REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zawiadamiać wspólników spółki o zgromadzeniach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Niedzielska-Jakubczyk Dobromiła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

O zgromadzeniach wspólników spółki z o.o. można zawiadamiać pocztą elektroniczną. Adresat musi się jednak na to zgodzić i podać adres.

Po upływie każdego roku obrotowego, w terminie sześciu miesięcy, powinno się odbyć zwyczajne zgromadzenie wspólników. Zwołuje je zarząd, choć w razie niedotrzymania terminu uprawnienie takie przysługuje radzie nadzorczej i komisji rewizyjnej lub innym osobom.

REKLAMA

REKLAMA

Mailem jak pocztą

Zgromadzenie wspólników zwołuje się za pomocą listów poleconych lub poczty kurierskiej, wysłanych co najmniej dwa tygodnie przed terminem zgromadzenia wspólników (na adresy ujawnione w księdze udziałów), albo pocztą elektroniczną. Aby jednak możliwe było wykorzystanie e-maila, wspólnik musi wcześniej wyrazić na to pisemną zgodę, podając adres, na który zawiadomienie ma być wysłane (art. 238 § 1 k.s.h.).

Dwa pierwsze sposoby zawiadamiania wspólników (listem poleconym lub przesyłką kurierską) działają z mocy samego prawa. Elektroniczne listy są sposobem fakultatywnym (przepis mówi, że zawiadomienie może być wysłane...). Nie oznacza to jednak, że metoda ta musi być stosowana łącznie z którąkolwiek tradycyjną.

REKLAMA

W serwerze odbiorcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przesyłka elektroniczna jest wysłana wtedy, kiedy została umieszczona na serwerze pocztowym odbiorcy tak, że mógł on ją ściągnąć. Nie wystarczy więc umieścić list na serwerze nadawcy, ponieważ odbiorca nie ma możliwości odbierania e-mali bezpośrednio stamtąd. Tym samym, jeśli list pozostanie na serwerze nadawczym (spółki), albo z jakiegokolwiek innego powodu nie dotrze do serwera odbiorcy (wspólnika), lub jeśli u nadawcy pojawi się komunikat o niemożności doręczenia przesyłki, to zawiadomienie nie może być uznane za skuteczne. O oświadczeniach woli w postaci elektronicznej mówi bowiem kodeks cywilny stanowiąc, że uznaje się je za złożone z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej tak, by adresat mógł zapoznać się z jego treścią (art. 61 § 2 k.c.). Dodatkową wskazówką może być wyrok z 16 maja 2003 r. (I CKN 384/01), w którym Sąd Najwyższy orzekł, że oświadczenie woli w postaci elektronicznej jest złożone prawidłowo, gdy zostało wprowadzone do komputera nadawcy i przekazane przez Internet za pomocą narzędzi programowych umożliwiających indywidualne wysyłanie i odbieranie danych na odległość, trafiło do operatora usług telekomunikacyjnych (serwera dostawy usług internetowych) i od razu jest dostępne dla adresata oświadczenia, czyli posiadacza elektronicznej skrzynki pocztowej.

Kilka adresów

Zarządy spółek różnie postępują, gdy wspólnik ma kilka adresów elektronicznych znanych spółce. Kodeks nie reguluje tej kwestii. Można jednak przyjąć, że nie wystarczy wówczas wysłać zawiadomienia nawet na dwa lub trzy adresy, jeżeli nie zostały one wskazane w tym konkretnym celu. Dla spółki najczytelniejsza jest sytuacja, gdy wspólnik podał jeden adres do korespondencji związanej z zawiadamianiem go o zgromadzeniach wspólników. Wtedy bowiem wystarczy skuteczna wysyłka wyłącznie na ten adres. Jeśli jednak wspólnik poda kilka adresów, na które chce być zawiadamiany, a spółka się na to zgodzi, to wydaje się, że będzie musiała wysyłać zaproszenia na walne zgromadzenia na wszystkie te adresy.

Warto również pamiętać, że identyczne problemy dotyczą zawiadomień o walnych zgromadzeniach w spółkach akcyjnych, w których wszystkie akcje są imienne.

Dobromiła Niedzielska-Jakubczyk

Gazeta Prawna

Podstawa prawna

• Art. 238 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).

• Art. 61 par. 2 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sekretariat

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA