REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady sporządzania protokołów z posiedzeń rady nadzorczej spółki akcyjnej

Marek Igor
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każda spółka akcyjna działa poprzez swoje organy. Jednym z nich jest organ nadzoru, czyli rada nadzorcza, która składa się z co najmniej trzech, a w spółkach notowanych na giełdzie – co najmniej pięciu członków. Podstawową formą wykonywania przez radę nadzoru nad działalnością spółki są posiedzenia, na których podejmuje ona decyzje w formie uchwał.

REKLAMA

Rada nadzorcza podejmuje uchwały, jeśli na posiedzeniu jest obecna co najmniej połowa członków, a wszyscy zostali zaproszeni. Uchwały i przebieg posiedzenia rady nadzorczej są protokołowane. Ustawa kodeks spółek handlowych (dalej: ksh) w tym przedmiocie zawiera odesłanie do przepisów regulujących protokołowanie posiedzeń zarządu spółki akcyjnej. W art. 376 ksh czytamy: „Uchwały zarządu są protokołowane. Protokoły powinny zawierać porządek obrad, nazwiska i imiona obecnych członków zarządu, liczbę głosów oddanych na poszczególne uchwały oraz zdania odrębne. Protokoły podpisują obecni członkowie zarządu”.

REKLAMA

Protokół powinien zawierać kolejny numer protokołu, datę i miejsce odbycia posiedzenia, a także odnotowanie otwarcia posiedzenia, stwierdzenie prawidłowości zaproszenia wszystkich członków rady, a także możliwości podejmowania uchwał, czyli spełnienia wymogu quorum. Następnie należy wskazać nazwiska i imiona wszystkich obecnych na posiedzeniu członków rady, a także nazwiska i imiona wszystkich innych osób obecnych na posiedzeniu. Takimi osobami mogą być w szczególności członkowie zarządu, którzy mogą brać udział w posiedzeniach rady, jednak bez prawa udziału w głosowaniu. W zależności od postanowień poszczególnych regulaminów rady nadzorczej, w tym miejscu może się znaleźć stwierdzenie pisemnych zastrzeżeń, lub ich braku, do protokołu z poprzedniego posiedzenia i podjęte przez radę rozstrzygnięcia w tym zakresie, przyjmujące lub odrzucające zastrzeżenia. Po odczytaniu porządku obrad przewodniczący rady lub osoba prowadząca w jego zastępstwie obrady dokonuje zwięzłego omówienia poszczególnych punktów przedmiotu obrad, po czym następuje głosowanie. Ponieważ członkowie rady otrzymują projekty uchwał przed posiedzeniem i mają możliwość zapoznania się z nimi, możliwa jest dyskusja przed poddaniem uchwały pod głosowanie. Po dyskusji następuje właściwe głosowanie i przed przyjęciem każdej z uchwał każdy członek rady nadzorczej wypowiada się, uzasadniając swoje zdanie, co również należy zaprotokołować. Rada nadzorcza jest ciałem obradującym kolegialnie, a więc są możliwe różnice zdań, dlatego należy również zaprotokołować zdania odrębne. Jeśli uchwały zawierają postanowienia co do dat ich wykonania, to powinno być do również zaprotokołowane.

Po sporządzeniu protokołu musi być on, dla swej ważności, podpisany przez przewodniczącego rady lub osobę go zastępującą i prowadzącą obrady, osobę protokołującą oraz wszystkich obecnych na posiedzeniu członków rady nadzorczej.

Niektóre regulaminy rad nadzorczych przewidują możliwość głosowania obiegowego, polegającego na oddawaniu głosu na poszczególne, znane wcześniej projekty uchwał za pomocą faksu, poczty elektronicznej, tele- czy wideokonferencji. W takim przypadku nie przeprowadza się głosowania w ścisłym tego słowa znaczeniu, a na treść protokołu i uchwał składają się wnioski nadesłane przez poszczególnych członków rady wraz z ich głosem za lub przeciw co do poszczególnych projektów uchwał. W takim przypadku w protokole musi znaleźć się informacja, że głosowanie nad treścią uchwał miało miejsce w tej właśnie formie, a listy obecności nie sporządza się. Regulamin rady zawiera najczęściej szczegółowy zakres przedmiotowy, przy jakim możliwe jest głosowanie za pomocą środków porozumiewania się na odległość. Po zakończeniu obrad protokół z posiedzenia rady przechowuje się w księdze protokołów rady nadzorczej, która znajduje się w siedzibie spółki. W odrębnym zbiorze przechowuje się załączone do poszczególnych uchwał dokumenty. Zasadą jest, że nadzór nad prawidłowością sporządzania i przechowywania księgi protokołów należy do przewodniczącego rady nadzorczej. Odpisy uchwał czy protokołów z posiedzeń rady nadzorczej przewodniczący może wydawać członkom rady, członkom zarządu, a także innym wskazanym osobom.

Igor Marek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

prawnik; portaldlasekretarek.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Sekretariat
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wakacje składkowe dla małych przedsiębiorców. Nowa wersja projektu ustawy z rocznym limitem wydatków

    Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało nową wersję projektu ustawy o tzw. wakacjach składkowych. Obniżono w nim szacunek kosztu rozwiązania dla finansów publicznych w 10 lat do 20,4 mld zł z niemal 25 mld zł.

    Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

    Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

    Jak handel wykorzystuje nowe technologie

    Technologia to nieodłączna część funkcjonowania nowoczesnej dystrybucji towarów. Pracownicy sektora sprzedaży nie wyobrażają sobie bez niej pracy. Tak wynika z raportu Slack przygotowanego na bazie ankiety wśród dyrektorów i menadżerów z sektora handlowego. 

    Komisja Europejska wydała wstępną pozytywną ocenę pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy

    Mamy dobrą wiadomość: jest formalna zgoda KE ws. akceptacji pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy, jak też warunku związanego z Kartą Praw Podstawowych UE - poinformowała w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    REKLAMA

    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    Ponad 20 mln zł z tytułu niezapłaconych podatków. Rozbita została zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową

    Zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową została rozbita. Śledczy szacują straty Skarbu Państwa na ponad 20 mln zł.

    Co to jest działalność badawczo-rozwojowa? W teorii i praktyce

    Działalność badawczo-rozwojową definiuje m.in. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. oraz Podręcznik Frascati. Zgodnie z definicją działalność badawczo-rozwojowa to twórcza praca podejmowana w sposób celowy i systematyczny, mająca na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz tworzenie nowych zastosowań dla istniejącej wiedzy. Działalność B+R zawsze ukierunkowana jest na nowe odkrycia, oparte na oryginalnych koncepcjach lub hipotezach. Nie ma pewności co do ostatecznego wyniku, ale jest ona planowana i budżetowana, a jej celem jest osiągnięcie wyników, które mogłyby być swobodnie przenoszone lub sprzedawane na rynku. Co to oznacza w praktyce? 

    REKLAMA

    Każdy projekt finansowany z UE musi uwzględniać zasady horyzontalne. O jakie zasady chodzi?

    Polityka horyzontalna Unii Europejskiej, która powinna być uwzględniona w każdym projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich, to równe szanse i niedyskryminacja, równość kobiet i mężczyzn, zrównoważony rozwój oraz zasada „nie czyń poważnych szkód”. Ponadto, beneficjenci są zobligowani do przestrzegania Karty Praw Podstawowych UE oraz spełnienia horyzontalnego warunku podstawowego w zakresie wdrażania postanowień Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

    Polskie bizneswoman systematycznie przejmują kierowanie firmami z branży hotelarskiej i gastronomicznej

    Już prawie co czwarta firma działająca w branży HoReCa – hotele, restauracje, catering, ma szefową a nie szefa. W firmach mających jednego właściciela ten odsetek jest nawet wyższy i wynosi 48 procent. Biznesy zarządzane przez kobiety z tej branży należą do prowadzonych najlepiej.

    REKLAMA