REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć spółkę komandytowo-akcyjną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
jak założyć spółkę komandytowo-akcyjną?
jak założyć spółkę komandytowo-akcyjną?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku zakładania spółki komandytowo-akcyjnej należy zacząć od przygotowania statutu.

Osiem obligatoryjnych elementów statutu spółki komandytowo-akcyjnej

  • firma i siedzibę spółki;
  • przedmiot działalności spółki;
  • czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony;
  • oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego komplementariusza oraz ich wartość;
  • wysokość kapitału zakładowego, sposób jego zebrania, wartość nominalną akcji i ich liczbę ze wskazaniem, czy akcje są imienne, czy na okaziciela;
  • liczbę akcji poszczególnych rodzajów i związane z nimi uprawnienia, jeżeli mają być wprowadzone akcje różnych rodzajów;
  • nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) komplementariuszy oraz ich siedziby, adresy albo adresy do doręczeń albo adresy do doręczeń elektronicznych;
  • organizację walnego zgromadzenia i rady nadzorczej, jeżeli ustawa lub statut przewiduje ustanowienie rady nadzorczej.

Co istotne – na mocy statutu spółki komandytowo-akcyjnej można nałożyć na akcjonariuszy obowiązek wykonywania powtarzających się świadczeń niepieniężnych.

REKLAMA

REKLAMA

Spółka komandytowo-akcyjna nie może zostać założona w systemie S24 (w odróżnienie od np. spółki z o.o.). Konieczne będzie zatem zawiązanie spółki przed notariuszem.

Oprócz przyjęcia statutu, wspólnicy (lub wspólnik – jeśli spółka jest zakładana przez jedną osobę) będą musieli złożyć przed notariuszem jeszcze trzy oświadczenia – o zawiązaniu spółki, o objęciu akcji oraz o wyborze domu maklerskiego, który będzie prowadził rejestr akcjonariuszy spółki.

Wniosek o wpisanie spółki komandytowo-akcyjnej

Od 1 lipca 2021 roku wniosek o wpisanie spółki komandytowo-akcyjnej może by złożony wyłącznie w formie elektronicznej, poprzez Portal Rejestrów Sądowych.

REKLAMA

Przed przystąpieniem do wypełniania wniosku zostać przygotowane przez wspólników jeszcze dwa dokumenty – oświadczenie zawierające dane komplementariuszy oraz oświadczenie o wniesieniu wkładów. Oba oświadczenia powinny zostać podpisane w sposób tradycyjny, a następnie zeskanowane i w formacie PDF opatrzone podpisem kwalifikowanym. Tak przygotowane dokumenty będą gotowe do załączenia do wniosku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żeby złożyć wniosek, w pierwszej kolejności trzeba zalogować się do PRS – można to zrobić, np. przez Profil Zaufany. Najważniejsze, o czym teraz trzeba pamiętać, to by po każdym kolejnym kroku zapisywać wersję roboczą wniosku. System PRS nie jest idealny i często zdarza się, że wylogowuje użytkownika i może się okazać, że cała wykonana nad wnioskiem praca pójdzie na marne.

Jak założyć spółkę komandytowo-akcyjną? Jak wypełnić wniosek

Po zalogowaniu się do PRS należy wybrać kolejno opcje: „Przejdź do wniosku”, „Spółki” oraz „Spółka komandytowo-akcyjna”. Następnie należy nadać wnioskowi dowolną nazwę roboczą.

Na kolejnej stronie należy zaznaczyć „Wnioskodawcą jest: Podmiot, którego dotyczy wpis”. Dalej trzeba wskazać, czy spółka jest cudzoziemcem w rozumieniu ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców z dnia 24 marca 1920 roku.

Na dalszych stronach trzeba wskazać kolejno: firmę spółki, adres, adres strony internetowej (adres strony musi być uzupełniony, bo inaczej system nie pozwoli przejść dalej). Wskazana dalej nazwa sądu powinna uzupełnić się automatycznie po wpisaniu adresu siedziby, jeśli nie, to należy ją wpisać. Lista sądów rozwija się automatycznie po rozpoczęciu pisania w rubryce. Z listy trzeba wybrać sąd właściwy dla siedziby spółki.

Na dalszych stronach formularza, w „Informacjach o statucie” należy wpisać dane, znajdujące się na akcie notarialnym zawierającym statut spółki.

