REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja spółki przez S24, czy w formie klasycznej?

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Rejestracja spółki przez S24, czy w formie klasycznej?
Rejestracja spółki przez S24, czy w formie klasycznej?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Już od ponad dekady spółkę z o.o. można zarejestrować w Polsce przez Internet. 7 lat temu ta możliwość objęła spółkę jawną i komandytową, a niedawno również prostą spółkę akcyjną. Wszystko za sprawą systemu S24, który z definicji powinien umożliwić założenie i rejestrację spółki w 24 godziny, bez zbędnych formalności. Czy jednak taka forma jest lepsza od klasycznej? Jak wygląda procedura rejestracji? Jakie są zalety, a jakie wady systemu S24?

Jakie możliwości daje system S24?

System teleinformatyczny S24 pozwala wspólnikom na zawiązanie i rejestrację w KRS spółki przy wykorzystaniu wzorca umowy. Portal S24 umożliwia złożenie online do Krajowego Rejestru Sądowego:

REKLAMA

REKLAMA

  • wniosku o założenie i rejestrację spółek: z ograniczoną odpowiedzialnością, jawnej, komandytowej, oraz prostej spółki akcyjnej.
  • wniosku o dokonanie zmiany w już zarejestrowanych spółkach, w zakresie: zmiany siedziby przedsiębiorstwa i adresu, przedmiotu działalności (kodów PKD), składu zarządu i rady nadzorczej,
  • sprawozdania finansowego spółki.

Jednak nie każdą spółkę z o.o., jawną, komandytową, czy prostą S.A. można zarejestrować w KRS za pośrednictwem portalu S24 - Wszystko zależy od sposobu zawarcia umowy spółki. Jeśli zawarto ją w klasycznej – pisemnej formie, czy też notarialnej, wówczas jedyną drogą rejestracji spółki w KRS jest internetowy Portal Rejestrów Sądowych. Tak więc jedynie spółki zawiązane z wykorzystaniem wzorca umowy w systemie S24 mogą zostać zarejestrowane za jego pośrednictwem. Ta sama reguła obowiązuje w zakresie dokonywania zmian – komentuje radca prawny Kamil Nagrabski z warszawskiej Kancelarii Prawnej Skarbiec.

Rejestracja spółki w S24

W pierwszej kolejności potrzebna jest rejestracja w portalu. Założenie konta użytkownika polega na wprowadzeniu danych identyfikacyjnych. By mieć możliwość skutecznego składania wniosków przedsiębiorcy powinni przygotować komplet dokumentów wymaganych dla określonego wpisu, a następnie wprowadzić ich treść. System S24, umożliwiający założenie firmy przy użyciu wzorca, nie udostępnia jednak wszystkich niezbędnych dokumentów. Dodatkowo należy przygotować i załączyć do systemu w procesie rejestracji następujące dokumenty:

  • oświadczenie, czy spółka jest cudzoziemcem;
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody osoby powołanej do reprezentowania spółki wraz z oświadczeniem o jej adresie do doręczeń, jeśli to nie ona podpisuje wniosek;
  • dane osób uprawnionych do powołania zarządu;
  • zestawienie danych, w tym adresowych do doręczeń, osób uprawnionych do reprezentowania spółki’
  • ewentualnie oświadczenie o wniesieniu wkładów.

Podpisywanie dokumentów rejestracyjnych

W przypadku rejestracji przez Internet wymagany jest kwalifikowany podpis elektroniczny lub profil zaufany. W trakcie czynności zawiązania czy rejestracji wszyscy wspólnicy nie muszą jednak znajdować się przed ekranem jednego monitora. Po rozpoczęciu procedury rejestracji przez jednego z nich, może on skorzystać z funkcji „udostępnij”, dzięki której przekaże interaktywny formularz do podpisu kolejnemu wspólnikowi, ten kolejnemu, i tak do uzyskania wszystkich wymaganych podpisów.

REKLAMA

Procedura S24

Zakładanie spółki w systemie teleinformatycznym Ministerstwa Sprawiedliwości rozpoczyna się od wyboru rodzaju zakładanej spółki, po czym należy określić jej nazwę i siedzibę. Następnie można przystąpić do wypełnienia wzorca umowy, w którym określa się przykładowo:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przedmiot działalności spółki;
  • role wspólników w spółce;
  • wysokość wniesionych wkładów;
  • uzgodnienia co do podziału zysków i strat;
  • możliwość zbycia ogółu praw i obowiązków wspólnika lub udziałów;
  • wysokość kapitału zakładowego;
  • proporcje objęcia udziałów;
  • sposób reprezentacji spółki.

Po podpisaniu umowy spółki i zakończeniu procedury jej założenia, ostatnim etapem jest złożenie wniosku o rejestrację w KRS, również na gotowym formularzu. Do tego wniosku niezbędne jest załączenie podpisanej umowy spółki z podpisanymi załącznikami. Ujawnione tam informacje zostaną zaciągnięte do formularza rejestracyjnego.

