REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opodatkowanie wniesienia know-how do spółki komandytowej

Opodatkowanie know-how. /Fot. Fotolia
Opodatkowanie know-how. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy wniesienie know-how aportem do spółki komandytowej jest opodatkowane przez komandytariusza, który nie jest podatnikiem VAT oraz nie prowadzi działalności gospodarczej?

W dniu 29 lutego 2012 r. Naczelny Sąd Administracyjny (dalej „NSA”) wydał wyrok, w którym stwierdził, że wniesienie know-how aportem do spółki komandytowej przez komandytariusza, który nie jest podatnikiem VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej, jest czynnością opodatkowaną (sygn. akt I FSK 704/11, dalej „wyrok”).

REKLAMA

Stan faktyczny

Z przedstawionego w uzasadnieniu wyroku stanu faktycznego wynikało, że w 2009 r. została zawiązana spółka komandytowa (dalej „spółka”), w której wspólnikami byli dwaj komandytariusze i komplementariusz. Zgodnie z umową spółki, jeden z komandytariuszy wniósł do spółki wkład niepieniężny w postaci know-how o wartości powyżej 50.000 zł (tzn. wkład w postaci konkretnej wiedzy, kompetencji i umiejętności z danej dziedziny, przydatnych w prowadzeniu określonej działalności gospodarczej).

Wątpliwości spółki

W związku z wątpliwościami w zakresie opodatkowania aportu, spółka wystąpiła do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o wydanie interpretacji indywidualnej. Spółka zwróciła się z pytaniem, czy wkład w postaci know-how wnoszony przez komandytariusza do spółki komandytowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej „VAT”). Zaznaczyć przy tym należy, że komandytariusz, który wniósł do spółki wkład niepieniężny w postaci know-how nie prowadził działalności gospodarczej i nie był podatnikiem VAT.

Stanowisko spółki

Zdaniem spółki, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm., dalej „ustawa”), podatnikami VAT są podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Tymczasem w sytuacji, gdy przedmiotem aportu są prawa do wartości niematerialnych i prawnych, czynność wniesienia aportu jest świadczeniem usługi, a nie wykonywaniem działalności gospodarczej. Wobec tego, zdaniem spółki, wniesienie aportem know-how nie stanowi wykonywania działalności gospodarczej oraz nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zobacz serwis: Spółki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko WSA

Stanowisko spółki nie zostało podzielone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, a następnie (na skutek złożonej przez spółkę skargi) także przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej „WSA”). Zdaniem WSA, wniesienie aportem know-how przez komandytariusza do spółki komandytowej stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy, ponieważ działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Takie wykorzystanie wartości niematerialnych i prawnych ma miejsce także w przypadku wniesienia do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego w postaci know-how. Na skutek niekorzystnego dla spółki wyroku WSA, spółka wystąpiła ze skarga kasacyjną do NSA, który jednak również przychylił się do stanowiska reprezentowanego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach oraz WSA.

Wyrok NSA

NSA podkreślił, że wniesienie know-how aportem do spółki komandytowej jest czynnością polegającą na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. NSA nie zgodził się przy tym z poglądem spółki, zgodnie z którym wniesienie know-how aportem do spółki jest czynnością mającą skutek jednorazowy. W przypadku know-how mamy bowiem do czynienia z udostępnieniem wiedzy do działalności spółki, skutkiem czego komandytariusz uzyskuje w sposób ciągły dochody z tytułu wykorzystywania know-how w działalności spółki.

Zobacz serwis: Podatki

NSA podzielił zatem stanowisko WSA i orzekł, że wniesienie aportu w postaci know-how stanowi wykorzystanie w sposób ciągły wartości niematerialnych i prawnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w spółce prawa handlowego, a przez to mieści się w definicji działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Przesłanką prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy jest bowiem ciągłość oraz zarobkowość.

Zobacz: Prawo dla firm

Podsumowanie

Podsumowując, przedstawiony wyrok jest pierwszym wyrokiem dotyczącym kwestii opodatkowania know-how wniesionego aportem do osobowej spółki prawa handlowego. Wskazany wyrok nie jest korzystny dla wspólników spółek osobowych, którzy chcieliby wnieść do spółki wkład niepieniężny w postaci swojej wiedzy i umiejętności użytecznych przy prowadzeniu określonej działalności gospodarczej (know-how).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA