REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uprawnieni do zarządzania firmą w postępowaniu upadłościowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego zapewnia uczestnikom obrotu gospodarczego informację o toczącym się postępowaniu upadłościowym w stosunku do spółki oraz o osobach, które w tym okresie mają prawo podejmować decyzje w jej imieniu.


W razie wątpliwości o tym, kto ma prawo podejmować decyzje w imieniu spółki, w praktyce rozstrzyga aktualne brzmienie wpisu do KRS.


Podmiot, który prowadzi działalność gospodarczą, jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym albo - jeżeli jest osoba fizyczną - w ewidencji działalności gospodarczej (EDG), którą prowadzi gmina. Każdy uczestnik obrotu może w KRS lub EDG zasięgnąć informacji na temat aktualnego stanu przedsiębiorcy, a przede wszystkim o tym, czy jest on wypłacalny i czy nie toczy się w stosunku do niego postępowanie upadłościowe lub inne likwidacyjne, które może mieć wpływ na jego zdolności do wykonywania umów. Z tego względu w Krajowym Rejestrze Sądowym uwidacznia się tego typu postępowania.


Obowiązek powiadomienia KRS o toczącym się postępowaniu upadłościowym w stosunku do przedsiębiorcy ciąży na organie, który je prowadzi
. Na przykład w razie ogłoszenia upadłości to sąd upadłościowy obowiązany jest zawiadomić KRS, że upadłość została ogłoszona i przesłać do niego odpis postanowienia o ogłoszeniu upadłości.


Zawiadomienie KRS odbywa się więc z urzędu, ponieważ jest to poważna decyzja, aby wykonanie jej można było pozostawić stronom. Czynności związane z wpisem do KRS wykonuje również syndyk, zarządca lub nadzorca, ponieważ oni muszą do rejestru zgłosić własną osobę. W postanowieniu sądu upadłościowego nie ma takich szczegółowych danych dotyczących syndyka, nadzorcy lub zarządcy jak na przykład numer PESEL. Natomiast te dane są potrzebne do zgłoszenia do KRS, gdzie identyfikują konkretną osobę.


KRS jest podwójnie zawiadamiany o upadłości podmiotu gospodarczego.
Zawiadamia go sąd upadłościowy, przesyłając odpis orzeczenia, a następnie syndyk, zarządca lub nadzorca, składając wniosek o wpisanie swojej osoby jako uprawnionej do zarządzania. Istotne jest bowiem, jaką funkcję ta osoba pełni w podmiocie oraz jaką upadłość ogłosił sąd. Informacje te są istotne, ponieważ gdy w takiej sprawie zapada postanowienie, to jest skuteczne w stosunku do wszystkich.


Wpis o toczącym się postępowaniu upadłościowym służy temu, aby można było sprawdzić, kto i w jakim zakresie jest uprawniony do występowania w imieniu podmiotu.
Zawsze, gdy są zawierane istotne umowy, należy żądać aktualnego odpisu z KRS. Również sąd, gdy przyjmuje pisma procesowe, żąda odpisu z rejestru po to, aby wiedzieć, czy np. pozew został podpisany przez uprawnionych. Skoro postępowanie upadłościowe wpływa na sposób sprawowania zarządu, to powinno zostać w tych aktach ujawnione.


W KRS ujawnia się również otwarcie likwidacji. Decyzję podejmują odpowiednie organy w spółce i wyznaczają likwidatora, jednak skuteczność takiej decyzji w praktyce zależy od jej ujawnienia w KRS. Od tej chwili likwidator jest uprawniony do reprezentowania spółki i dlatego zgłasza do KRS likwidację oraz to, że został ustanowiony.


Należy pamiętać, iż swoje uprawnienia do występowania w imieniu spółki syndyk, nadzorca lub zarządca otrzymuje z chwilą wydania odpowiedniego postanowienia, likwidator z chwilą podjęcia uchwały o likwidacji.
Natomiast taka decyzja nadaje się do praktycznego wykonania dopiero wówczas, gdy zostanie ujawniona w rejestrze.


Po zakończeniu postępowania upadłościowego albo procedury likwidacyjnej spółka zostaje wykreślona z rejestru. Dopiero decyzja sądu rejestrowego o wykreśleniu jej kończy jej byt prawny, co jest kolejnym przejawem istotności decyzji organu rejestracyjnego.


PIOTR ZIMMERMAN

radca prawny Kancelaria Wardyński i Wspólnicy


Not. MPS

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka partnerska w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla spółki limited

Wielka Brytania od lat przyciąga przedsiębiorców z całego świata nie tylko stabilnym systemem prawnym, ale również elastycznością form prowadzenia działalności gospodarczej. Choć najczęściej wybieraną strukturą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Ltd), coraz więcej inwestorów interesuje się również mniej znaną, lecz bardzo atrakcyjną formą - spółką partnerską typu Limited Partnership (LP). Dla wielu może ona stanowić interesującą alternatywę - szczególnie w kontekście międzynarodowej optymalizacji podatkowej i działań inwestycyjnych.

Przedsiębiorcy: wyższe koszty w 2026 r., wzrost składek ZUS o ok. 1836 zł rocznie

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą płacili o kilkaset złotych więcej - alarmuje Północna Izba Gospodarcza. Wzrost składek ZUS najbardziej odczują małe firmy, ale to nie jedyne koszty prowadzenia działalności.

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA

Restrukturyzacja to szansa na przetrwanie firmy [WYWIAD]

W obliczu rekordowego zadłużenia firm, zatorów płatniczych i rosnących kosztów prowadzenia działalności, coraz więcej przedsiębiorców szuka alternatywy dla upadłości. Dziś restrukturyzacja przestaje być ostatecznością, a staje się świadomą decyzją biznesową. Zamiast zamykać firmę – można ją uratować. O tym, kiedy warto sięgnąć po to narzędzie, jakie korzyści niesie i dlaczego nie trzeba się go bać, rozmawiamy z Mateuszem Haśkiewiczem z firmy HDRU.

W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

REKLAMA

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

REKLAMA