Termin rejestracji spółki

Opłacony wniosek (250 zł wpis do KRS i 100 zł opłaty za ogłoszenie pierwszego wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym) powinien zostać rozpoznany przez sąd rejestrowy właściwy dla siedziby spółki, jak nazwa portalu sugeruje – w terminie 24 godzin. W praktyce jednak, z uwagi na obłożenie sądów rejestracja może potrwać od dwóch do trzech dni roboczych, a czasem nawet i dwa tygodnie.

Zalety systemu S24

Główną zaletą S24 jest możliwość dokonania wszelkich formalności związanych z założeniem i rejestracją spółki przez Internet. To rodzi kolejny plus w postaci niższych kosztów rejestracji online. Tradycyjna stawka opłaty sądowej za rejestrację podmiotu wynosi 500 zł, a poprzez S24 tylko połowę tej kwoty. Również z uwagi na brak wymogu formy notarialnej koszty rejestracji zmniejszą się o koszt notariusza. Uzyskanie wpisu do KRS na podstawie wniosku złożonego za pośrednictwem portalu S24 powinno nastąpić też w terminie krótszym, niż złożonego klasycznie.

Niewątpliwą zaletą zawiązywania i rejestracji spółki poprzez system S24 jest też możliwość korzystania z gotowego wzorca umowy. Przedstawiciele trzech z czterech rodzajów spółek, których założenie umożliwia system S24, wśród jego atutów mogą wskazać odformalizowanie tego procesu. Standardowo bowiem Kodeks spółek handlowych przewiduje konieczność zachowania szczególnej formy aktu notarialnego dla zawarcia umowy spółki z o.o., prostej spółki akcyjnej oraz umowy spółki komandytowej.

Wady systemu S24

System S24 jest stworzony raczej dla „mało skomplikowanych” podmiotów, niewymagających wprowadzenia do aktu założycielskiego niestandardowych postanowień. Umowa spółki zawierana jest bowiem na ograniczonym w swej treści formularzu (wzorcu umownym). S24 nie daje więc szansy wspólnikom na ustanowienie w umowie spółki określonych, istotnych dla wspólników klauzul umownych. Zawiązując spółkę za pośrednictwem S24 nie ma również szansy na pokrycie kapitału zakładowego aportem. Można to zrobić wyłącznie wkładem pieniężnym.

Wadę stanowi również brak możliwości złożenia wniosku o zmianę danych spółki, która nie była zarejestrowana z wykorzystaniem portalu S24, jak również dla której dokonano jakichkolwiek zmian w formie notarialnej. Ograniczenia te nie dotyczą jedynie sprawozdań finansowych. Kolejnym minusem S24 w porównaniu z formą klasyczną jest też brak możliwości założenia w systemie spółki w organizacji. A to nie wszystko.

- Numery REGON i NIP zostaną nadane automatycznie w ciągu kliku dni od złożenia wniosku o założenie spółki w portalu S24, ale przedsiębiorcy, którzy właśnie zarejestrowali spółkę w KRS muszą pamiętać, by w terminie 21 dni dokonać zgłoszenia uzupełniającego NIP-8 w urzędzie skarbowym. Jeżeli przedsiębiorca zamierza odprowadzać składki na ubezpieczenie społeczne, wówczas termin ten wynosi jedynie 7 dni. Przed dokonaniem pierwszej dostawy towarów lub usług spółka powinna też zarejestrować się jako podatnik VAT i pamiętać o konieczności złożenia przez zarząd spółki z o.o. do KRS oświadczenia o pokryciu kapitału zakładowego, jeśli takowe nie zostało załączone przy rejestracji, w 7-dniowym terminie. Do tego dochodzi jeszcze konieczność obliczenia wysokości podatku od czynności cywilnoprawnych i złożenia deklaracji PCC-3 w terminie 14 dni od daty zawiązania spółki – komentuje radca prawny Kamil Nagrabski z Kancelarii Prawnej Skarbiec.

Podsumowanie

Jak widać formalności w trakcie i po rejestracji spółki w systemie S24 jest sporo. By ich dopełnić warto skorzystać z pomocy prawnika. Jednak w pierwszej kolejności przed przystąpieniem do założenia spółki warto zastanowić się, czy z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności, wzorzec umowy przygotowany i udostępniony przez Ministerstwo Sprawiedliwości w formie mocno ograniczonego w swej treści formularza, będzie wystarczający dla pełnego zabezpieczenia interesów spółki i samych wspólników.

Na domiar złego system jest mało intuicyjny i nieprzyjazny dla użytkownika. Problemy z jego obsługą napotykają prawnicy, tym bardziej przedsiębiorcy posługujący się nim po raz pierwszy.

Autor: radca prawny Kamil Nagrabski, Kancelaria Prawna Skarbiec

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA