REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto i kiedy może żądać uchylenia uchwały w spółce z o.o.

Kto i kiedy może żądać uchylenia uchwały w spółce z o.o. /Fot. Fotolia
Kto i kiedy może żądać uchylenia uchwały w spółce z o.o. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Spółce z o.o., której jestem wspólnikiem (mam 5% udziałów), odbyło się zgromadzenie wspólników, o którym nie miałem pojęcia. Co gorsza, dowiedziałem się, że na tym zgromadzeniu podzielono zysk pomiędzy wspólników, mnie jednak pominięto. Spółka działa prężnie, a kwota dywidendy przypadająca nawet na moje 5% udziałów stanowi sporą kwotę. Zgromadzenie wspólników odbyło się w ostatnim tygodniu czerwca. Czy mogę w jakiś sposób cofnąć uchwałę wspólników?

Sytuacja, o której pisze Czytelnik, może stanowić podstawę do uchylenia uchwały wspólników. Przepisy kodeksu spółek handlowych (KSH) przewidują możliwość cofnięcia uchwały po spełnieniu określonych przesłanek, określając też, kto i w jakim terminie z takim powództwem może wystąpić.

REKLAMA

Zaskarżona może zostać uchwała wspólników sprzeczna z umową spółki bądź dobrymi obyczajami i godząca w interesy spółki lub mająca na celu pokrzywdzenie wspólnika (art. 249 § 1 KSH). Do uwzględnienia powództwa konieczne jest stwierdzenie wystąpienia co najmniej jednej spośród wymienionych przesłanek (por. wyrok Sądu Apelacyjnego (SA) w Szczecinie z 5 kwietnia 2017 r., sygn. akt I ACa 794/16). Wszystkie możliwe warianty wymienione zostały w innym orzeczeniu (por. wyrok SA w Krakowie z 26 marca 2014 r., sygn. akt I ACa 1630/13). I tak zaskarżona uchwała musi być:

  • sprzeczna z umową spółki i jednocześnie godzić w interesy spółki,
  • sprzeczna z umową spółki i jednocześnie mieć na celu pokrzywdzenie wspólnika,
  • sprzeczna z dobrymi obyczajami i jednocześnie godzić w interesy spółki,
  • sprzeczna z dobrymi obyczajami i mieć na celu pokrzywdzenie wspólnika.

Wyjaśnijmy pokrótce każdą z wymienionych przesłanek.

Przesłanki zaskarżenia uchwały

Sprzeczność uchwały z umową spółki zachodzi, gdy bezpośrednio lub pośrednio jest niezgodna z normami zawartymi w umowie spółki. Chodzi zarówno o postanowienia umowne stworzone przez wspólników niezależnie od przepisów kodeksu, jak i zmieniające dyspozytywne normy kodeksu.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Kto i kiedy może żądać uchylenia uchwały w spółce z o.o.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W artykule omówiono również przykłady na temat uchylenia uchwał w spółce z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA