REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zawiadamiać wspólników spółki o zgromadzeniach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Niedzielska-Jakubczyk Dobromiła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

O zgromadzeniach wspólników spółki z o.o. można zawiadamiać pocztą elektroniczną. Adresat musi się jednak na to zgodzić i podać adres.

Po upływie każdego roku obrotowego, w terminie sześciu miesięcy, powinno się odbyć zwyczajne zgromadzenie wspólników. Zwołuje je zarząd, choć w razie niedotrzymania terminu uprawnienie takie przysługuje radzie nadzorczej i komisji rewizyjnej lub innym osobom.

REKLAMA

REKLAMA

Mailem jak pocztą

Zgromadzenie wspólników zwołuje się za pomocą listów poleconych lub poczty kurierskiej, wysłanych co najmniej dwa tygodnie przed terminem zgromadzenia wspólników (na adresy ujawnione w księdze udziałów), albo pocztą elektroniczną. Aby jednak możliwe było wykorzystanie e-maila, wspólnik musi wcześniej wyrazić na to pisemną zgodę, podając adres, na który zawiadomienie ma być wysłane (art. 238 § 1 k.s.h.).

Dwa pierwsze sposoby zawiadamiania wspólników (listem poleconym lub przesyłką kurierską) działają z mocy samego prawa. Elektroniczne listy są sposobem fakultatywnym (przepis mówi, że zawiadomienie może być wysłane...). Nie oznacza to jednak, że metoda ta musi być stosowana łącznie z którąkolwiek tradycyjną.

REKLAMA

W serwerze odbiorcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przesyłka elektroniczna jest wysłana wtedy, kiedy została umieszczona na serwerze pocztowym odbiorcy tak, że mógł on ją ściągnąć. Nie wystarczy więc umieścić list na serwerze nadawcy, ponieważ odbiorca nie ma możliwości odbierania e-mali bezpośrednio stamtąd. Tym samym, jeśli list pozostanie na serwerze nadawczym (spółki), albo z jakiegokolwiek innego powodu nie dotrze do serwera odbiorcy (wspólnika), lub jeśli u nadawcy pojawi się komunikat o niemożności doręczenia przesyłki, to zawiadomienie nie może być uznane za skuteczne. O oświadczeniach woli w postaci elektronicznej mówi bowiem kodeks cywilny stanowiąc, że uznaje się je za złożone z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej tak, by adresat mógł zapoznać się z jego treścią (art. 61 § 2 k.c.). Dodatkową wskazówką może być wyrok z 16 maja 2003 r. (I CKN 384/01), w którym Sąd Najwyższy orzekł, że oświadczenie woli w postaci elektronicznej jest złożone prawidłowo, gdy zostało wprowadzone do komputera nadawcy i przekazane przez Internet za pomocą narzędzi programowych umożliwiających indywidualne wysyłanie i odbieranie danych na odległość, trafiło do operatora usług telekomunikacyjnych (serwera dostawy usług internetowych) i od razu jest dostępne dla adresata oświadczenia, czyli posiadacza elektronicznej skrzynki pocztowej.

Kilka adresów

Zarządy spółek różnie postępują, gdy wspólnik ma kilka adresów elektronicznych znanych spółce. Kodeks nie reguluje tej kwestii. Można jednak przyjąć, że nie wystarczy wówczas wysłać zawiadomienia nawet na dwa lub trzy adresy, jeżeli nie zostały one wskazane w tym konkretnym celu. Dla spółki najczytelniejsza jest sytuacja, gdy wspólnik podał jeden adres do korespondencji związanej z zawiadamianiem go o zgromadzeniach wspólników. Wtedy bowiem wystarczy skuteczna wysyłka wyłącznie na ten adres. Jeśli jednak wspólnik poda kilka adresów, na które chce być zawiadamiany, a spółka się na to zgodzi, to wydaje się, że będzie musiała wysyłać zaproszenia na walne zgromadzenia na wszystkie te adresy.

Warto również pamiętać, że identyczne problemy dotyczą zawiadomień o walnych zgromadzeniach w spółkach akcyjnych, w których wszystkie akcje są imienne.

Dobromiła Niedzielska-Jakubczyk

Gazeta Prawna

Podstawa prawna

• Art. 238 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).

• Art. 61 par. 2 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sekretariat

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA