REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Reprezentowanie spółki jawnej

Adrian Prusik
Adrian Prusik
Reprezentacja spółki jawnej. /fot. Fotolia
Reprezentacja spółki jawnej. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka jawna, jako spółka osoba, nie posiada organów, które reprezentowałyby ją na zewnątrz. Jest to uprawnienie wszystkich wspólników.

Czym jest reprezentacja?

Mówiąc o reprezentowaniu spółki mówimy przede wszystkim o działaniach spółki względem osób trzecich. Reprezentowaniem jest występowanie w obrocie prawnym – składanie oświadczeń woli, przyjmowanie oświadczeń woli, zawieranie umów itd.

REKLAMA

Odnosząc się do zagadnienia reprezentacji spółki jawnej należy przede wszystkim zwrócić uwagę, iż jest to podstawowy typ spółki osobowej. Spółka jawna nie jest wyposażona w organy (np. zarząd), które mogłyby w jej imieniu składać oświadczenia woli. Rolę tych organów pełnią zatem wspólnicy spółki.

Reprezentacja

Zgodnie z art. 29 § 1 kodeksu spółek handlowych każdy ze wspólników ma prawo do reprezentowania spółki. Zgodnie z § 2 prawo wspólnika do reprezentacji spółki dotyczy wszystkich czynności sądowych i pozasądowych. W tej mierze należy wskazać, iż zakres uprawnienia wspólnika do reprezentacji spółki jawnej zbliża się konstrukcyjnie do zakresu umocowania członka zarządu spółki kapitałowej. Niemniej jednak w doktrynie przeważa pogląd, iż wspólnik jest przedstawicielem ustawowym spółki jawnej.

Ograniczenie reprezentacji

REKLAMA

Generalna zasada, iż każdy wspólnik spółki ma prawo do jej reprezentowania z punktu widzenia osób trzecich nie ulega ograniczeniom. Zgodnie z art. 29 § 3 kodeksu spółek handlowych prawa reprezentowania spółki nie można ograniczyć ze skutkiem wobec osób trzecich.

Z punktu widzenia osób trzecich oznacza to, że przy zawieraniu umów ze spółką jawną nie mają znaczenie wewnętrzne ustalenia wspólników co do zasad reprezentacji. Umowa podpisana z osobą będącą na daną chwilę wspólnikiem spółki jawnej będzie ważna. Nie ma przy tym znaczenia, iż taka umowa została zawarta wbrew zasadom reprezentacji spółki, jakie wspólnicy określili w umowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo zatem, jeżeli umowa między spółką jawną a inną osobą zostanie podpisana przez wspólnika, który na mocy wewnętrznych ustaleń między wspólnikami jest wyłączony z reprezentacji spółki, taka umowa pozostaje ważna. Konsekwencją może być jednak odpowiedzialność odszkodowawcza wspólnika względem pozostałych wspólników.

Zatem zawierając umowę ze spółką jawną osoby trzecie powinny jedynie potwierdzić czy dana osoba jest aktualnym wspólnikiem. Nie ma przy tym znaczenia, czy z treści umowy spółki nie wynika ograniczenie jej prawa do reprezentacji.

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Prokurent

Niezależnie od wspólników spółkę może reprezentować także prokurent, powołany za zgodą wszystkich wspólników mający prawo prowadzenia spraw spółki (art. 41 § 1 kodeksu spółek handlowych).

Zobacz serwis: Spółki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA