REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć spółkę komandytowo-akcyjną?

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
jak założyć spółkę komandytowo-akcyjną?
jak założyć spółkę komandytowo-akcyjną?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku zakładania spółki komandytowo-akcyjnej należy zacząć od przygotowania statutu.

Osiem obligatoryjnych elementów statutu spółki komandytowo-akcyjnej

  • firma i siedzibę spółki;
  • przedmiot działalności spółki;
  • czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony;
  • oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego komplementariusza oraz ich wartość;
  • wysokość kapitału zakładowego, sposób jego zebrania, wartość nominalną akcji i ich liczbę ze wskazaniem, czy akcje są imienne, czy na okaziciela;
  • liczbę akcji poszczególnych rodzajów i związane z nimi uprawnienia, jeżeli mają być wprowadzone akcje różnych rodzajów;
  • nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) komplementariuszy oraz ich siedziby, adresy albo adresy do doręczeń albo adresy do doręczeń elektronicznych;
  • organizację walnego zgromadzenia i rady nadzorczej, jeżeli ustawa lub statut przewiduje ustanowienie rady nadzorczej.

Co istotne – na mocy statutu spółki komandytowo-akcyjnej można nałożyć na akcjonariuszy obowiązek wykonywania powtarzających się świadczeń niepieniężnych.

REKLAMA

Spółka komandytowo-akcyjna nie może zostać założona w systemie S24 (w odróżnienie od np. spółki z o.o.). Konieczne będzie zatem zawiązanie spółki przed notariuszem.

Oprócz przyjęcia statutu, wspólnicy (lub wspólnik – jeśli spółka jest zakładana przez jedną osobę) będą musieli złożyć przed notariuszem jeszcze trzy oświadczenia – o zawiązaniu spółki, o objęciu akcji oraz o wyborze domu maklerskiego, który będzie prowadził rejestr akcjonariuszy spółki.

Wniosek o wpisanie spółki komandytowo-akcyjnej

Od 1 lipca 2021 roku wniosek o wpisanie spółki komandytowo-akcyjnej może by złożony wyłącznie w formie elektronicznej, poprzez Portal Rejestrów Sądowych.

REKLAMA

Przed przystąpieniem do wypełniania wniosku zostać przygotowane przez wspólników jeszcze dwa dokumenty – oświadczenie zawierające dane komplementariuszy oraz oświadczenie o wniesieniu wkładów. Oba oświadczenia powinny zostać podpisane w sposób tradycyjny, a następnie zeskanowane i w formacie PDF opatrzone podpisem kwalifikowanym. Tak przygotowane dokumenty będą gotowe do załączenia do wniosku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żeby złożyć wniosek, w pierwszej kolejności trzeba zalogować się do PRS – można to zrobić, np. przez Profil Zaufany. Najważniejsze, o czym teraz trzeba pamiętać, to by po każdym kolejnym kroku zapisywać wersję roboczą wniosku. System PRS nie jest idealny i często zdarza się, że wylogowuje użytkownika i może się okazać, że cała wykonana nad wnioskiem praca pójdzie na marne.

Jak założyć spółkę komandytowo-akcyjną? Jak wypełnić wniosek

Po zalogowaniu się do PRS należy wybrać kolejno opcje: „Przejdź do wniosku”, „Spółki” oraz „Spółka komandytowo-akcyjna”. Następnie należy nadać wnioskowi dowolną nazwę roboczą.

Na kolejnej stronie należy zaznaczyć „Wnioskodawcą jest: Podmiot, którego dotyczy wpis”. Dalej trzeba wskazać, czy spółka jest cudzoziemcem w rozumieniu ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców z dnia 24 marca 1920 roku.

Na dalszych stronach trzeba wskazać kolejno: firmę spółki, adres, adres strony internetowej (adres strony musi być uzupełniony, bo inaczej system nie pozwoli przejść dalej). Wskazana dalej nazwa sądu powinna uzupełnić się automatycznie po wpisaniu adresu siedziby, jeśli nie, to należy ją wpisać. Lista sądów rozwija się automatycznie po rozpoczęciu pisania w rubryce. Z listy trzeba wybrać sąd właściwy dla siedziby spółki.

Na dalszych stronach formularza, w „Informacjach o statucie” należy wpisać dane, znajdujące się na akcie notarialnym zawierającym statut spółki.

Na stronie zawierającej „Pozostałe informacje” trzeba wskazać, czy spółka została utworzona na czas nieoznaczony, czy oznaczony.

REKLAMA

Przy informacji o dniu kończącym rok obrotowy trzeba pamiętać, że dla wniosku składanego od 06.2022 do 06.2023 dniem kończącym pierwszy rok obrotowy będzie 31.12.2023 r. Po 06.2023 dniem kończącym pierwszy rok obrotowy będzie odpowiednio 31.12.2023 r.

Informacje o kapitale zakładowym należy uzupełnić zgodnie z postanowieniami statutu. Trzeba przy tym mieć na uwadze, że w spółce komandytowo-akcyjnej minimalna wysokość kapitału zakładowego wynosi 50 000 złotych.

Podobnie – zgodnie z treścią statutu – powinny zostać uzupełnione informacje dotyczące akcji – nazwa serii akcji, ich liczba oraz informacja o uprzywilejowaniu.

Na kolejnych stronach do uzupełnienia pozostają informacje dotyczące komplementariuszy, sposobu reprezentowania spółki (również powinien być zbieżny z postanowieniami statutu) oraz informacje o wspólnikach reprezentujących spółkę.

Do uzupełnienia pozostanie jeszcze informacja o przedmiocie działalności spółki. Należy wskazać odpowiednie punkty PKD – te same, które zostały wskazane w statucie. Formularz ograniczony jest do 10 punktów PKD. W statucie liczba ta może być jednak większa. Opcjonalnie można uzupełnić wniosek o informacje dotyczące organu nadzoru, powołanych prokurentów, oddziałów oraz sposób powstania spółki – gdyby miało to miejsce, chociażby w drodze przekształcenia.

Jednym z ostatnich etapów przygotowywania wniosku jest dodanie załączników. Statut spółki załącza się poprzez wskazanie numeru aktu notarialnego w CREWAN (Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych). Numer ten znajduje się na dokumentach sporządzonych przez notariusza przy zawiązywaniu spółki. Pozostałe dokumenty należy załączyć do wniosku poprzez ich dodanie z dysku. System obsługuje pliki w formatach XML, JPG, PDF, XPS, TXT, RTF, DOC, DOCX, XLS, XLSX, CSV, PPT, PPTX, ODT, ODS, ODP, PAdES, XAdES, CAdES, XML.SIG.

Przy załączaniu pliku konieczne jest wskazanie daty sporządzenia dokumentu. Warto zawsze sprawdzić, czy po dołączeniu dokumentu w „Danych o podpisach” widoczne są złożone przez wspólników podpisy Epuap.

Zakładanie spółki komandytowo-akcyjnej: opłacenie wniosku

Do wniosku należy dołączyć wszystkie wymienione wcześniej dokumenty. Oświadczenia nieprzygotowane przez notariusza powinny być opatrzone podpisem Epuap. Dodatkowo można dołączyć do wniosku dowód opłaty sądowej od wpisu – jeśli opłata zostanie złożona poza systemem, bezpośrednio na rachunek bankowy sądu. Opłatę można również złożyć w systemie – na końcu wniosku należy wybrać opcję „Opłacam w systemie”, wówczas wnioskodawca zostanie przekierowany na stronę obsługującą płatności. Opłata od wpisu spółki do KRS wynosi 600 zł. Jeśli jest dokonywana poza systemem, to powinna zostać wniesiona na rachunek bankowy Sądu Apelacyjnego w Krakowie (bez względu na to, w jakiej miejscowości spółka ma siedzibę).

Zakładanie spółki komandytowo-akcyjnej: wysłanie wniosku

Przed złożeniem wniosku należy go podpisać – zgodnie z reprezentacją – podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym Epuap.

Jeśli wszystkie wskazane we wniosku informacje są prawidłowe, wszystkie konieczne dokumenty zostały dołączone, a wniosek został opłacony i podpisany, to może zostać złożony. Wówczas pozostaje oczekiwanie na decyzję sądu w sprawie wpisania spółki do KRS.

Należy pamiętać, że w przypadku złożenia elektronicznych kopii dokumentów, jeśli wniosku nie składa profesjonalny pełnomocnik, konieczne będzie przesłanie do sądu oryginałów dokumentów w ciągu trzech dni od dnia złożenia wniosku.

Aleksy Guzowski, Kancelaria Mentzen

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA