REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakich formalności należy dopełnić w związku ze zmianą siedziby spółki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MGM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zmieniam siedzibę spółki, gdyż przeprowadzam się do nowego lokalu. Nowy lokal jest poza właściwością dotychczasowego urzędu skarbowego. Kiedy i jakie dokumenty muszę złożyć w związku z przeprowadzką?

REKLAMA

Przede wszystkim należy wskazać, że polskie przepisy podatkowe odmiennie określają właściwość urzędu skarbowego dla celów podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług. W pierwszym przypadku właściwy jest naczelnik urzędu skarbowego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy, w drugim natomiast - ze względu na miejsce wykonywania działalności. Zakładając dla uproszczenia, że dotychczasowo był to jeden organ podatkowy i w wyniku przeprowadzki również będzie to jeden organ, podatnik zobowiązany jest do dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu, który będzie właściwy po przeprowadzce. Zgłoszenia aktualizacyjnego dokonuje się na formularzu, którego typ uzależniony jest od formy organizacyjnoprawnej, w której prowadzona jest działalność. Jeżeli jest to jednoosobowa działalność gospodarcza, wówczas właściwym będzie formularz NIP-1, a dla działalności w formie spółki NIP-2.

REKLAMA

Termin na złożenie tego formularza uzależniony jest od statusu podatnika. Jeżeli jest on czynnym podatnikiem VAT, wówczas na podstawie ustawy o ewidencji i identyfikacji podatników i płatników wynosi on 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. W omawianym przypadku będzie to dzień rozpoczęcia działalności pod nowym adresem.

REKLAMA

Pamiętać jednak należy, iż podatnicy VAT zobowiązani są składać deklarację rejestracyjną VAT-R oraz aktualizować dane objęte tą deklaracją. Mając na uwadze, że zakresem rejestracji objęta jest m.in. aktualna siedziba podatnika, niezbędne będzie dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego wyłącznie dla potrzeb VAT. W tym wypadku termin wynosi 7 dni od dnia zmiany siedziby, co oznacza, że podatnik powinien złożyć dwie deklaracje aktualizujące w dwóch różnych terminach. W praktyce najprościej złożyć te dokumenty razem, zachowując krótszy siedmiodniowy termin, przy czym obie te deklaracje składa się już do nowego urzędu skarbowego.

Przy zmianie siedziby firmy połączonej ze zmianą urzędu skarbowego należy pamiętać również o miejscu złożenia deklaracji bieżących. W podatku dochodowym, jeżeli na koniec ubiegłego roku podatnik miał miejsce zamieszkania (siedzibę firmy) w granicach właściwości dotychczasowego urzędu skarbowego, deklarację roczną będzie składał do tego urzędu. Natomiast jeżeli zmiany adresu dokonał już po nowym roku, deklarację złoży do nowego urzędu skarbowego.

Przepisy podatkowe wprowadzają również szczególną grupę urzędów skarbowych, które obejmują swoją właściwością tzw. dużych przedsiębiorców. Zmiana właściwości następuje tu z mocy prawa od 1 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku, w którym przedsiębiorca uzyskał warunki do objęcia go nową właściwością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym wypadku spoczywa na nim obowiązek poinformowania swojego dotychczas właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego o zmianie jego właściwości w terminie do 15 października ostatniego roku, a jeżeli przesłanki do zmiany pojawiły się po tej dacie, to w terminie siedmiu dni od ich zaistnienia, nie później niż do 31 grudnia. Zgłoszenia dokonuje się na urzędowym formularzu - zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 23 września 2003 r. (Dz.U. nr 175, poz. 1698).

KRZYSZTOF BIERNACKI
doktor, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu

 

(MGM)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA