REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Leasing samochodu osobowego w działalności gospodarczej – podatki dochodowe

Arkadiusz Dudkiewicz
Doradca podatkowy, agent celny, prawnik
Leasing samochodu osobowego w działalności gospodarczej – podatki dochodowe
Leasing samochodu osobowego w działalności gospodarczej – podatki dochodowe

REKLAMA

REKLAMA

Umowa leasingu, chociaż znana w praktyce obrotu gospodarczego, przez długi czas była tzw. umową nienazwaną, dla której podstawy prawnej należało poszukiwać w treści art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r., nr 16, poz. 93 ze zmianami, dalej zwanej: „k.c.”), a więc w jak najbardziej ogólnym przepisie prawa cywilnego statuującym tzw. zasadę swobody umów. Nastręczało to wielu problemów praktycznych, interpretacyjnych.

Dlatego też, w toku normalnej ewolucji norm prawnych i ich przystosowywania do praktyki życia gospodarczego, od dnia 9 grudnia 2000 roku wprowadzono do k.c. tytuł XVII1 – umowa leasingu. Umowa ta zatem od dnia 9 grudnia 2000 roku jest umową nazwaną, dla której szczegółowej podstawy prawnej należy poszukiwać w treści właśnie tytułu XVII1 k.c., czyli art. 7091 i następnych k.c.

REKLAMA

Zgodnie z treścią art. 7091 k.c. – „Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego”.

Polecamy: Jak ustalić indywidualną stawkę amortyzacji w przypadku samochodu prywatnego?

Umowa leasingu powinna być zawarta na piśmie pod rygorem nieważności (art. 7092 k.c.). Określone zdarzenia gospodarcze zazwyczaj mają swoje implikacje w prawie podatkowym. Dotyczy to także umów leasingu.

REKLAMA

Ustawy o podatkach dochodowym mają jednak swoje, autonomiczne definicje umowy leasingu. Są to definicje szersze, niż zawarta w art. 7091 k.c. Definicje „dochodowe” wskazują bowiem, że umowa leasingu to umowa nazwana w k.c., a także każda inna umowa, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej "finansującym", oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej "korzystającym", podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla podatków dochodowych najważniejszą kwestią jest zawsze możliwość (lub jej brak) zaliczenia danego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów albo konieczność (lub jej brak) rozpoznania przychodu podlegającego opodatkowaniu. Nie inaczej jest w przypadku umów leasingu.

Polecamy: Kryteria wyboru samochodu poleasingowego

Dany wydatek może być kosztem uzyskania przychodów w przypadku, gdy spełnia określone wymogi. Musi być on zatem:

- poniesiony faktycznie,
- poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
- nie może być on wymieniony w katalogu tzw. wydatków niepotrącalnych (niestanowiących kosztów uzyskania przychodów).

REKLAMA

Podstawową zasadą – w przypadku samochodów osobowych – jest potrącalność tylko takich wydatków, które dotyczą używania auta wprowadzonego do ewidencji środków trwałych. Wydatki, które dotyczą pozostałych samochodów osobowych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów inaczej jak tylko poprzez tzw. ewidencję przebiegu pojazdu (więcej w artykule: „używanie samochodu prywatnego dla celów prowadzenia działalności gospodarczej”).

Nie należy jednak zapominać o szczególnych regulacjach ustaw o podatkach dochodowych w przypadku umów leasingu. Powyższe obostrzenia nie dotyczą bowiem używania samochodów osobowych na podstawie umów leasingu, o których mowa w stosownych przepisach ustaw o podatkach dochodowych.

Jeżeli zatem umowa leasingu:

  • została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz
  • suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych;

to opłaty ustalone w takiej umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego .

Zatem, dany podatnik może w pełni zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zarówno wydatki związane z ratami leasingowymi jak i bieżącą eksploatacją samochodu, pod warunkiem, że spełniona jest zasada ogólna potrącalności danego wydatku.

Ustawodawca wprowadził jednak pewne ograniczenie w zakresie uznania wydatków za koszty uzyskania przychodu przy leasingu samochodu osobowego w zakresie składek na ubezpieczenie samochodu osobowego (np. art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o PIT).

Bardzo ważna uwaga – powyższe wyjaśnienia zawierają rozwiązania zgodne z prawem w przypadku, gdy finansujący w dniu zawarcia umowy leasingu nie korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie (art. 23a ust. 2 ustawy o PIT).

Polecamy: E-myto - porada

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

REKLAMA

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

REKLAMA

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA