REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką formę prawną wybrać dla nowego biznesu

Jarosław Orzeł

REKLAMA

Minęły czasy, kiedy w Polsce praktycznie każdy nowopowstały biznes wchodził na rynek w formie spółki cywilnej. Dziś przedsiębiorcy bardziej świadomie planują i wybierają formułę prawną swoich przedsiębiorstw.

 

REKLAMA

- Wybór formy prawnej spółki to jak dobieranie najlepszego garnituru na daną okazję. Dla jednych najlepsze będzie zawarcie umowy spółki cywilnej, dla innych forma handlowej spółki osobowej, czyli spółka jawna, partnerska, komandytowa lub komandytowo akcyjna, dla jeszcze innych forma handlowej spółki kapitałowej, jak spółka akcyjna, czy z ograniczoną odpowiedzialnością - mówi adwokat Łukasz Chmielniak, partner kancelarii CWKH z Katowic, specjalizującej się min. w prawie spółek handlowych.

 

Niemcy wolą hybrydową

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaką zatem formę spółki wybrać, żeby nie ponosić zbytecznych kosztów (lub takich, których firma nie jest w stanie udźwignąć), a z drugiej strony zarządzać firmą i odpowiedzialnością za nią w najbardziej odpowiadający nam sposób?

 

- Przede wszystkim trzeba ocenić do jakiego charakteru działalności tworzymy spółkę. Dla małego przedsiębiorcy właściwa będzie mniej sformalizowana i pozwalająca na bardziej elastyczne podejmowanie decyzji działalność, czyli na przykład spółka jawna. Dla przedsiębiorców wykonujących wolne zawody, takich jak lekarze, prawnicy, doradcy podatkowi, czy księgowi bardzo dobrą konstrukcją jest spółka partnerska - mówi mecenas Łukasz Chmielniak. - Dla przedsiębiorców większych, którzy w znacznie większym stopniu angażują w biznes kapitał i jednocześnie ponoszą większe ryzyko odpowiedniejsza będzie z kolei spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjna. Ciekawą formą jest spółka komandytowo-akcyjna, mało popularna na naszym rynku a dość często wybierana na przykład w Niemczech, ta forma prawna pozwala połączyć elementy właściwe dla spółek osobowych (pewna elastyczność działania) z elementami właściwymi dla spółek kapitałowych (mechanizmy pozyskania kapitału) - mówi mecenas Chmielniak.

 

Dodaje, że sprawdzonym rozwiązaniem pośrednim, po który też sięga coraz więcej polskich przedsiębiorców jest spółka komandytowa, w której komplementariuszem (wspólnikiem odpowiadającym całym swoim majątkiem) jest spółka z o.o. a komandytariuszami (odpowiadający jedynie do wysokości tzw. sumy komandytowej, którą można dowolnie ustalić) są osoby fizyczne najczęściej wspólnicy spółki z o.o. (komplementariusza). Pozwala to zoptymalizować kwestie odpowiedzialności wspólników, podatkowe, związane z zyskami osiąganymi z działalności spółki komandytowej.

 

Ograniczona, czy akcyjna?

 

Osobną kwestią jest wybór pomiędzy spółką z ograniczoną odpowiedzialnością a akcyjną. Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że ważnym faktorem do podjęcia decyzji są tutaj, oprócz elementu najistotniejszego, czyli celu który zamierzają osiągnąć poprzez działalność w spółce, także większy formalizm oraz  koszty. Spółka akcyjna wymaga na przykład wkładu co najmniej 100 tysięcy (minimalny kapitał zakładowy w sp. z o.o. to 5 tys.). Większe będą także koszty spółki akcyjnej ze względu na bardziej sformalizowany proces podejmowania uchwał przez walne zgromadzenie akcjonariuszy, które muszą być protokołowane przez notariusza (w spółce z o.o. taka forma przewidziana jest tylko dla niektórych uchwał ), ponadto bardziej sformalizowany jest sposób wnoszenia do spółki akcyjnej wkładów na pokrycie kapitału zakładowego.

 

Dlatego przy wyborze formy prawnej w jakich chcemy rozpocząć działalność nie zaszkodzi porada doświadczonego prawnika, który przedstawi nam wszystkie „za i przeciw” każdej z możliwych opcji i pozwoli uniknąć trudnych do naprawienia błędów - a tym samym kosztów.

 

Jarosław Orzeł

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA