REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uprawnieni do zarządzania firmą w postępowaniu upadłościowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego zapewnia uczestnikom obrotu gospodarczego informację o toczącym się postępowaniu upadłościowym w stosunku do spółki oraz o osobach, które w tym okresie mają prawo podejmować decyzje w jej imieniu.


W razie wątpliwości o tym, kto ma prawo podejmować decyzje w imieniu spółki, w praktyce rozstrzyga aktualne brzmienie wpisu do KRS.


Podmiot, który prowadzi działalność gospodarczą, jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym albo - jeżeli jest osoba fizyczną - w ewidencji działalności gospodarczej (EDG), którą prowadzi gmina. Każdy uczestnik obrotu może w KRS lub EDG zasięgnąć informacji na temat aktualnego stanu przedsiębiorcy, a przede wszystkim o tym, czy jest on wypłacalny i czy nie toczy się w stosunku do niego postępowanie upadłościowe lub inne likwidacyjne, które może mieć wpływ na jego zdolności do wykonywania umów. Z tego względu w Krajowym Rejestrze Sądowym uwidacznia się tego typu postępowania.


Obowiązek powiadomienia KRS o toczącym się postępowaniu upadłościowym w stosunku do przedsiębiorcy ciąży na organie, który je prowadzi
. Na przykład w razie ogłoszenia upadłości to sąd upadłościowy obowiązany jest zawiadomić KRS, że upadłość została ogłoszona i przesłać do niego odpis postanowienia o ogłoszeniu upadłości.


Zawiadomienie KRS odbywa się więc z urzędu, ponieważ jest to poważna decyzja, aby wykonanie jej można było pozostawić stronom. Czynności związane z wpisem do KRS wykonuje również syndyk, zarządca lub nadzorca, ponieważ oni muszą do rejestru zgłosić własną osobę. W postanowieniu sądu upadłościowego nie ma takich szczegółowych danych dotyczących syndyka, nadzorcy lub zarządcy jak na przykład numer PESEL. Natomiast te dane są potrzebne do zgłoszenia do KRS, gdzie identyfikują konkretną osobę.


KRS jest podwójnie zawiadamiany o upadłości podmiotu gospodarczego.
Zawiadamia go sąd upadłościowy, przesyłając odpis orzeczenia, a następnie syndyk, zarządca lub nadzorca, składając wniosek o wpisanie swojej osoby jako uprawnionej do zarządzania. Istotne jest bowiem, jaką funkcję ta osoba pełni w podmiocie oraz jaką upadłość ogłosił sąd. Informacje te są istotne, ponieważ gdy w takiej sprawie zapada postanowienie, to jest skuteczne w stosunku do wszystkich.


Wpis o toczącym się postępowaniu upadłościowym służy temu, aby można było sprawdzić, kto i w jakim zakresie jest uprawniony do występowania w imieniu podmiotu.
Zawsze, gdy są zawierane istotne umowy, należy żądać aktualnego odpisu z KRS. Również sąd, gdy przyjmuje pisma procesowe, żąda odpisu z rejestru po to, aby wiedzieć, czy np. pozew został podpisany przez uprawnionych. Skoro postępowanie upadłościowe wpływa na sposób sprawowania zarządu, to powinno zostać w tych aktach ujawnione.


W KRS ujawnia się również otwarcie likwidacji. Decyzję podejmują odpowiednie organy w spółce i wyznaczają likwidatora, jednak skuteczność takiej decyzji w praktyce zależy od jej ujawnienia w KRS. Od tej chwili likwidator jest uprawniony do reprezentowania spółki i dlatego zgłasza do KRS likwidację oraz to, że został ustanowiony.


Należy pamiętać, iż swoje uprawnienia do występowania w imieniu spółki syndyk, nadzorca lub zarządca otrzymuje z chwilą wydania odpowiedniego postanowienia, likwidator z chwilą podjęcia uchwały o likwidacji.
Natomiast taka decyzja nadaje się do praktycznego wykonania dopiero wówczas, gdy zostanie ujawniona w rejestrze.


Po zakończeniu postępowania upadłościowego albo procedury likwidacyjnej spółka zostaje wykreślona z rejestru. Dopiero decyzja sądu rejestrowego o wykreśleniu jej kończy jej byt prawny, co jest kolejnym przejawem istotności decyzji organu rejestracyjnego.


PIOTR ZIMMERMAN

radca prawny Kancelaria Wardyński i Wspólnicy


Not. MPS

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

REKLAMA

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

REKLAMA