REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką formę prawną wybrać dla nowego biznesu

Jarosław Orzeł

REKLAMA

Minęły czasy, kiedy w Polsce praktycznie każdy nowopowstały biznes wchodził na rynek w formie spółki cywilnej. Dziś przedsiębiorcy bardziej świadomie planują i wybierają formułę prawną swoich przedsiębiorstw.

 

REKLAMA

- Wybór formy prawnej spółki to jak dobieranie najlepszego garnituru na daną okazję. Dla jednych najlepsze będzie zawarcie umowy spółki cywilnej, dla innych forma handlowej spółki osobowej, czyli spółka jawna, partnerska, komandytowa lub komandytowo akcyjna, dla jeszcze innych forma handlowej spółki kapitałowej, jak spółka akcyjna, czy z ograniczoną odpowiedzialnością - mówi adwokat Łukasz Chmielniak, partner kancelarii CWKH z Katowic, specjalizującej się min. w prawie spółek handlowych.

 

Niemcy wolą hybrydową

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaką zatem formę spółki wybrać, żeby nie ponosić zbytecznych kosztów (lub takich, których firma nie jest w stanie udźwignąć), a z drugiej strony zarządzać firmą i odpowiedzialnością za nią w najbardziej odpowiadający nam sposób?

 

- Przede wszystkim trzeba ocenić do jakiego charakteru działalności tworzymy spółkę. Dla małego przedsiębiorcy właściwa będzie mniej sformalizowana i pozwalająca na bardziej elastyczne podejmowanie decyzji działalność, czyli na przykład spółka jawna. Dla przedsiębiorców wykonujących wolne zawody, takich jak lekarze, prawnicy, doradcy podatkowi, czy księgowi bardzo dobrą konstrukcją jest spółka partnerska - mówi mecenas Łukasz Chmielniak. - Dla przedsiębiorców większych, którzy w znacznie większym stopniu angażują w biznes kapitał i jednocześnie ponoszą większe ryzyko odpowiedniejsza będzie z kolei spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjna. Ciekawą formą jest spółka komandytowo-akcyjna, mało popularna na naszym rynku a dość często wybierana na przykład w Niemczech, ta forma prawna pozwala połączyć elementy właściwe dla spółek osobowych (pewna elastyczność działania) z elementami właściwymi dla spółek kapitałowych (mechanizmy pozyskania kapitału) - mówi mecenas Chmielniak.

 

Dodaje, że sprawdzonym rozwiązaniem pośrednim, po który też sięga coraz więcej polskich przedsiębiorców jest spółka komandytowa, w której komplementariuszem (wspólnikiem odpowiadającym całym swoim majątkiem) jest spółka z o.o. a komandytariuszami (odpowiadający jedynie do wysokości tzw. sumy komandytowej, którą można dowolnie ustalić) są osoby fizyczne najczęściej wspólnicy spółki z o.o. (komplementariusza). Pozwala to zoptymalizować kwestie odpowiedzialności wspólników, podatkowe, związane z zyskami osiąganymi z działalności spółki komandytowej.

 

Ograniczona, czy akcyjna?

 

Osobną kwestią jest wybór pomiędzy spółką z ograniczoną odpowiedzialnością a akcyjną. Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że ważnym faktorem do podjęcia decyzji są tutaj, oprócz elementu najistotniejszego, czyli celu który zamierzają osiągnąć poprzez działalność w spółce, także większy formalizm oraz  koszty. Spółka akcyjna wymaga na przykład wkładu co najmniej 100 tysięcy (minimalny kapitał zakładowy w sp. z o.o. to 5 tys.). Większe będą także koszty spółki akcyjnej ze względu na bardziej sformalizowany proces podejmowania uchwał przez walne zgromadzenie akcjonariuszy, które muszą być protokołowane przez notariusza (w spółce z o.o. taka forma przewidziana jest tylko dla niektórych uchwał ), ponadto bardziej sformalizowany jest sposób wnoszenia do spółki akcyjnej wkładów na pokrycie kapitału zakładowego.

 

Dlatego przy wyborze formy prawnej w jakich chcemy rozpocząć działalność nie zaszkodzi porada doświadczonego prawnika, który przedstawi nam wszystkie „za i przeciw” każdej z możliwych opcji i pozwoli uniknąć trudnych do naprawienia błędów - a tym samym kosztów.

 

Jarosław Orzeł

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA