REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd online dla przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Gawryjołek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie codzienne życie bez internetu. Również przedsiębiorcy wiele spraw firmowych mogą obecnie załatwić online. I nie mówimy tu tylko o dokonaniu przelewu czy korzystaniu z rozwiązań hostingowych. Internet stał się również narzędziem załatwiania spraw urzędowych. Oto krótki przegląd spraw, które przedsiębiorca może obecnie załatwić online.

Nasz ustawodawca od dawna obiecywał, że przepisy będą umożliwiały zakładanie działalności gospodarczej bez konieczności odbycia wycieczki po co najmniej kilku urzędach i instytucjach. Można powiedzieć, że obietnicy tej dotrzymał. Od 1 lipca 2011 r. większość formalności przy zakładaniu działalności gospodarczej (tylko tej prowadzonej na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) załatwiana jest przez internet. Możliwe stało się to dzięki stworzonej przez Ministerstwo Gospodarki Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (działającej pod adresem www.firma.gov.pl). Dzięki nowemu formularzowi CEIDG-1 rejestrujemy działalność niemalże bez wychodzenia z domu. Poprawne złożenie formularza rejestracyjnego wymaga jednak wizyty w urzędzie, ale zasadniczo tylko raz. Istnieją trzy sposoby rejestracji za pomocą internetu:

REKLAMA

REKLAMA

1. Gdy wniosek podpisujemy posiadanym bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu (funkcjonującym na podstawie ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym). Jest to sposób najłatwiejszy, gdyż faktycznie jako jedyny nie wymaga do rejestracji samej działalności wizyty w urzędzie. Wystarczy zarejestrować się na stronie www.firma.gov.pl, a swoją tożsamość potwierdzić bezpiecznym podpisem elektronicznym. Następnie należy wypełnić wniosek CEIDG-1 i wysłać go. Od momentu przyjęcia wniosku możemy prowadzić działalność gospodarczą.

2. Rejestracja w systemie CEIDG za pomocą tzw. profilu zaufanego (system ePUAP). Tutaj procedura wygląda analogicznie jak przy podpisie elektronicznym, z tą różnicą, że uzyskanie profilu zaufanego służącego do załatwiania wielu spraw urzędowych przez internet wymaga jednej wizyty w punkcie autoryzacji profilu celem potwierdzenia tożsamości (m.in. w urzędzie wojewódzkim, oddziale ZUS, urzędzie skarbowym). Autoryzacja profilu zaufanego nie jest konieczna w urzędzie, jeżeli swoją tożsamość potwierdzamy podpisem elektronicznym weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem.

3. Anonimowy wniosek on-line. W tym przypadku wypełniamy wniosek i wysyłamy go bez autoryzowania go jednym z dwóch rodzajów podpisów elektronicznych. Po przesłaniu wniosku otrzymujemy kod, który jest do niego indywidualnie przypisany. Od tej pory mamy 7 dni na potwierdzenie wniosku w najbliższym urzędzie gminy (przez jego podpisanie).

REKLAMA

Jeden wniosek - kilka urzędów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowym plusem uruchomienia systemu elektronicznej rejestracji działalności gospodarczej jest fakt, że złożenie wniosku CEIDG-1 jest jednocześnie:

• wnioskiem do GUS o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej i nadanie numeru REGON,

• zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do urzędu skarbowego w zakresie numeru NIP,

• zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeń społecznych (ZUS),

• oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych,

• zgłoszeniem rejestracyjnym lub aktualizacyjnym VAT - dołączanym do wniosku CEIDG-1; ta opcja obowiązuje dla osób dysponujących podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu.

Oczywiście istnieje nadal możliwość rejestracji w sposób tradycyjny poprzez wizytę w najbliższym urzędzie gminy i ręczne wypełnienie i podpisanie wniosku.

Należy również pamiętać, że ww. sposób można również dokonać zmiany w ewidencji, zawieszenia prowadzonej działalności, jej wznowienia i zaprzestania.

Zdalna rejestracja spółki z o.o.

Od 1 stycznia 2012 r. dzięki nowelizacji kodeksu spółek handlowych i ustawy o krajowym rejestrze sądowym możliwe stało się również założenie przez internet spółki z o.o. Przed nowelizacją jedyną dopuszczalną formą sporządzenia umowy spółki była forma aktu notarialnego. W związku z tym założenie spółki wymagało uprzedniej wizyty u notariusza (co generowało dodatkowe koszty). Następnie dokumenty potrzebne do rejestracji składane były w sądzie rejestrowym (sąd miał na rejestrację 7 dni).

Więcej w miesięczniku Twój Biznes - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA