REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zawiadamiać wspólników spółki o zgromadzeniach

Niedzielska-Jakubczyk Dobromiła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

O zgromadzeniach wspólników spółki z o.o. można zawiadamiać pocztą elektroniczną. Adresat musi się jednak na to zgodzić i podać adres.

Po upływie każdego roku obrotowego, w terminie sześciu miesięcy, powinno się odbyć zwyczajne zgromadzenie wspólników. Zwołuje je zarząd, choć w razie niedotrzymania terminu uprawnienie takie przysługuje radzie nadzorczej i komisji rewizyjnej lub innym osobom.

REKLAMA

Mailem jak pocztą

REKLAMA

Zgromadzenie wspólników zwołuje się za pomocą listów poleconych lub poczty kurierskiej, wysłanych co najmniej dwa tygodnie przed terminem zgromadzenia wspólników (na adresy ujawnione w księdze udziałów), albo pocztą elektroniczną. Aby jednak możliwe było wykorzystanie e-maila, wspólnik musi wcześniej wyrazić na to pisemną zgodę, podając adres, na który zawiadomienie ma być wysłane (art. 238 § 1 k.s.h.).

Dwa pierwsze sposoby zawiadamiania wspólników (listem poleconym lub przesyłką kurierską) działają z mocy samego prawa. Elektroniczne listy są sposobem fakultatywnym (przepis mówi, że zawiadomienie może być wysłane...). Nie oznacza to jednak, że metoda ta musi być stosowana łącznie z którąkolwiek tradycyjną.

W serwerze odbiorcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przesyłka elektroniczna jest wysłana wtedy, kiedy została umieszczona na serwerze pocztowym odbiorcy tak, że mógł on ją ściągnąć. Nie wystarczy więc umieścić list na serwerze nadawcy, ponieważ odbiorca nie ma możliwości odbierania e-mali bezpośrednio stamtąd. Tym samym, jeśli list pozostanie na serwerze nadawczym (spółki), albo z jakiegokolwiek innego powodu nie dotrze do serwera odbiorcy (wspólnika), lub jeśli u nadawcy pojawi się komunikat o niemożności doręczenia przesyłki, to zawiadomienie nie może być uznane za skuteczne. O oświadczeniach woli w postaci elektronicznej mówi bowiem kodeks cywilny stanowiąc, że uznaje się je za złożone z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej tak, by adresat mógł zapoznać się z jego treścią (art. 61 § 2 k.c.). Dodatkową wskazówką może być wyrok z 16 maja 2003 r. (I CKN 384/01), w którym Sąd Najwyższy orzekł, że oświadczenie woli w postaci elektronicznej jest złożone prawidłowo, gdy zostało wprowadzone do komputera nadawcy i przekazane przez Internet za pomocą narzędzi programowych umożliwiających indywidualne wysyłanie i odbieranie danych na odległość, trafiło do operatora usług telekomunikacyjnych (serwera dostawy usług internetowych) i od razu jest dostępne dla adresata oświadczenia, czyli posiadacza elektronicznej skrzynki pocztowej.

Kilka adresów

Zarządy spółek różnie postępują, gdy wspólnik ma kilka adresów elektronicznych znanych spółce. Kodeks nie reguluje tej kwestii. Można jednak przyjąć, że nie wystarczy wówczas wysłać zawiadomienia nawet na dwa lub trzy adresy, jeżeli nie zostały one wskazane w tym konkretnym celu. Dla spółki najczytelniejsza jest sytuacja, gdy wspólnik podał jeden adres do korespondencji związanej z zawiadamianiem go o zgromadzeniach wspólników. Wtedy bowiem wystarczy skuteczna wysyłka wyłącznie na ten adres. Jeśli jednak wspólnik poda kilka adresów, na które chce być zawiadamiany, a spółka się na to zgodzi, to wydaje się, że będzie musiała wysyłać zaproszenia na walne zgromadzenia na wszystkie te adresy.

Warto również pamiętać, że identyczne problemy dotyczą zawiadomień o walnych zgromadzeniach w spółkach akcyjnych, w których wszystkie akcje są imienne.

Dobromiła Niedzielska-Jakubczyk

Gazeta Prawna

Podstawa prawna

• Art. 238 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).

• Art. 61 par. 2 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Sekretariat

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA