REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zaliczać w koszty wynagrodzenia pracowników po przekształceniu działalności w spółkę

Kiedy zaliczać w koszty wynagrodzenia pracowników po przekształceniu działalności w spółkę /Fot. Fotolia
Kiedy zaliczać w koszty wynagrodzenia pracowników po przekształceniu działalności w spółkę /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę przedsiębiorstwo i zatrudniam pracowników. W styczniu 2017 r. planuję przekształcenie mojej jednoosobowej działalności w spółkę z o.o. Jak rozliczać wynagrodzenia za grudzień dla pracowników wypłacone przez spółkę w terminie ich wypłaty, który został określony w styczniu (miesiącu przekształcenia)? Czyim kosztem są wynagrodzenia i składki ZUS?

REKLAMA

Zdaniem organów podatkowych wynagrodzenia wypłacane przez spółkę za grudzień nie mogą być jej kosztem, bo w grudniu spółka ta nie istniała. Wynagrodzenia za grudzień powinny być zatem rozliczone w ramach działalności gospodarczej. Do kosztów spółka może zaliczyć natomiast składki ZUS, jakie zapłaci w styczniu i miesiącach późniejszych, nawet jeśli składki te będą dotyczyć okresów sprzed powstania spółki (np. grudnia i listopada). Szczegóły – w uzasadnieniu.

REKLAMA

W Państwa przypadku następuje rozliczanie kosztów uzyskania przychodów przez następcę prawnego. Od razu trzeba wyjaśnić, że spółka jako następca prawny jednoosobowej działalności nie może nabyć prawa do zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów, które zostały już zrealizowane przez jej poprzednika prawnego (tak m.in. WSA w Poznaniu w wyroku z 11 lutego 2016 r., sygn. akt I SA/Po 2030/15). W praktyce oznacza to, że w rozliczeniu podatkowym przedsiębiorcy za 2016 r. za okres do dnia przekształcenia należy ująć wszystkie osiągnięte przez niego w tym okresie przychody oraz wszelkie poniesione koszty uzyskania przychodów z wyjątkiem kosztów, które są bezpośrednio związane z przychodem, jaki uzyskała już spółka.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Rozliczenie wynagrodzeń zapłaconych po przekształceniu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynagrodzenia pracowników stanowią koszty podatkowe w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony (art. 15 ust. 4g updop). W przypadku spółki wynagrodzenia zostały wypłacone terminowo. Ponieważ były one należne za grudzień, powinny zostać uwzględnione w kosztach jednoosobowej działalności i uwzględnione w rozliczeniu rocznym za 2016 r. Spółka nie może zaliczyć ich do swoich kosztów podatkowych, bo są to koszty należne za miesiąc, w którym spółka jeszcze nie istniała. Takie stanowisko zajmują także organy podatkowe (zob. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 12 grudnia 2016 r., sygn. 2461-IBPB-1-2.4510.888.2016.3.KP). Jeżeli pracodawca uchybiłby jednak terminom wypłaty wynagrodzeń, to powinny wtedy być zaliczone do kosztów podatkowych w momencie, gdy świadczenia były wypłacane (czyli zapewne już po przekształceniu jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej w spółkę). Takie stanowisko zajęto w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 17 kwietnia 2013 r., sygn. IBPBI/2/423-169/13/SD.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Kiedy zaliczać w koszty wynagrodzenia pracowników po przekształceniu działalności w spółkę

W artykule omówiono również problematykę rozliczenia zapłaconych składek ZUS.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA