REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10 zasad dobrego biznesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Dołkowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Etap planowania założenia własnej działalności to kluczowy moment. Warto zadać sobie wtedy kilka pytań: czy mam szansę na znalezienie klientów na swoje usługi, jaki mam potencjał technologiczny, jak wdrożyć innowacyjne rozwiązania? Bo własna firma nie kończy się na wynajęciu lokalu, wyposażeniu biura.

Może się wydawać, że założenie własnej firmy wymaga rewolucyjnego pomysłu. Większość przedsiębiorców swój sukces zawdzięcza temu, że udoskonalili już istniejące produkty, znaleźli atrakcyjniejszy sposób dotarcia i obsługi klientów, zdefiniowali dodatkowe oszczędności po stronie kosztów, np. efektywniejszą logistykę. Pomysł jest ważny, ale nie decyduje o sukcesie przedsięwzięcia. Istotnym elementem jest sprawne wdrożenie i zaplanowanie własnej idei. „Gdy debiutujący przedsiębiorcy zaczynają wdrażać w życie swój plan na biznes, ich uwagę często zajmują bardzo pragmatyczne kwestie takie jak wizyty w urzędach czy bankach. Oczywiście formalności są ważne i nie da się ich ominąć, musimy jednak pamiętać, że własna firma to projekt na lata, a nie jednorazowa akcja - mówi Wojciech Dołkowski, anioł biznesu, juror konkursu Narodowego Programu Przedsiębiorczości.      

REKLAMA


10 zasad dobrego biznesu


1. Nie działaj z przypadku


Jeśli będziesz robił przypadkowe rzeczy, to osiągniesz przypadkowe efekty.


2. Priorytetem są... priorytety

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Budowanie firmy polega w dużej mierze na umiejętności wybierania - między sprawami superważnymi, a bardzo ważnymi. Umiejętność selekcjonowania i szybkiego podejmowania decyzji musi stać się Twoim codziennym rytuałem. Tylko na priorytetowe sprawy wystarczy Ci czasu, energii i zasobów.


3. Nie zaczynaj bez rezerw finansowych


Jeśli masz już prosty plan finansowy na najbliższy rok, prawdopodobnie na końcu pojawia się w nim liczba ze znakiem ujemnym. Zwiększ ją dwukrotnie i zastanów się jeszcze raz, czy Twoje środki są wystarczające. Pamiętaj o pieniądzach na utrzymanie swoje i swojej rodziny. Bądź gotowy na pozyskanie kapitału zewnętrznego już teraz.


4. Myśl scenariuszowo


Przygotuj wariant pesymistyczny, optymistyczny i najbardziej prawdopodobny - neutralny. Rzeczywistość, jakakolwiek by nie była, nie może Cię zaskoczyć.


5. Strzeż się  fałszywych wspólników


Bo takich nie brakuje. Początki ze wspólnikami zawsze są łatwe - ani pracą ani zyskami nie trzeba się wtedy dzielić, bo nie ma czym. Ustal takie zasady, które pozwolą zmienić później początkowe ustalenia - w zależności od proporcji wkładu pracy, pomysłów czy pozyskanych klientów.


6. Nie bagatelizuj konkurencji


Konkurencyjne firmy są już na Twoim rynku i prawdopodobnie popełniły te błędy, które Ty będziesz musiał dopiero popełnić - ale jeszcze o tym nie wiesz. Postaraj się, żeby tak nie było. Konkurenci mają nad Tobą jedną podstawową przewagę - praktykę "na placu boju".


7. Rozmawiaj z przyszłymi klientami


Nie miej hamulców w nawiązywaniu kontaktów, zadawaniu pytań, proszeniu o opinię. Większość ludzi, jeśli widzi entuzjastycznego przedsiębiorcę, z chęcią podzieli się swoją opinią. To nic nie kosztuje.


8. Nie przeceniaj skłonności klientów do zmiany ich przyzwyczajeń


Startując z własnym biznesem zwykle wydaje nam się, że klienci z dnia na dzień przyjdą do nas, bo przecież mamy lepszą ofertę. Praktyka dowodzi, że wielu z nich nie zmieni swoich przyzwyczajeń przez długi czas, choćby ewidentnie tkwili w błędzie. Ludzie nie lubią zmian i związanego z nimi ryzyka.


9. Bądź innowacyjny


Szukaj nowatorskich rozwiązań we wszystkich aspektach Twojego biznesu - obsłudze klienta, logistyce, a nawet wyglądzie faktury. Drobiazgi potrafią przekonać niejednego niezdecydowanego, a przynajmniej zyskać jego uwagę czy przychylność. Sukces daje suma małych innowacji a nie Wielkie Slogany.


10. Szukaj sojuszników


Bądź otwarty na współpracę z partnerami, bez nich sobie nie poradzisz (albo będzie Cię to dużo kosztować). Twój biznes jest osadzony w konkretnej społeczności i prawdopodobnie nawet nie zdajesz sobie sprawy jak wiele możesz zyskać budując dobre relacje z - pozornie obojętnymi dla Twojej firmy - partnerami.


Wojciech Dołkowski


 Działania skierowane do młodych przedsiębiorców wspiera Polska Przedsiębiorcza

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA