Urząd online dla przedsiębiorcy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Nasz ustawodawca od dawna obiecywał, że przepisy będą umożliwiały zakładanie działalności gospodarczej bez konieczności odbycia wycieczki po co najmniej kilku urzędach i instytucjach. Można powiedzieć, że obietnicy tej dotrzymał. Od 1 lipca 2011 r. większość formalności przy zakładaniu działalności gospodarczej (tylko tej prowadzonej na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) załatwiana jest przez internet. Możliwe stało się to dzięki stworzonej przez Ministerstwo Gospodarki Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (działającej pod adresem www.firma.gov.pl). Dzięki nowemu formularzowi CEIDG-1 rejestrujemy działalność niemalże bez wychodzenia z domu. Poprawne złożenie formularza rejestracyjnego wymaga jednak wizyty w urzędzie, ale zasadniczo tylko raz. Istnieją trzy sposoby rejestracji za pomocą internetu:
REKLAMA
1. Gdy wniosek podpisujemy posiadanym bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu (funkcjonującym na podstawie ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym). Jest to sposób najłatwiejszy, gdyż faktycznie jako jedyny nie wymaga do rejestracji samej działalności wizyty w urzędzie. Wystarczy zarejestrować się na stronie www.firma.gov.pl, a swoją tożsamość potwierdzić bezpiecznym podpisem elektronicznym. Następnie należy wypełnić wniosek CEIDG-1 i wysłać go. Od momentu przyjęcia wniosku możemy prowadzić działalność gospodarczą.
2. Rejestracja w systemie CEIDG za pomocą tzw. profilu zaufanego (system ePUAP). Tutaj procedura wygląda analogicznie jak przy podpisie elektronicznym, z tą różnicą, że uzyskanie profilu zaufanego służącego do załatwiania wielu spraw urzędowych przez internet wymaga jednej wizyty w punkcie autoryzacji profilu celem potwierdzenia tożsamości (m.in. w urzędzie wojewódzkim, oddziale ZUS, urzędzie skarbowym). Autoryzacja profilu zaufanego nie jest konieczna w urzędzie, jeżeli swoją tożsamość potwierdzamy podpisem elektronicznym weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem.
3. Anonimowy wniosek on-line. W tym przypadku wypełniamy wniosek i wysyłamy go bez autoryzowania go jednym z dwóch rodzajów podpisów elektronicznych. Po przesłaniu wniosku otrzymujemy kod, który jest do niego indywidualnie przypisany. Od tej pory mamy 7 dni na potwierdzenie wniosku w najbliższym urzędzie gminy (przez jego podpisanie).
Jeden wniosek - kilka urzędów
Dodatkowym plusem uruchomienia systemu elektronicznej rejestracji działalności gospodarczej jest fakt, że złożenie wniosku CEIDG-1 jest jednocześnie:
• wnioskiem do GUS o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej i nadanie numeru REGON,
• zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do urzędu skarbowego w zakresie numeru NIP,
• zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeń społecznych (ZUS),
• oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
• zgłoszeniem rejestracyjnym lub aktualizacyjnym VAT - dołączanym do wniosku CEIDG-1; ta opcja obowiązuje dla osób dysponujących podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu.
Oczywiście istnieje nadal możliwość rejestracji w sposób tradycyjny poprzez wizytę w najbliższym urzędzie gminy i ręczne wypełnienie i podpisanie wniosku.
Należy również pamiętać, że ww. sposób można również dokonać zmiany w ewidencji, zawieszenia prowadzonej działalności, jej wznowienia i zaprzestania.
Zdalna rejestracja spółki z o.o.
Od 1 stycznia 2012 r. dzięki nowelizacji kodeksu spółek handlowych i ustawy o krajowym rejestrze sądowym możliwe stało się również założenie przez internet spółki z o.o. Przed nowelizacją jedyną dopuszczalną formą sporządzenia umowy spółki była forma aktu notarialnego. W związku z tym założenie spółki wymagało uprzedniej wizyty u notariusza (co generowało dodatkowe koszty). Następnie dokumenty potrzebne do rejestracji składane były w sądzie rejestrowym (sąd miał na rejestrację 7 dni).
Więcej w miesięczniku Twój Biznes - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA