REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uprawnieni do zarządzania firmą w postępowaniu upadłościowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego zapewnia uczestnikom obrotu gospodarczego informację o toczącym się postępowaniu upadłościowym w stosunku do spółki oraz o osobach, które w tym okresie mają prawo podejmować decyzje w jej imieniu.


W razie wątpliwości o tym, kto ma prawo podejmować decyzje w imieniu spółki, w praktyce rozstrzyga aktualne brzmienie wpisu do KRS.


Podmiot, który prowadzi działalność gospodarczą, jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym albo - jeżeli jest osoba fizyczną - w ewidencji działalności gospodarczej (EDG), którą prowadzi gmina. Każdy uczestnik obrotu może w KRS lub EDG zasięgnąć informacji na temat aktualnego stanu przedsiębiorcy, a przede wszystkim o tym, czy jest on wypłacalny i czy nie toczy się w stosunku do niego postępowanie upadłościowe lub inne likwidacyjne, które może mieć wpływ na jego zdolności do wykonywania umów. Z tego względu w Krajowym Rejestrze Sądowym uwidacznia się tego typu postępowania.


Obowiązek powiadomienia KRS o toczącym się postępowaniu upadłościowym w stosunku do przedsiębiorcy ciąży na organie, który je prowadzi
. Na przykład w razie ogłoszenia upadłości to sąd upadłościowy obowiązany jest zawiadomić KRS, że upadłość została ogłoszona i przesłać do niego odpis postanowienia o ogłoszeniu upadłości.


Zawiadomienie KRS odbywa się więc z urzędu, ponieważ jest to poważna decyzja, aby wykonanie jej można było pozostawić stronom. Czynności związane z wpisem do KRS wykonuje również syndyk, zarządca lub nadzorca, ponieważ oni muszą do rejestru zgłosić własną osobę. W postanowieniu sądu upadłościowego nie ma takich szczegółowych danych dotyczących syndyka, nadzorcy lub zarządcy jak na przykład numer PESEL. Natomiast te dane są potrzebne do zgłoszenia do KRS, gdzie identyfikują konkretną osobę.


KRS jest podwójnie zawiadamiany o upadłości podmiotu gospodarczego.
Zawiadamia go sąd upadłościowy, przesyłając odpis orzeczenia, a następnie syndyk, zarządca lub nadzorca, składając wniosek o wpisanie swojej osoby jako uprawnionej do zarządzania. Istotne jest bowiem, jaką funkcję ta osoba pełni w podmiocie oraz jaką upadłość ogłosił sąd. Informacje te są istotne, ponieważ gdy w takiej sprawie zapada postanowienie, to jest skuteczne w stosunku do wszystkich.


Wpis o toczącym się postępowaniu upadłościowym służy temu, aby można było sprawdzić, kto i w jakim zakresie jest uprawniony do występowania w imieniu podmiotu.
Zawsze, gdy są zawierane istotne umowy, należy żądać aktualnego odpisu z KRS. Również sąd, gdy przyjmuje pisma procesowe, żąda odpisu z rejestru po to, aby wiedzieć, czy np. pozew został podpisany przez uprawnionych. Skoro postępowanie upadłościowe wpływa na sposób sprawowania zarządu, to powinno zostać w tych aktach ujawnione.


W KRS ujawnia się również otwarcie likwidacji. Decyzję podejmują odpowiednie organy w spółce i wyznaczają likwidatora, jednak skuteczność takiej decyzji w praktyce zależy od jej ujawnienia w KRS. Od tej chwili likwidator jest uprawniony do reprezentowania spółki i dlatego zgłasza do KRS likwidację oraz to, że został ustanowiony.


Należy pamiętać, iż swoje uprawnienia do występowania w imieniu spółki syndyk, nadzorca lub zarządca otrzymuje z chwilą wydania odpowiedniego postanowienia, likwidator z chwilą podjęcia uchwały o likwidacji.
Natomiast taka decyzja nadaje się do praktycznego wykonania dopiero wówczas, gdy zostanie ujawniona w rejestrze.


Po zakończeniu postępowania upadłościowego albo procedury likwidacyjnej spółka zostaje wykreślona z rejestru. Dopiero decyzja sądu rejestrowego o wykreśleniu jej kończy jej byt prawny, co jest kolejnym przejawem istotności decyzji organu rejestracyjnego.


PIOTR ZIMMERMAN

radca prawny Kancelaria Wardyński i Wspólnicy


Not. MPS

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA