REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Delegowanie członka rady nadzorczej w spółce akcyjnej do wykonywania czynności zarządu

 Kancelaria Radcy Prawnego Ryszard Stolarz
Ekspert w dziedzinie prawa handlowego i spółdzielczego
Członek zarządu./ Fot. Fotolia
Członek zarządu./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do kompetencji rady nadzorczej należy między innymi delegowanie swoich członków do czasowego wykonywania czynności członków zarządu. Jakie są tego przesłanki? Na jaki okres można ich oddelegować? - na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

Przepisem regulującym daną kwestię jest art. 383 Kodeksu spółek handlowych.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie można delegować członka rady nadzorczej do czasowego wykonywania czynności członków zarządu wtedy, gdy członkowie zarządu zostali odwołani, złożyli rezygnację albo z innych przyczyn nie mogą sprawować swoich czynności. Chodzi więc z jednej strony o sytuacje  stałej niemożności (odwołanie przez radę nadzorczą lub walne zgromadzenie, rezygnacja) oraz  sytuacje przejściowe (np. zawieszenie w czynnościach członka zarządu).

Wówczas rada nadzorcza może podjąć uchwałę o oddelegowaniu jednego lub kilku swych członków do czasowego wykonywania czynności członków zarządu co należy zgłosić  sądowi rejestrowemu celem wpisania do rejestru przedsiębiorców. Skutkiem tego jest zawieszenie tej osoby od udziału w radzie i jej pracach, a także zawieszenie jej prawa do wynagrodzenia za pełnione pierwotnie funkcje w radzie nadzorczej. Delegowany członek otrzymuje bowiem wynagrodzenie ustalone dla zastępowanego przez niego członka zarządu. Ponadto taką osobę od czasu oddelegowania obowiązuje zakaz działalności konkurencyjnej członka zarządu. Oddelegowany członek rady nadzorczej nie przestaje być jej członkiem, jednakże z uwagi na zawieszenie jego praw z tytułu oddelegowania, przejmuje on obowiązki i prawa przysługujące członkowi zarządu.

Zobacz również serwis: Spółki

REKLAMA

Nadto istotny jest tutaj czas na jaki można oddelegować członka rady nadzorczej. I tak ustawodawca postanowił, że oddelegowanie może mieć miejsce na okres nie dłuższy niż trzy miesiące. Przed 15.01.2004r. nie było takiego ograniczenia co rodziło zagrożenie de facto stałego wejścia członka rady nadzorczej do zarządu. Aktualnie członek rady nadzorczej może pełnić funkcję członka zarządu przez ograniczony czas, który nie może być dłuższy niż trzy miesiące. Po tym okresie uprawnienia oddelegowanego wygasają i powraca on do wcześniej wykonywanych przez siebie czynności w radzie nadzorczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydaje się, że okres trzech miesięcy powinien być wystarczający aby w tym czasie uzupełnić skład zarządu lub zapobiec przyczynom uniemożliwiającym sprawowanie funkcji członka zarządu. Zwłaszcza, że zgodnie z § 2 wyżej wymienionego artykułu obowiązkiem rady nadzorczej jest niezwłoczne podjęcie odpowiednich działań w celu dokonania zmiany w składzie zarządu w przypadku niemożności sprawowania czynności przez członka zarządu. W przeciwnym razie zasadny wydaje się postulat prezentowany w literaturze  o powołaniu kuratora na podstawie art. 42 Kodeksu cywilnego.

Zobacz również: Elektroniczne walne zgromadzenie w praktyce

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczny plan urlopów. Nie każdy pracodawca musi go mieć

Ustalając plan urlopów, pracodawca musi uwzględnić wnioski pracowników oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy - powiedziała radca prawny dr Monika Wieczorek. Zaznaczyła, że w wyjątkowych sytuacjach wypoczynek może być przesunięty.

Niższe składki dzięki Małemu ZUS plus. Dla kogo ulga i jak z niej skorzystać?

Mały ZUS plus to ulga dla przedsiębiorców, którzy chcą obniżyć składki na ubezpieczenia społeczne. Warunkiem jest dochód z działalności gospodarczej poniżej określonego limitu. Sprawdź, kto może skorzystać z Małego ZUS plus, jakie są limity przychodu i terminy zgłoszeń oraz dlaczego ulga nie obejmuje składki zdrowotnej.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

REKLAMA

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

REKLAMA