REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Podwójna zaliczka za listopad 2011

Podwójna zaliczka za listopad 2011
Podwójna zaliczka za listopad 2011

REKLAMA

REKLAMA

Podwójna zaliczka za listopad 2011 to utrudnienie, z którym co roku muszą zmierzyć się przedsiębiorcy. Co zrobić, aby podwójna zaliczka za listopad w 2011 roku była niższa?

Podwójna zaliczka za listopad w 2011 roku to efekt miesięcznego systemu opłacania podatku od dochodów z działalności gospodarczej oraz najmu i dzierżawy. Od stycznia do listopada zobowiązania regulowane są do 20. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień opłaca się jednak w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego.

REKLAMA

Amortyzacji podlegają środki trwałe, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania. Należą do nich: budynki, budowle oraz lokale będące odrębną własnością, maszyny, urządzenia i środki transportu, a także inne przedmioty, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu czy dzierżawy.

Polecamy: Zakup samochodów oraz paliwa a prawo do odliczenia VAT 2012

Amortyzacja na różne sposoby

Istnieje kilka sposobów amortyzowania środków trwałych:

  • Amortyzacja jednorazowa do 3,5 tys. zł – dotyczy środków trwałych, których cena zakupu nie przekracza 3,5 tys. zł.
  • Amortyzacja jednorazowa w ramach pomocy de minimis dla małych podatników i podatników rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej – dotyczy środków trwałych, których cena zakupu przekracza 3,5 tys. zł i które mieszczą się w klasyfikacji środków trwałych (m.in.: maszyny, urządzenia produkcyjne, zespoły komputerowe, maszyny budowlane, kasy fiskalne, ekrany kinowe, kioski, budki, baraki).

Z amortyzacji tej mogą skorzystać podatnicy rozpoczynający działalność oraz mali podatnicy (u których wartość przychodu ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku VAT nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty odpowiadającej równowartości 1 mln 200 tys. euro).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • W przypadku środków, których nie można objąć amortyzacją jednorazową, możliwe jest zastosowanie: stawek wynikających z ustawy o PIT (z możliwością ich podwyższenia i obniżenia), stawek ustalonych indywidualnie przez podatnika lub metody degresywnej. Należy jednak pamiętać, że środki trwałe amortyzowane według tych stawek muszą być zakupione jeszcze w październiku, by możliwe było uwzględnienie amortyzacji w zaliczce podatkowej za listopad.

Przykład amortyzacji samochodu osobowego o wartości 60 tys. zł:

Ze stawek zamieszczonych w PIT wynika stawka amortyzacji wynosząca 20 proc., rocznie zatem do kosztów moglibyśmy zaliczyć 12 tys. zł. Istnieje jednak możliwość podwyższenia stawki, gdy samochód byłby szczególnie eksploatowany (używany bardziej intensywnie, niż przeciętnie) i zastosowanie stawki maksymalnie 28-procentowej. W tym przypadku do kosztów uzyskania przychodów rocznie moglibyśmy zaliczyć 16 tys. 800 złotych.

Można również zastosować stawkę indywidualną, jeśli samochód używany był co najmniej przez 6 miesięcy przed jego nabyciem lub jeśli przed wprowadzeniem go do ewidencji ponieśliśmywydatki zwiększające wartość auta o co najmniej 20 procent. W takiej sytuacji możemy zastosować stawkę 40-proc. i zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu 24 tys. złotych.

Ponieważ w omawianym przypadku bierzemy pod uwagę samochód osobowy, nie jest możliwe zastosowanie metody degresywnej (jeśli jednak dokonywalibyśmy degresywnej amortyzacji samochodu ciężarowego o wartości 60 tys. zł, w pierwszym roku moglibyśmy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu 24 tys. zł, w drugim – 14 tys. 400 zł, w trzecim – 12 tys. zł, a w czwartym – 9 tys. 600 zł).

Polecamy: Podatek od środków transportowych 2012

Magdalena Flis, Tax Care
Agata Szymborska-Sutton, Tax Care

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA