REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za muzykę w biznesie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Piórkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Efekt wizyty u fryzjera widzimy w lustrze. Jakość oglądanego obrazu przekonuje o wartości telewizora. Zarówno usługi, jak i dobra materialne mają swoją cenę. A muzyka? Przedsiębiorcy, którzy wykorzystują ją w celach zwiększenia przychodu muszą pogodzić się z faktem, że też jest należącym do kogoś produktem. Za produkt trzeba płacić.

O ile jesteśmy sobie w stanie wyobrazić sklep spożywczy bez muzyki, o tyle pub, restauracja, nie mówiąc o dyskotece, nie mogą bez niej funkcjonować. Puszczając muzykę w lokalu, korzystamy z cudzej własności. Za to należy zapłacić. Na naszym rynku funkcjonują organizacje, które pilnują tego, żeby za muzykę jej autorzy, wykonawcy i producenci otrzymali zapłatę.

REKLAMA

Komu płacimy

REKLAMA

Jedną z tych organizacji jest znany ZAiKS, zajmujący się ochroną praw autorów i kompozytorów muzyki. Stowarzyszenie to ma już blisko stuletnią tradycję, bo zostało założone w 1918 roku, przez m.in. Juliana Tuwima. Natomiast jednym z prezesów tej organizacji był podobno wybitny znawca prawa autorskiego, a nam kojarzący się raczej z wierszami dla dzieci - Jan Brzechwa. Działalność ZAiKS-u zdecydowanie wykracza poza branżę muzyczną, obejmując opieką dzieła twórców wielu dziedzin kultury. Działalność stowarzyszenia opiera się na ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz zezwoleniu Ministra Kultury i Sztuki określającym zakres wykonywania zbiorowego zarządu - rodzaje utworów, które objęte są zezwoleniem oraz pola eksploatacji tych utworów.

Z kolei STOART jest organizacją zajmującą się pobieraniem wynagrodzeń z tytułu wykorzystywania artystycznych wykonań przez nadawców (radio i telewizję) oraz innych użytkowników (hotele, dyskoteki, markety itp.). Na terenie Polski funkcjonuje 16 przedstawicielstw terenowych STOART-u, obejmujących swym zasięgiem cały kraj. Ochronie egzekwowanej przez STOART podlegają wszystkie wykonania artystyczne utrwalone po 22 lipca 1950 r.

Pozostaje jeszcze troszczący się o interesy producentów fonogramów i wideogramów ZPAV (Związek Producentów Audio Video). ZPAV powstał w roku 1991 z inicjatywy osób z branży muzycznej, przede wszystkim w celu reprezentowania interesów legalnych producentów w obliczu zakrojonego na szeroką skalę piractwa fonograficznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile płacimy, a ile musimy

REKLAMA

Według informacji ZPAV w Polsce rośnie świadomość wartości muzyki puszczanej w lokalach gastronomicznych i punktach usługowych, co przekłada się na systematyczny wzrost rynku odtworzeń muzyki. W 2011 roku dochód netto z tytułu opłat pobieranych przez ZAiKS, ZPAV i STOART wyniósł 107,5 mln zł, o 4,2 mln zł więcej w stosunku do roku 2010. 107,5 mln jest więc kwotą stanowiącą wagę rynku odtworzeń. Jednak, jak twierdzi dyrektor ZPAV Bogusław Pluta, jest to tylko część wartości tego rynku, a opłaty tego typu pobierane są jeszcze z wielu innych źródeł. 20-25% wartości rynku odtworzeń stanowi z kolei prowizję organizacji, która zarządza opłatami za prawa autorskie. Chociaż inkaso ZPAV jest najniższe wśród trzech uwzględnionych w badaniach organizacji, to ZPAV odnotował najwyższy jego wzrost równy kwocie 3,4 mln zł w stosunku do roku 2010. Jak to się przedstawia w kwotach dla poszczególnych organizacji?

W minionym roku nastąpiły dwie istotne zmiany dla tych organizacji. Jedna - na niekorzyść dla nich - to wprowadzenie opodatkowania VAT na pobierane przez organizacje opłat. Spowodowało to konieczność uruchomienia fakturowania i związanej z tym obsługi księgowej.

Druga, choć jeszcze nieobowiązująca to ustalenie nowych tabel stawek pobieranych przez organizacje. Nowe stawki wejdą w życie za kilka miesięcy. Póki co prezentujemy tabelę z aktualnie obowiązującymi stawkami (bez VAT) inkasowanymi przez ZPAV i STOART.

Szczegółowy wykaz stawek pobieranych przez ZAiKS (jest bardzo obszerny) dostępny jest na stronie organizacji: www.zaiks.org.pl

Lepiej zawrzeć umowę

Za muzykę płacić musi każdy, kto wykorzystuje ją w celach zarobkowych, a kwestią czasu jest tylko ściągalność płatności. ZPAV zatrudnia w tym celu około 40 inspektorów. W STOART ich liczba jest podobna, natomiast dla ZAiKS-u pracuje ich około 100. - Kwestia jest tego typu, że płacą lokale w dużych miastach, a jeszcze nie dotarliśmy do tych w mniejszych. Natomiast przedsiębiorcy mają świadomość tego, że dziś pytanie nie brzmi „czy każą płacić”, ale „kiedy każą płacić” - mówi dyrektor ZPAV Bogusław Pluta.

Więcej w miesięczniku Twój Biznes - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA