalnego pobytu cudzoziemców na terenie Polski:
• dokumenty umożliwiające przyjazd i zameldowanie obywateli Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
• poruszanie się cudzoziemców w Polsce w ramach ruchu bezwizowego,
• dokumenty legalizujące pobyt obywateli państw trzecich w Polsce,
• nowelizacja przepisów dotyczących cudzoziemców - uzyskanie jednego zezwolenia na pobyt i pracę,
• informacje o wizach „pozytywne: oraz „negatywne” (bez możliwości pracy).

3. Wyjaśnienie postępowania umożliwiającego pracę cudzoziemców na terenie Polski 
• praca w Polsce obywateli Unii Europejskiej, obywateli Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Norwegii, Luksemburga i Islandii) oraz obywateli Szwajcarii,
• procedura zezwoleń na pracę umożliwiająca pracę obywateli państw trzecich – wniosek o wydanie zezwolenia na pracę, wymagania dla cudzoziemca, opłaty z tytułu uzyskania pozytywnej decyzji),
• uproszczone postępowanie umożliwiające pracę w Polsce - zarejestrowanie w urzędzie pracy oświadczenia o zamiarze powierzenia pracy obywatelowi: Ukrainy, Białorusi, Rosji, Armenii, Mołdawii i Gruzji,
• najczęściej popełniane błędny podmiotów starających się o zatrudnienie cudzoziemca.

REKLAMA

4. Wskazanie przypadków, w których cudzoziemcy zostali zwolnieni z obowiązku uzyskania zezwolenia na pracę w Polsce:
• krótkie okresy pracy niewymagające uzyskania zezwoleń na pracę w Polsce,
• analiza konkretnych prac, których wykonywanie nie wymaga otrzymania zezwolenia na pracę w Polsce,
• praca w zawodach wymagających wysokich kwalifikacji, zwalniających z potrzeby posiadania zezwolenia na pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Wyjaśnienie obowiązków podmiotów zatrudniających cudzoziemców po zalegalizowaniu pobytu i zatrudnienia cudzoziemca.  
• podpisanie umowy pozwalające cudzoziemcom na pracę w Polsce,
• faktyczny sposób wykonywania pracy przez cudzoziemca (podstawa zatrudnienia, stanowisko pracy, wynagrodzenie za pracę), wyłączający podejrzenie pracy w sposób niezgodny z uzyskanym zezwoleniem,
• obowiązki informacyjne kierowane do urzędu wydającego zezwolenie,  
• zasady zatrudnienia cudzoziemca przez agencję zatrudnienia i jego „przekazanie” do pracodawcy użytkownika.

6. Omówienie zasad dotyczących ubezpieczania cudzoziemców zatrudnionych w Polsce:
• przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. Urz. UE L.2004.166.1 ze zm.),
• regulacje Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczące wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. Urz. UEL. 2009.284.1).

7. Wyjaśnienie obowiązków odnoszących się do cudzoziemców delegowanych do pracy w Polsce przez podmioty nie mające siedziby na terenie RP.
• wymagania dla cudzoziemców delegowanych do pracy w Polsce przez podmiot zagranicznych mający siedzibę w krajach należących do UE oraz EOG
• spełnienie obowiązków wobec cudzoziemców delegowanych do pracy w Polsce podmiot zagranicznych nie mający siedziby w krajach należących do UE oraz EOG,
• zapewnienie cudzoziemcom delegowanym minimalnych warunków wynikających z polskich przepisów – czas pracy, wynagrodzenie za pracę, urlopy wypoczynkowe, wymagania bhp, ochrona związana z rodzicielstwem, równouprawnienie pracowników polskich i cudzoziemców,
• dokumenty, które wymagają organy kontrolujące wykonywanie pracy przez cudzoziemców,
• w jakim kraju delegowany cudzoziemiec będzie podlegał ubezpieczeniom społecznym.

8. Omówienie warunków dopuszczających cudzoziemców delegowanych do pracy w Polsce na podstawie dokumentów uzyskanych za granicą – na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 593/2008 z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych oraz stanowisk Państwowej Inspekcji Pracy: 
• kiedy delegowany cudzoziemiec będzie musiał uzyskać w Polsce dodatkowe uprawnienia i kwalifikacje do pracy,
• w jakich okolicznościach delegowany cudzoziemiec musi zostać w Polsce przeszkolony z zakresu bhp i uzyskać badania lekarskie,
• które dokumenty delegowanych cudzoziemców muszą zostać przetłumaczone w Polsce i kiedy cudzoziemiec musi działać w obecności tłumacza.

9. Wyjaśnienie skutków nielegalnego zatrudnienia cudzoziemca:
• odpowiedzialność przedsiębiorców i cudzoziemców na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy – mandaty karne, postępowanie przed sądem,
• sankcje wynikające z ustawy o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – wykroczenia, przestępstwa,
• inne konsekwencje związane z nielegalnym zatrudnieniem cudzoziemca – wydalenie cudzoziemca z Polski, uchylenie zezwolenia na pobyt i pracę.

PROWADZĄCY:

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, specjaliza-cja prawo pracy, wieloletni pracownik inspekcji pracy, starszy inspektor pracy. Jednej z dwóch osób w całej PIP legitymujących się specjalizacją z zakresu legalności zatrudnienia cudzoziemców, od 7 lat koordynator PIP w województwie śląskim tematu zatrudnienia i innej pracy zarobkowej cudzoziemców. Przeprowadził kilkaset kontroli PIP z zakresu legalności zatrudnienia. Uczestnik i wykładowca wielu szkoleń, warsztatów, konferencji, w tym między-narodowych dotyczących legalności zatrudnienia cudzoziemców. Prowadził szkolenia dla przedsiębiorców, pracodawców, agencji zatrudnienia, menagerów oraz innych organów i instytucji (m.in. Straży Granicznej, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, powiatowych urzę-dów pracy, organizacji związkowych). Autor wielu opracowań i publikacji z zakresy legalności zatrudnienia cudzoziemców publikowanych w miesięcznikach: Kadry i Płace w Administracji, Inspektor Pracy. Biegły sądowy z zakresu legalności zatrudnienia cudzoziemców wpisany na listę biegłych Sadu Okręgowego w Katowicach. Wykładowca w Ośrodku Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy we Wrocławiu. 

Więcej informacji >>>

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA