REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Efektywne dofinansowanie spółki z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mikołaj Jabłoński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja o sposobie dokapitalizowania firmy powinna być poprzedzona analizą skutków podatkowych. Błąd w tym względzie może sprawić, że dodatkowe środki nie pokryją w całości celu, na jaki zostały pozyskane.

Naturalną konsekwencją uczestnictwa przedsiębiorców w obrocie gospodarczym jest konieczność posiadania pewnych zasobów, nie tylko finansowych, na prowadzenie działalności. W praktyce ich pozyskiwanie może być oceniane jako

REKLAMA

REKLAMA

„możliwość”, gdy realizujemy na przykład strategię rozwoju przedsiębiorstwa, lub jako „konieczność”, gdy chcemy na przykład uniknąć upadłości. Cele, jakimi kierują się przedsiębiorcy podejmujący decyzję o dofinansowaniu spółki, są różne. Jednak zestaw środków (sposobów), które mają wspomóc finansowo firmę, jest wspólny dla wszystkich.

Poniżej podajemy podstawowe sposoby zasilenia w kapitał spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.

Dopłaty

REKLAMA

Dopłaty są szczególnym rodzajem zobowiązania wspólnika wobec spółki. Mają zawsze charakter pieniężny i nie mogą być realizowane poprzez spełnienie świadczenia niepieniężnego. Z istoty dopłat wynika, że nie są one wkładem wspólnika do spółki, dlatego też wniesienie dopłat nie powoduje zwiększenia kapitału ani tym bardziej zwiększenia udziału wspólnika w spółce. Niezależnie jednak od powyższego, wniesienie dopłat skutkuje zwiększeniem majątku spółki. Dopłaty mogą być przeznaczone na różne cele. Obowiązujące przepisy nie zawierają w tym zakresie ograniczeń. Przepis art. 179 § 1 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. 2000r. nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), dalej K.s.h., pośrednio wskazuje jedynie, że dopłaty mogą być wniesione w celu pokrycia strat bilansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek dokonania dopłat powinien być określony w umowie spółki. Ten dokument jest bowiem jedynym źródłem istnienia takiego obowiązku. Inaczej mówiąc, jeżeli umowa spółki nie przewiduje obowiązku dopłat, wspólnicy nie mogą dokonywać dopłat wyłącznie na podstawie stosownej uchwały. Oczywiście jeżeli pierwotna treść umowy spółki nie przewiduje obowiązku dopłat, można w tym zakresie zmienić jej postanowienia. Warto jednak pamiętać, że do przeprowadzenia takiej zmiany konieczna jest zgoda wszystkich wspólników. Zgodnie z treścią art. 246 § 3 K.s.h. zmiana umowy spółki polegająca na zwiększeniu świadczeń wspólników wymaga zgody wspólników, których dotyczy. Ponieważ dopłaty dotyczą wszystkich wspólników, stosowna uchwała automatycznie wymaga ich zgody.

Obowiązek dopłat powinien być określony w umowie w granicach liczbowo określonej wysokości w stosunku do udziału. Dopłaty są zawsze proporcjonalne do wartości udziałów. Ważną cech dopłat jest to, że obowiązek ich realizacji dotyczy bezwarunkowo wszystkich wspólników. Nie można zatem nałożyć takiego obowiązku tylko na niektórych wspólników, a innych z niego wyłączyć.

Konkretyzacja obowiązku wniesienia dopłat może odbywać się na podstawie postanowień umowy spółki, m.in. poprzez uchwałę organów spółki. W przypadku braku stosowanych zapisów w tym zakresie prawo decyzji o wysokości oraz terminie dopłat przysługuje wspólnikom spółki.

Zrealizowane dopłaty mogą zostać zwrócone wspólnikom. Warunkiem możliwości zwrotu dopłat jest ogłoszenie stosownej decyzji na miesiąc przed planowanym zwrotem. Ponadto dopłaty mogą być zwrócone jedynie wówczas, gdy nie zostały przeznaczone na pokrycie straty bilansowej. W przeciwnym wypadku zwrot nie jest możliwy. Zwrot następuje na podstawie uchwały wspólników.

Wnoszenie dopłat jest łatwiejszym sposobem dofinansowania spółki niż np. podwyższenie kapitału. Z drugiej strony, dopłaty dotyczą jedynie wspólników, co wyłącza zastosowanie tej instytucji w stosunku do osób „z zewnątrz”. Z punktu widzenia wspólników istotna jest również kwestia możliwości otrzymania zwrotu wniesionych dopłat lub jej braku.

Podwyższenie kapitału zakładowego

Podwyższenie kapitału zakładowego jest powszechnym sposobem dofinansowania spółek. Zasadniczo proces ten polega na podwyższeniu wartości nominalnej kapitału, co znajduje odzwierciedlenie w zwiększeniu wartości nominalnej udziałów już istniejących lub utworzeniu nowych.