Na stronie zawierającej „Pozostałe informacje” trzeba wskazać, czy spółka została utworzona na czas nieoznaczony, czy oznaczony.

Przy informacji o dniu kończącym rok obrotowy trzeba pamiętać, że dla wniosku składanego od 06.2022 do 06.2023 dniem kończącym pierwszy rok obrotowy będzie 31.12.2023 r. Po 06.2023 dniem kończącym pierwszy rok obrotowy będzie odpowiednio 31.12.2023 r.

Informacje o kapitale zakładowym należy uzupełnić zgodnie z postanowieniami statutu. Trzeba przy tym mieć na uwadze, że w spółce komandytowo-akcyjnej minimalna wysokość kapitału zakładowego wynosi 50 000 złotych.

Podobnie – zgodnie z treścią statutu – powinny zostać uzupełnione informacje dotyczące akcji – nazwa serii akcji, ich liczba oraz informacja o uprzywilejowaniu.

Na kolejnych stronach do uzupełnienia pozostają informacje dotyczące komplementariuszy, sposobu reprezentowania spółki (również powinien być zbieżny z postanowieniami statutu) oraz informacje o wspólnikach reprezentujących spółkę.

Do uzupełnienia pozostanie jeszcze informacja o przedmiocie działalności spółki. Należy wskazać odpowiednie punkty PKD – te same, które zostały wskazane w statucie. Formularz ograniczony jest do 10 punktów PKD. W statucie liczba ta może być jednak większa. Opcjonalnie można uzupełnić wniosek o informacje dotyczące organu nadzoru, powołanych prokurentów, oddziałów oraz sposób powstania spółki – gdyby miało to miejsce, chociażby w drodze przekształcenia.

Jednym z ostatnich etapów przygotowywania wniosku jest dodanie załączników. Statut spółki załącza się poprzez wskazanie numeru aktu notarialnego w CREWAN (Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych). Numer ten znajduje się na dokumentach sporządzonych przez notariusza przy zawiązywaniu spółki. Pozostałe dokumenty należy załączyć do wniosku poprzez ich dodanie z dysku. System obsługuje pliki w formatach XML, JPG, PDF, XPS, TXT, RTF, DOC, DOCX, XLS, XLSX, CSV, PPT, PPTX, ODT, ODS, ODP, PAdES, XAdES, CAdES, XML.SIG.

Przy załączaniu pliku konieczne jest wskazanie daty sporządzenia dokumentu. Warto zawsze sprawdzić, czy po dołączeniu dokumentu w „Danych o podpisach” widoczne są złożone przez wspólników podpisy Epuap.

Zakładanie spółki komandytowo-akcyjnej: opłacenie wniosku

Do wniosku należy dołączyć wszystkie wymienione wcześniej dokumenty. Oświadczenia nieprzygotowane przez notariusza powinny być opatrzone podpisem Epuap. Dodatkowo można dołączyć do wniosku dowód opłaty sądowej od wpisu – jeśli opłata zostanie złożona poza systemem, bezpośrednio na rachunek bankowy sądu. Opłatę można również złożyć w systemie – na końcu wniosku należy wybrać opcję „Opłacam w systemie”, wówczas wnioskodawca zostanie przekierowany na stronę obsługującą płatności. Opłata od wpisu spółki do KRS wynosi 600 zł. Jeśli jest dokonywana poza systemem, to powinna zostać wniesiona na rachunek bankowy Sądu Apelacyjnego w Krakowie (bez względu na to, w jakiej miejscowości spółka ma siedzibę).

Zakładanie spółki komandytowo-akcyjnej: wysłanie wniosku

Przed złożeniem wniosku należy go podpisać – zgodnie z reprezentacją – podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym Epuap.

Jeśli wszystkie wskazane we wniosku informacje są prawidłowe, wszystkie konieczne dokumenty zostały dołączone, a wniosek został opłacony i podpisany, to może zostać złożony. Wówczas pozostaje oczekiwanie na decyzję sądu w sprawie wpisania spółki do KRS.

Należy pamiętać, że w przypadku złożenia elektronicznych kopii dokumentów, jeśli wniosku nie składa profesjonalny pełnomocnik, konieczne będzie przesłanie do sądu oryginałów dokumentów w ciągu trzech dni od dnia złożenia wniosku.

Aleksy Guzowski, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA