REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd online dla przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Gawryjołek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie codzienne życie bez internetu. Również przedsiębiorcy wiele spraw firmowych mogą obecnie załatwić online. I nie mówimy tu tylko o dokonaniu przelewu czy korzystaniu z rozwiązań hostingowych. Internet stał się również narzędziem załatwiania spraw urzędowych. Oto krótki przegląd spraw, które przedsiębiorca może obecnie załatwić online.

Nasz ustawodawca od dawna obiecywał, że przepisy będą umożliwiały zakładanie działalności gospodarczej bez konieczności odbycia wycieczki po co najmniej kilku urzędach i instytucjach. Można powiedzieć, że obietnicy tej dotrzymał. Od 1 lipca 2011 r. większość formalności przy zakładaniu działalności gospodarczej (tylko tej prowadzonej na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) załatwiana jest przez internet. Możliwe stało się to dzięki stworzonej przez Ministerstwo Gospodarki Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (działającej pod adresem www.firma.gov.pl). Dzięki nowemu formularzowi CEIDG-1 rejestrujemy działalność niemalże bez wychodzenia z domu. Poprawne złożenie formularza rejestracyjnego wymaga jednak wizyty w urzędzie, ale zasadniczo tylko raz. Istnieją trzy sposoby rejestracji za pomocą internetu:

REKLAMA

REKLAMA

1. Gdy wniosek podpisujemy posiadanym bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu (funkcjonującym na podstawie ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym). Jest to sposób najłatwiejszy, gdyż faktycznie jako jedyny nie wymaga do rejestracji samej działalności wizyty w urzędzie. Wystarczy zarejestrować się na stronie www.firma.gov.pl, a swoją tożsamość potwierdzić bezpiecznym podpisem elektronicznym. Następnie należy wypełnić wniosek CEIDG-1 i wysłać go. Od momentu przyjęcia wniosku możemy prowadzić działalność gospodarczą.

2. Rejestracja w systemie CEIDG za pomocą tzw. profilu zaufanego (system ePUAP). Tutaj procedura wygląda analogicznie jak przy podpisie elektronicznym, z tą różnicą, że uzyskanie profilu zaufanego służącego do załatwiania wielu spraw urzędowych przez internet wymaga jednej wizyty w punkcie autoryzacji profilu celem potwierdzenia tożsamości (m.in. w urzędzie wojewódzkim, oddziale ZUS, urzędzie skarbowym). Autoryzacja profilu zaufanego nie jest konieczna w urzędzie, jeżeli swoją tożsamość potwierdzamy podpisem elektronicznym weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem.

3. Anonimowy wniosek on-line. W tym przypadku wypełniamy wniosek i wysyłamy go bez autoryzowania go jednym z dwóch rodzajów podpisów elektronicznych. Po przesłaniu wniosku otrzymujemy kod, który jest do niego indywidualnie przypisany. Od tej pory mamy 7 dni na potwierdzenie wniosku w najbliższym urzędzie gminy (przez jego podpisanie).

REKLAMA

Jeden wniosek - kilka urzędów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowym plusem uruchomienia systemu elektronicznej rejestracji działalności gospodarczej jest fakt, że złożenie wniosku CEIDG-1 jest jednocześnie:

• wnioskiem do GUS o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej i nadanie numeru REGON,

• zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do urzędu skarbowego w zakresie numeru NIP,

• zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeń społecznych (ZUS),

• oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych,

• zgłoszeniem rejestracyjnym lub aktualizacyjnym VAT - dołączanym do wniosku CEIDG-1; ta opcja obowiązuje dla osób dysponujących podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu.

Oczywiście istnieje nadal możliwość rejestracji w sposób tradycyjny poprzez wizytę w najbliższym urzędzie gminy i ręczne wypełnienie i podpisanie wniosku.

Należy również pamiętać, że ww. sposób można również dokonać zmiany w ewidencji, zawieszenia prowadzonej działalności, jej wznowienia i zaprzestania.

Zdalna rejestracja spółki z o.o.

Od 1 stycznia 2012 r. dzięki nowelizacji kodeksu spółek handlowych i ustawy o krajowym rejestrze sądowym możliwe stało się również założenie przez internet spółki z o.o. Przed nowelizacją jedyną dopuszczalną formą sporządzenia umowy spółki była forma aktu notarialnego. W związku z tym założenie spółki wymagało uprzedniej wizyty u notariusza (co generowało dodatkowe koszty). Następnie dokumenty potrzebne do rejestracji składane były w sądzie rejestrowym (sąd miał na rejestrację 7 dni).

Więcej w miesięczniku Twój Biznes - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA