REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd online dla przedsiębiorcy

Michał Gawryjołek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie codzienne życie bez internetu. Również przedsiębiorcy wiele spraw firmowych mogą obecnie załatwić online. I nie mówimy tu tylko o dokonaniu przelewu czy korzystaniu z rozwiązań hostingowych. Internet stał się również narzędziem załatwiania spraw urzędowych. Oto krótki przegląd spraw, które przedsiębiorca może obecnie załatwić online.

Nasz ustawodawca od dawna obiecywał, że przepisy będą umożliwiały zakładanie działalności gospodarczej bez konieczności odbycia wycieczki po co najmniej kilku urzędach i instytucjach. Można powiedzieć, że obietnicy tej dotrzymał. Od 1 lipca 2011 r. większość formalności przy zakładaniu działalności gospodarczej (tylko tej prowadzonej na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) załatwiana jest przez internet. Możliwe stało się to dzięki stworzonej przez Ministerstwo Gospodarki Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (działającej pod adresem www.firma.gov.pl). Dzięki nowemu formularzowi CEIDG-1 rejestrujemy działalność niemalże bez wychodzenia z domu. Poprawne złożenie formularza rejestracyjnego wymaga jednak wizyty w urzędzie, ale zasadniczo tylko raz. Istnieją trzy sposoby rejestracji za pomocą internetu:

REKLAMA

REKLAMA

1. Gdy wniosek podpisujemy posiadanym bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu (funkcjonującym na podstawie ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym). Jest to sposób najłatwiejszy, gdyż faktycznie jako jedyny nie wymaga do rejestracji samej działalności wizyty w urzędzie. Wystarczy zarejestrować się na stronie www.firma.gov.pl, a swoją tożsamość potwierdzić bezpiecznym podpisem elektronicznym. Następnie należy wypełnić wniosek CEIDG-1 i wysłać go. Od momentu przyjęcia wniosku możemy prowadzić działalność gospodarczą.

2. Rejestracja w systemie CEIDG za pomocą tzw. profilu zaufanego (system ePUAP). Tutaj procedura wygląda analogicznie jak przy podpisie elektronicznym, z tą różnicą, że uzyskanie profilu zaufanego służącego do załatwiania wielu spraw urzędowych przez internet wymaga jednej wizyty w punkcie autoryzacji profilu celem potwierdzenia tożsamości (m.in. w urzędzie wojewódzkim, oddziale ZUS, urzędzie skarbowym). Autoryzacja profilu zaufanego nie jest konieczna w urzędzie, jeżeli swoją tożsamość potwierdzamy podpisem elektronicznym weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem.

3. Anonimowy wniosek on-line. W tym przypadku wypełniamy wniosek i wysyłamy go bez autoryzowania go jednym z dwóch rodzajów podpisów elektronicznych. Po przesłaniu wniosku otrzymujemy kod, który jest do niego indywidualnie przypisany. Od tej pory mamy 7 dni na potwierdzenie wniosku w najbliższym urzędzie gminy (przez jego podpisanie).

REKLAMA

Jeden wniosek - kilka urzędów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowym plusem uruchomienia systemu elektronicznej rejestracji działalności gospodarczej jest fakt, że złożenie wniosku CEIDG-1 jest jednocześnie:

• wnioskiem do GUS o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej i nadanie numeru REGON,

• zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do urzędu skarbowego w zakresie numeru NIP,

• zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeń społecznych (ZUS),

• oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych,

• zgłoszeniem rejestracyjnym lub aktualizacyjnym VAT - dołączanym do wniosku CEIDG-1; ta opcja obowiązuje dla osób dysponujących podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu.

Oczywiście istnieje nadal możliwość rejestracji w sposób tradycyjny poprzez wizytę w najbliższym urzędzie gminy i ręczne wypełnienie i podpisanie wniosku.

Należy również pamiętać, że ww. sposób można również dokonać zmiany w ewidencji, zawieszenia prowadzonej działalności, jej wznowienia i zaprzestania.

Zdalna rejestracja spółki z o.o.

Od 1 stycznia 2012 r. dzięki nowelizacji kodeksu spółek handlowych i ustawy o krajowym rejestrze sądowym możliwe stało się również założenie przez internet spółki z o.o. Przed nowelizacją jedyną dopuszczalną formą sporządzenia umowy spółki była forma aktu notarialnego. W związku z tym założenie spółki wymagało uprzedniej wizyty u notariusza (co generowało dodatkowe koszty). Następnie dokumenty potrzebne do rejestracji składane były w sądzie rejestrowym (sąd miał na rejestrację 7 dni).

Więcej w miesięczniku Twój Biznes - Zamów prenumeratę >>

 

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

REKLAMA

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA