REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki w spółce cywilnej przy zmianie wspólnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wystąpienie wspólnika ze spółki lub przystąpienie do niej nowego wspólnika wymaga dopełnienia formalności w ewidencji działalności gospodarczej w gminie.
Wewidencji prowadzonej przez gminę zarejestrowani są wspólnicy spółki cywilnej jako osobni przedsiębiorcy. Każdy z nich sam zgłasza rozpoczęcie prowadzenia działalności, a potem wszelkie zmiany stanu faktycznego i prawnego dotyczące wykonywania jej oraz osoby przedsiębiorcy, np. zmiana adresu przedsiębiorcy albo nazwiska. Takie zmiany wspólnik powinien zgłosić do ewidencji w ciągu 14 dni od ich powstania.

Do ewidencji nie jest wpisana spółka cywilna. Jedynie wspólnicy spółki cywilnej przy wypełnianiu swojej dokumentacji mogą zawrzeć informację, że prowadzą działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Mogą też podać tę informację w nazwie firmy.

REKLAMA

Wspólnik, który wystąpił ze spółki i zaprzestał w ogóle prowadzenia działalności gospodarczej, sam musi dopełnić formalności w gminie. Powinien wyrejestrować się z ewidencji.

REKLAMA

Po odejściu wspólnika spółka cywilna istnieje nadal, pod warunkiem że pozostało w niej jeszcze dwóch wspólników. Zdarza się jednak, że w skład spółki wchodziło dwóch wspólników, następnie jeden z nich wystąpił, a na jego miejsce nie przystąpił nowy wspólnik. W takiej sytuacji spółka cywilna przestaje istnieć, gdyż jedna osoba nie może prowadzić działalności w takiej formie.

Pozostający wspólnik powinien podjąć decyzję, czy będzie działać dalej jako jednoosobowy przedsiębiorca, czy założy spółkę cywilną z innym (albo innymi) przedsiębiorcami, czy przystąpi do istniejącej już spółki cywilnej (bądź spółki prawa handlowego).

W takiej sytuacji drugi wspólnik musi dopełnić w gminie formalności związanych ze zmianą treści wpisu do ewidencji. Powinien wskazać na inne oznaczenie przedsiębiorcy. Gdy spółka cywilna nadal działa, ale w zmniejszonym składzie, a z nazwy jej zostało usunięte nazwisko ustępującego wspólnika, to wówczas należy podać aktualne oznaczenie przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana oznaczenia powinna zostać zgłoszona do ewidencji również wówczas, gdy miejsce ustępującego wspólnika w spółce zajął inny przedsiębiorca. Po wpisaniu jego nazwiska do nazwy spółki pozostali wspólnicy muszą dokonać zmian w swojej dokumentacji w ewidencji w gminie i podać aktualne oznaczenie nazwy, pod jaką prowadzą działalność.

Natomiast wspólnik, który w spółce pozostał sam i decyduje się na dalsze prowadzenie działalności jako jednoosobowa firma, powinien również dokonać zmiany wpisu do ewidencji i wskazać zaistniałe zmiany.

Za zmianę treści wpisu przedsiębiorca ponosi opłatę w wysokości 50 zł, chyba że jego gmina odstąpiła od pobierania opłat za zmianę wpisu.

Ważne!

Do ewidencji w gminie wpisani są poszczególni wspólnicy spółki cywilnej, natomiast nie jest wpisana spółka, zatem formalności związane z rejestracją w gminie dopełnia odchodzący wspólnik lub jego spadkobierca, a nie spółka

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA