REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek liniowy znacznie mniej popularny wśród przedsiębiorców niż skala podatkowa

Szymborska-Sutton Agata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tylko 2% osób rozliczających się według skali podatkowej zarabia więcej niż 85 tys. zł rocznie, a podatek liniowy cieszy się wśród przedsiębiorców znacznie mniejszym zainteresowaniem niż opodatkowanie według zasad ogólnych – wynika z najnowszych statystyk Ministerstwa Finansów.

Prawie 98% podatników to osoby, których dochody mieszczą się w pierwszym przedziale skali podatkowej, a zatem rozliczających się z fiskusem według 18-proc. stawki  - wynika z najnowszej informacji Ministerstwa Finansów, podsumowującej rozliczenie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2011 rok.  Informacja zawiera dane dotyczące osób fizycznych, których dochody opodatkowane były skalą podatkową (stawki 18% i 32%) oraz stawką 19% (dochody z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej, odpłatnego zbycia papierów wartościowych i sprzedaży nieruchomości nabytych lub wybudowanych od 2009 r.).

REKLAMA

 

Wspomniane wyżej 97,86% obejmuje ponad 23,8 mln podatników, których roczne zarobki nie przekraczają 85 tys. złotych. Pozostałe 2,14%, czyli ponad 521 tys. osób, może się pochwalić wyższymi zarobkami. Ta druga grupa, choć znacznie mniej liczna, przekazała jednak fiskusowi prawie jedną czwartą całego należnego podatku (dokładnie 23,72%), czyli ponad 11 mld złotych. Natomiast osoby z pierwszego przedziału skali podatkowej zapłaciły urzędom skarbowym łącznie niespełna 36 mld zł (76,28% podatników). Należy także dodać, że wśród podatników rozliczających się według skali podatkowej 5,04% (ponad 1,2 mln osób) nie zarabiało, tylko skorzystało z możliwości wspólnego opodatkowania z małżonkiem. Oznacza to, że gdyby nie ten przywilej podatkowy, liczba osób, których dochody nie mieszczą się w pierwszym progu podatkowym mogłaby znacząco wzrosnąć. Dodać także należy, że ponad 328 tys. podatników (1,33%) rozliczających się według skali wykazało zerowy dochód lub stratę (dotyczy to np. osób prowadzących działalność gospodarczą czy rozliczających według skali przychody z prywatnego najmu). Przeciętny roczny dochód osoby z pierwszego przedziału skali podatkowej wyniósł w 2011 r. nieznacznie przekroczył 22 tys. zł, natomiast wśród najlepiej zarabiających podatników rozliczających się według skali (stawka 32%) sięgnął ponad 139 tys. złotych.

 

Z informacji resortu finansów wynika także, że PIT-36L, przeznaczony dla podatników, którzy prowadzili pozarolniczą działalność gospodarczą (lub działy specjalne produkcji rolnej) i rozliczali się z fiskusem w 2011 r. za pomocą zryczałtowanej, 19-proc. stawki, złożyło tylko 2,06% podatników (niespełna 411 tys. osób, podczas gdy liczba przedsiębiorców rozliczających się według skali podatkowej przekroczyła w 2011 r. 1,65 mln, z czego ponad 1,55 to prowadzący działalność, których dochody mieszczą się w pierwszej grupie podatkowej). Może wynikać to z faktu, że ten sposób opodatkowania opłaca się dopiero od dochodu przekraczającego 100 tys. zł rocznie, tymczasem - jak pokazują wcześniej przytoczone statystyki - gros uzyskiwanych przez Polaków dochodów, w tym również osób prowadzących działalność gospodarczą, nie przekracza 85 tys. złotych rocznie. Przeciętny dochód przedsiębiorcy (i podatnika prowadzącego działy specjalne produkcji rolnej) na podatku liniowym, pomniejszony o składki na ubezpieczenia społeczne,  wyniósł w 2011 r. 196 tys. 692 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Najpopularniejszym zeznaniem podatkowym za 2011 r. okazał się PIT-37 (m.in. dochody z etatu, umów-zlecenia oraz przychodów z praw autorskich), który złożyło ponad 82% podatników. Na drugim miejscu znalazła się deklaracja PIT-36 (wypełniło ją ponad 13% podatników), przeznaczona między innymi dla osób, które prowadziły działalność gospodarczą opodatkowaną według skali podatkowej lub uzyskały przychody z najmu. PIT-38, obowiązujący podatników uzyskujących przychody między innymi z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, złożyło 2,07% osób, natomiast PIT-39 (sprzedaż nieruchomości nabytych lub wybudowanych od 2009 r.) - 0,3%.

Agata Szymborska-Sutton

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA