REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Relacja z II edycji międzynarodowej konferencji European Emission Trading Summit

REKLAMA

19 listopada 2013 r. odbyła się II edycja międzynarodowej konferencji „European Emission Trading Summit”. Spotkanie zostało zorganizowane przez firmę CBE Polska i dotyczyło funkcjonowania europejskiego systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2. Podczas spotkania negocjowano kluczowe ustalenia w obszarze polityki klimatycznej.

Eksperci z całego świata debatowali nad możliwościami przebudowy zasad funkcjonowania systemu EU ETS i globalnymi perspektywami rynku carbon. Zajmowali się wpływem backloadingu na zmianę notowań w handlu emisjami i tworzyli prognozy na najbliższe lata.

REKLAMA

Podstawy Europejskiego Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji CO2 zostały ustanowione dyrektywą Parlamentu Europejskiego z 13 października 2013 r. Dyrektywa ta została przyjęta w celu spełnienia klimatycznych zobowiązań wspólnoty europejskiej.

Polityka klimatyczna do 2030 r.

Jednym z ekspertów, który podważał skuteczność systemu EU ETS był Zbigniew Kamieński, Zastępca Dyrektora Departamentu Innowacji i Przemysłu w Ministerstwie Gospodarki. Jego zdaniem nie ma żadnego dokumentu dowodzącego fakt, że redukcja emisji CO2 została osiągnięta właśnie dzięki temu systemowi. W związku z tym należy rozważyć, czy jest on w ogóle potrzebny.

Zasady wykorzystania jednostek CER/ERU

Sylwia Waśniewska, Kierownik Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBIZE) przypomniała uczestnikom, że istnieje 5 podstawowych aktów prawnych, które regulują wykorzystanie jednostek CER/ERU (w okresie 2008-2020), jest to m.in.: Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE wraz ze wszystkimi zmianami i tzw. dyrektywą łączącą (dyrektywa EU ETS). Waśniewska poinformowała również, iż w III okresie rozliczeniowym EU ETS (od 2013 r.) prowadzący instalacje mogą wykorzystywać trzy kategorie jednostek CER/ERU – jednostki CER/ERU wydane za redukcję emisji osiągnięte do końca 2012 r., osiągnięte od 2013 r., ale z projektów zarejestrowanych przed 2013 r. oraz po 2013 r., z projektów, które zostaną rozpoczęte po 2013 r. i są realizowane w krajach najsłabiej rozwiniętych.

Polecamy serwis: Oferty szkoleń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tendencje mające wpływ na funkcjonowanie rynku CO2

REKLAMA

Sarah Deblock, Dyrektor International Emission Trading Association (IETA) swoje wystąpienie rozpoczęła od poinformowania, że Parlament Europejski będzie głosował nad backloadingiem w grudniu, jednakże już teraz przyjęto nieformalny tekst, który został poparty na początku listopada przez wiele Państw. Oczekuje się, że backloading zostanie wprowadzony w połowie 2014 roku i należy podkreślić, że strukturalna reforma EU ETS jest uzależniona od przyjęcia nowego rozwiązania. Z kolei Michał Mazurkiewicz, Zastępca Dyrektora Departamentu Skarbu, PGE Polska Grupa Energetyczna (PGE S.A.), stwierdził, że backloading nie pomoże sam w sobie i nie dziwi się, że Polska była i jest mu przeciwna.

Francisco Grajales Cravioto, Regionalny Kierownik w dziale Global Emissions, Vattenfall Energy Trading zaznaczył, że naistotniejsze jest to, żeby system EU ETS był stabilny i funkcjonował jak najlepiej. Jeżeli EU ETS przestanie działać, a później pojawi się inne rozwiązanie, to plany inwestycyjne trzeba będzie wyrzucić do kosza. A przecież na podjęcie decyzji odnośnie procesów inwestycyjnych potrzeba wielu lat.

Specyfika i możliwość handlu uprawnieniami do emisji na rynku lotniczym

REKLAMA

Ivona Lukasevic, Trader, Aither CO2 SpA poinformowała, że linie lotnicze mogą zamienić jednostki EUA na jednostki EUAA (aktualnie możliwość zarobku 0,03-0,1 euro na jednostce), zakupować uprawnienia w transzach lub skorzystać z kontraktu UCE Cleared, czyli zablokowania ceny kupna uprawnień dziś i realizacji transakcji w przyszłości. W tym przypadku dostawa oraz zapłata odbywają się przy zapadalności kontraktu.
Ograniczenie emisji CO2 w sektorze lotniczym wywołało wielkie wzburzenie zarówno wśród przedsiębiorstw funkcjonujących w Unii Europejskiej jak i poza nią. Andreas Hardeman, Asystent Dyrektora ds. Polityki Ekologicznej, International Air Transport Association (IATA) zaakcentował, że IATA od samego początku zależało na opracowaniu prostego systemu kompensacji w celu późniejszego rozwinięcia.

Pojawiły się również głosy popierające system EU ETS, oceniając system jako najskuteczniejszą formę zmniejszania emisji. John Hanlon, Sekretarz Generalny, European Low Fares Airline Association (ELFAA) dodaje jednak, że system będzie funkcjonował poprawnie, tylko wtedy, gdy będzie dotyczył również przewoźników przelatujących nad Europą.

Warto dodać, iż istnieją cztery zasadnicze filary, które umożliwiają redukcję CO2: infrastruktura, działalność bieżąca, technologie (np.: biopaliwa) i działania rynkowe. Niestety zmniejszeniu emisji CO2 nie sprzyjają ani polityka, ani prawodawstwo.

Źródło: Zespół CBE Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od dziś ważna zmiana w prawie transportowym: taksówkarz i kurier muszą mieć polskie prawo jazdy. Będzie paraliż tych usług

Taksówkarz i kurier od dziś tylko z polskim prawem jazdy. Dziś, w poniedziałek 17 czerwca weszła w życie nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, w myśl której wszyscy kierowcy oferujący odpłatny przejazd w ramach wszystkich dostępnych aplikacji będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Jak wpłynie to na branżę i naszą codzienną rzeczywistość?

Branża handlowa w letargu. Co czwarta firma obawia się mniejszych zamówień, a co druga wysokich cen

Branża handlowa w Polsce jest jedyną, która nie wyszła nawet na krótko z kryzysu w ciągu minionych dwóch lat. Menadżerowie nie widzą wciąż sprzyjających okoliczności do prowadzenia biznesu w handlu – ani teraz, ani w najbliższej przyszłości.

Budownictwo narzeka na brak kredytów i sięga po faktoring, to za sprawą coraz wyższych nieregulowanych na czas wzajemnych zobowiązań

Wskaźniki koniunktury poprawiają się i coraz więcej firm prognozuje poprawę płynności. Ale szukające finansowego wsparcia przedsiębiorstwa z budownictwa nie zawsze mogą liczyć na przychylność banków w staraniach o kredyt. Stały się za to klientem numer jeden dla firm faktoringowych. Dotyczy to zwłaszcza mikrofirm.

Pieniądze z KPO. Kto zyska, a kto może stracić?

W ramach KPO do Polski trafiło już 7 mld euro. Czy optymizm inwestycyjny sprawi, że w Polsce na każdym kroku będzie plac budowy, a inflacja znów poszybuje w górę? Które firmy mogą rekordowo zyskać? A kto straci?

REKLAMA

Finansowanie ze środków UE. Z jakich programów mogą korzystać przedsiębiorcy z MŚP?

Z jakich programów finansowania może skorzystać przedsiębiorca w 2024 roku? Unia Europejska kontynuuje swoje zaangażowanie we wsparcie przedsiębiorców z MŚP. Stawia na różnorodne programy i ułatwienia, które mają na celu stymulowanie innowacyjności, wzrostu gospodarczego oraz konkurencyjności firm w UE.

Od 12 czerwca zapłacisz okiem za zakupy. W których sklepach?

12 czerwca w pięciu salonach Empik w całej Polsce rozpoczyna się pilotażowy program płatności biometrycznych. To innowacyjne rozwiązanie opiera się na fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy. Dostawcą tej technologii jest polski fintech PayEye, we współpracy z Planet Pay. Program jest pierwszym tego rodzaju w Europie i działa w ramach programu Mastercard Biometric Checkout.

Będzie zakaz nowych licencji na transport międzynarodowy, zablokuje zakładanie jednoosobowych firm

Planowany przez Ministerstwo Infrastruktury pomysł zakazu wydawania licencji dla transportu międzynarodowego może okazać się dużym problemem dla polskich przewoźników. To praktycznie zakaz zakładanie nowych jednoosobowych firm. Ponadto blokada zakupu nowych ciężarówek.

Mikrofirmy budowlane mogą się pożegnać z kredytami?

Przeterminowane zaległości firm budowlanych to już ponad półtora miliarda złotych. Większość zadłużonych przedsiębiorców to mikrofirmy. Prognozowana poprawa płynności wcale nie oznacza, że firmy mogą liczyć na kredyty bankowe.

REKLAMA

Rewolucja w handlu internetowym. Szczegółowe dane trafią do skarbówki

Szczegółowe informacje o transakcjach internetowych, w tym wynajmu mieszkań, będą przekazywane do Urzędu Skarbowego. Dodatkowo, konta na platformach takich jak Allegro, OLX czy Vinted mogą zostać zablokowane, a wypłaty wstrzymane - informuje "Gazeta Wyborcza".

Połowa konsumentów deklaruje, że wybierze firmę wspierającą odpowiedzialny rozwój zamiast tej, która nie podejmuje takich działań

Inwestowanie ESG (Environmental, Social, Governance), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu może być odpowiedzią na pościg za wynikami. Celem działalności firm powinno być dziś nie tylko osiąganie dobrych wyników finansowych, widocznych w raportach kwartalnych, ale także budowanie otoczenia społecznego, ochrona środowiska czy wspieranie ważnych inicjatyw. To istotne dla wielu inwestorów instytucjonalnych, jak również detalicznych, którzy wybierają inwestycje online mające na uwadze środowisko i otoczenie społeczne.

REKLAMA