Zgodnie z przepisami K.s.h. podwyższenie kapitału zakładowego może odbyć się na podstawie dotychczasowych postanowień umowy spółki (tzw. podwyższenie uproszczone) lub w drodze jej zmiany (zwykłe podwyższenie). Warunkiem skorzystania z pierwszego sposobu jest zamieszczenie w umowie spółki odpowiednich postanowień. Konieczne jest wskazanie maksymalnej wysokości podwyższenia oraz terminu, w jakim może ono nastąpić. Uchwały wspólników o podwyższeniu kapitału zakładowego w tym trybie nie wymagają dla swej ważności formy aktu notarialnego.

Jeżeli umowa spółki nie przewiduje podwyższenia kapitału zakładowego, konieczne jest podjęcie uchwały przez zgromadzenie wspólników (większością 2/3 głosów, chyba że umowa przewiduje surowsze warunki) notarialnie zaprotokołowanej.

Ważnym elementem procesu podwyższania kapitału jest obejmowanie nowych udziałów lub ich podwyższonej wartości. W przypadku podwyższania w trybie zwykłym możliwe jest objęcie udziałów przez dotychczasowych lub nowych wspólników. Należy jednak pamiętać, że dotychczasowi - jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej - mają tzw. prawo pierwszeństwa. Oświadczenie dotychczasowych wspólników powinno zostać złożone w terminie miesiąca od dnia wezwania ich przez zarząd do skorzystania z prawa pierwszeństwa. Oświadczenie o objęciu nowych udziałów lub podwyższonej wartości udziałów już posiadanych powinno być złożone w formie aktu notarialnego.

 

Przy podwyższeniu kapitału w trybie uproszczonym nowe udziały mogą przypaść jedynie dotychczasowym wspólnikom. Oświadczenie o objęciu udziałów powinno zostać złożone w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

Kolejnym etapem podwyższenia kapitału jest rejestracja tego procesu w sądzie rejestrowym. Czynność ta dokonywana jest na wniosek. Podwyższenie dochodzi do skutku z chwilą dokonania wpisu w rejestrze.

Niezależnie od powyższego należy wskazać, że z procesem podwyższenia kapitału zakładowego wiążą się wydatki. Obejmują one opłatę za dokonanie zmiany wpisu w KRS (400 zł), opłatę za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (250 zł), taksę notarialną za sporządzenie protokołu dokumentującego podwyższenie kapitału oraz za sporządzenie aktu notarialnego zawierającego oświadczenie o objęciu udziałów.

Podwyższenie kapitału jest mocno sformalizowanym procesem w porównaniu do dopłat czy pożyczki. Jednak zaletą tej formy dofinansowania jest możliwość wnoszenia wkładu w różnej postaci (gotówka, udziały, maszyny, przedsiębiorstwa). Poza tym podwyższony kapitał może być pokryty poprzez wkład wniesiony przez osobę spoza grona wspólników. Niewątpliwą wadą takiego sposobu dokapitalizowania spółki jest utrudniona procedura „zwrotu” wkładu.

Pożyczka od wspólnika

Pożyczka, jako tradycyjna instytucja prawa cywilnego, jest podstawową i jedną z najprostszych czynności kredytowych. Z punktu widzenia funkcjonowania spółki, pożyczka może stanowić formę dofinansowania jej działalności. Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. Warto podkreślić, że zasadniczo pożyczka nie ma charakteru odpłatnego. Ewentualne wynagrodzenia powinno więc wynikać z treści umowy.

Z punktu widzenia pożyczki udzielonej przez wspólnika, konieczne jest zwrócenie uwagi na szczególną regulację zawartą w K.s.h. Zgodnie z art. 14 § 3 K.s.h. wierzytelność wspólnika z tytułu pożyczki udzielonej spółce uważa się za jego wkład do spółki w przypadku ogłoszenia jej upadłości w terminie dwóch lat od dnia zawarcia umowy pożyczki. Powyższa regulacja stanowi pewne ograniczenie ochrony kapitału własnego wspólnika. Przepis ten powinien być brany pod uwagę szczególnie przez tych wspólników, którzy chcą dofinansować spółkę w celu uniknięcia upadłości.

Decyzja o sposobie dofinansowania spółki zawsze mieści się w granicach realizacji pewnej strategii działania. Dlatego też o wyborze sposobu dofinansowania powinny decydować różne względy, m.in. dobry interes spółki. Tak więc przy podejmowaniu podobnej decyzji konieczna jest analiza wszelkich okoliczności mogących mieć wpływ na późniejszą sytuację firmy.

Na koniec warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden, istotny, aspekt dofinansowania spółek. Podejmując decyzję o sposobie pozyskania dodatkowych środków, należy bardzo dokładnie przeanalizować skutki podatkowe planowanej transakcji. Jakiekolwiek błędne określenie skutków podatkowych może bowiem spowodować, że dodatkowe środki nie pokrywają w całości celu, na jaki zostały pozyskane.

Mikołaj Jabłoński

prawnik, Konsultant w Departamencie Podatkowym Skoczyński Wachowiak Strykowski Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA