REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10 zasad dobrego biznesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Dołkowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Etap planowania założenia własnej działalności to kluczowy moment. Warto zadać sobie wtedy kilka pytań: czy mam szansę na znalezienie klientów na swoje usługi, jaki mam potencjał technologiczny, jak wdrożyć innowacyjne rozwiązania? Bo własna firma nie kończy się na wynajęciu lokalu, wyposażeniu biura.

Może się wydawać, że założenie własnej firmy wymaga rewolucyjnego pomysłu. Większość przedsiębiorców swój sukces zawdzięcza temu, że udoskonalili już istniejące produkty, znaleźli atrakcyjniejszy sposób dotarcia i obsługi klientów, zdefiniowali dodatkowe oszczędności po stronie kosztów, np. efektywniejszą logistykę. Pomysł jest ważny, ale nie decyduje o sukcesie przedsięwzięcia. Istotnym elementem jest sprawne wdrożenie i zaplanowanie własnej idei. „Gdy debiutujący przedsiębiorcy zaczynają wdrażać w życie swój plan na biznes, ich uwagę często zajmują bardzo pragmatyczne kwestie takie jak wizyty w urzędach czy bankach. Oczywiście formalności są ważne i nie da się ich ominąć, musimy jednak pamiętać, że własna firma to projekt na lata, a nie jednorazowa akcja - mówi Wojciech Dołkowski, anioł biznesu, juror konkursu Narodowego Programu Przedsiębiorczości.      

REKLAMA


10 zasad dobrego biznesu


1. Nie działaj z przypadku


Jeśli będziesz robił przypadkowe rzeczy, to osiągniesz przypadkowe efekty.


2. Priorytetem są... priorytety

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Budowanie firmy polega w dużej mierze na umiejętności wybierania - między sprawami superważnymi, a bardzo ważnymi. Umiejętność selekcjonowania i szybkiego podejmowania decyzji musi stać się Twoim codziennym rytuałem. Tylko na priorytetowe sprawy wystarczy Ci czasu, energii i zasobów.


3. Nie zaczynaj bez rezerw finansowych


Jeśli masz już prosty plan finansowy na najbliższy rok, prawdopodobnie na końcu pojawia się w nim liczba ze znakiem ujemnym. Zwiększ ją dwukrotnie i zastanów się jeszcze raz, czy Twoje środki są wystarczające. Pamiętaj o pieniądzach na utrzymanie swoje i swojej rodziny. Bądź gotowy na pozyskanie kapitału zewnętrznego już teraz.


4. Myśl scenariuszowo


Przygotuj wariant pesymistyczny, optymistyczny i najbardziej prawdopodobny - neutralny. Rzeczywistość, jakakolwiek by nie była, nie może Cię zaskoczyć.


5. Strzeż się  fałszywych wspólników


Bo takich nie brakuje. Początki ze wspólnikami zawsze są łatwe - ani pracą ani zyskami nie trzeba się wtedy dzielić, bo nie ma czym. Ustal takie zasady, które pozwolą zmienić później początkowe ustalenia - w zależności od proporcji wkładu pracy, pomysłów czy pozyskanych klientów.


6. Nie bagatelizuj konkurencji


Konkurencyjne firmy są już na Twoim rynku i prawdopodobnie popełniły te błędy, które Ty będziesz musiał dopiero popełnić - ale jeszcze o tym nie wiesz. Postaraj się, żeby tak nie było. Konkurenci mają nad Tobą jedną podstawową przewagę - praktykę "na placu boju".


7. Rozmawiaj z przyszłymi klientami


Nie miej hamulców w nawiązywaniu kontaktów, zadawaniu pytań, proszeniu o opinię. Większość ludzi, jeśli widzi entuzjastycznego przedsiębiorcę, z chęcią podzieli się swoją opinią. To nic nie kosztuje.


8. Nie przeceniaj skłonności klientów do zmiany ich przyzwyczajeń


Startując z własnym biznesem zwykle wydaje nam się, że klienci z dnia na dzień przyjdą do nas, bo przecież mamy lepszą ofertę. Praktyka dowodzi, że wielu z nich nie zmieni swoich przyzwyczajeń przez długi czas, choćby ewidentnie tkwili w błędzie. Ludzie nie lubią zmian i związanego z nimi ryzyka.


9. Bądź innowacyjny


Szukaj nowatorskich rozwiązań we wszystkich aspektach Twojego biznesu - obsłudze klienta, logistyce, a nawet wyglądzie faktury. Drobiazgi potrafią przekonać niejednego niezdecydowanego, a przynajmniej zyskać jego uwagę czy przychylność. Sukces daje suma małych innowacji a nie Wielkie Slogany.


10. Szukaj sojuszników


Bądź otwarty na współpracę z partnerami, bez nich sobie nie poradzisz (albo będzie Cię to dużo kosztować). Twój biznes jest osadzony w konkretnej społeczności i prawdopodobnie nawet nie zdajesz sobie sprawy jak wiele możesz zyskać budując dobre relacje z - pozornie obojętnymi dla Twojej firmy - partnerami.


Wojciech Dołkowski


 Działania skierowane do młodych przedsiębiorców wspiera Polska Przedsiębiorcza

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

REKLAMA

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

REKLAMA

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

REKLAMA