REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką formę prawną wybrać dla nowego biznesu

Jarosław Orzeł

REKLAMA

Minęły czasy, kiedy w Polsce praktycznie każdy nowopowstały biznes wchodził na rynek w formie spółki cywilnej. Dziś przedsiębiorcy bardziej świadomie planują i wybierają formułę prawną swoich przedsiębiorstw.

 

REKLAMA

- Wybór formy prawnej spółki to jak dobieranie najlepszego garnituru na daną okazję. Dla jednych najlepsze będzie zawarcie umowy spółki cywilnej, dla innych forma handlowej spółki osobowej, czyli spółka jawna, partnerska, komandytowa lub komandytowo akcyjna, dla jeszcze innych forma handlowej spółki kapitałowej, jak spółka akcyjna, czy z ograniczoną odpowiedzialnością - mówi adwokat Łukasz Chmielniak, partner kancelarii CWKH z Katowic, specjalizującej się min. w prawie spółek handlowych.

 

Niemcy wolą hybrydową

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaką zatem formę spółki wybrać, żeby nie ponosić zbytecznych kosztów (lub takich, których firma nie jest w stanie udźwignąć), a z drugiej strony zarządzać firmą i odpowiedzialnością za nią w najbardziej odpowiadający nam sposób?

 

- Przede wszystkim trzeba ocenić do jakiego charakteru działalności tworzymy spółkę. Dla małego przedsiębiorcy właściwa będzie mniej sformalizowana i pozwalająca na bardziej elastyczne podejmowanie decyzji działalność, czyli na przykład spółka jawna. Dla przedsiębiorców wykonujących wolne zawody, takich jak lekarze, prawnicy, doradcy podatkowi, czy księgowi bardzo dobrą konstrukcją jest spółka partnerska - mówi mecenas Łukasz Chmielniak. - Dla przedsiębiorców większych, którzy w znacznie większym stopniu angażują w biznes kapitał i jednocześnie ponoszą większe ryzyko odpowiedniejsza będzie z kolei spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjna. Ciekawą formą jest spółka komandytowo-akcyjna, mało popularna na naszym rynku a dość często wybierana na przykład w Niemczech, ta forma prawna pozwala połączyć elementy właściwe dla spółek osobowych (pewna elastyczność działania) z elementami właściwymi dla spółek kapitałowych (mechanizmy pozyskania kapitału) - mówi mecenas Chmielniak.

 

Dodaje, że sprawdzonym rozwiązaniem pośrednim, po który też sięga coraz więcej polskich przedsiębiorców jest spółka komandytowa, w której komplementariuszem (wspólnikiem odpowiadającym całym swoim majątkiem) jest spółka z o.o. a komandytariuszami (odpowiadający jedynie do wysokości tzw. sumy komandytowej, którą można dowolnie ustalić) są osoby fizyczne najczęściej wspólnicy spółki z o.o. (komplementariusza). Pozwala to zoptymalizować kwestie odpowiedzialności wspólników, podatkowe, związane z zyskami osiąganymi z działalności spółki komandytowej.

 

Ograniczona, czy akcyjna?

 

Osobną kwestią jest wybór pomiędzy spółką z ograniczoną odpowiedzialnością a akcyjną. Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że ważnym faktorem do podjęcia decyzji są tutaj, oprócz elementu najistotniejszego, czyli celu który zamierzają osiągnąć poprzez działalność w spółce, także większy formalizm oraz  koszty. Spółka akcyjna wymaga na przykład wkładu co najmniej 100 tysięcy (minimalny kapitał zakładowy w sp. z o.o. to 5 tys.). Większe będą także koszty spółki akcyjnej ze względu na bardziej sformalizowany proces podejmowania uchwał przez walne zgromadzenie akcjonariuszy, które muszą być protokołowane przez notariusza (w spółce z o.o. taka forma przewidziana jest tylko dla niektórych uchwał ), ponadto bardziej sformalizowany jest sposób wnoszenia do spółki akcyjnej wkładów na pokrycie kapitału zakładowego.

 

Dlatego przy wyborze formy prawnej w jakich chcemy rozpocząć działalność nie zaszkodzi porada doświadczonego prawnika, który przedstawi nam wszystkie „za i przeciw” każdej z możliwych opcji i pozwoli uniknąć trudnych do naprawienia błędów - a tym samym kosztów.

 

Jarosław Orzeł

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA