REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O czym pamiętać, sprzedając firmę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Terlecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niełatwe otoczenie gospodarcze sprzyja fuzjom i przejęciom. Zgodnie z opublikowanym w kwietniu raportem DealWatch w 2011 r. zrealizowano w Polsce 516 transakcji o łącznej wartości 17,5 miliarda euro. Jednak, żeby skutecznie i bezpiecznie przeprowadzić proces sprzedaży firmy, należy się do niego dobrze przygotować, również od strony prawnej.

Aby uniknąć niemiłych niespodzianek na dalszym etapie, proces sprzedaży należy zacząć od wewnętrznego audytu prawnego spółki. Często bowiem właściciel, zwłaszcza gdy nie zarządza spółką na co dzień, nie ma świadomości potencjalnych rodzajów ryzyka prawnego związanych z jej działalnością.

REKLAMA

Wewnętrzny audyt prawny pozwoli przygotować się do negocjacji warunków umowy sprzedaży. W szczególności pozwoli podjąć decyzję, czy nie byłoby dobrze z góry ujawnić pewnych trudnych kwestii kupującemu i zażądać zwolnienia z odpowiedzialności w określonym zakresie. Przykładem może być kwestia zanieczyszczenia gruntów spółki. Przy wcześniejszym ujawnieniu tego faktu można negocjować w umowie zapis zwalniający sprzedającego z odpowiedzialności związanej z zanieczyszczeniem środowiska. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że forsowanie tego typu rozwiązań możliwe jest tylko w przypadku silnej pozycji negocjacyjnej sprzedającego.

Weryfikacja obowiązujących umów

REKLAMA

W ramach audytu wewnętrznego należy przede wszystkim zbadać umowy z dostawcami i odbiorcami pod kątem istnienia w nich klauzul dotyczących zmiany kontroli nad spółką. Takie klauzule mogą albo wymagać zawiadomienia kontrahenta, albo też jego uprzedniej zgody na zmianę właściciela firmy pod rygorem rozwiązania umowy.

Podobnie jest z umowami na finansowanie. Banki najczęściej żądają uprzedniego powiadomienia. W przypadku gdy wymagana jest zgoda banku, a transakcja zostanie dokonana bez jej uzyskania, w skrajnych przypadkach bank może podjąć decyzję o postawieniu kredytu w stan wymagalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne są też postanowienia umowy spółki. Czasami mogą przewidywać specjalne prawa pozostałych wspólników w przypadku sprzedaży udziałów przez jednego z nich (np. prawo pierwokupu). Może też być wymagana uprzednia uchwała organów spółki.

Dokumentacja dotycząca dotacji

W przypadku gdy spółka uzyskała dotacje, np. z Unii Europejskiej, należy dokładnie przejrzeć postanowienia dokumentacji prawnej z nią związanej. Bardzo często przewiduje ona bowiem zapisy wyłączające możliwość zmian własnościowych w spółce w okresie kilku lat, najczęściej 2-4 lat od dnia uzyskania środków przez spółkę.

Zaangażowanie menedżerów

Ważne jest również, aby w proces sprzedaży zaangażować jak najwcześniej menedżerów, którzy zarządzają spółką na bieżąco. Sprzedający często popełniają błąd, że swoich managerów włączają w proces sprzedaż za późno. Obawiają się, że ich wcześniejsze poinformowanie wpłynie na relacje wewnątrz spółki, a także na relacje z kontrahentami. Nie jest to jednak dobra praktyka. To menedżerowie są najlepiej zorientowani w sprawach spółki i oni najlepiej są w stanie przygotować spółkę do sprzedaży.

List intencyjny/Term sheet

Kolejnym etapem powinno być podpisanie listu intencyjnego lub tzw. term sheet dotyczącego transakcji. Zarówno list intencyjny, jak i term sheet jest dokumentem, który w naszym systemie prawnym nie wywołuje skutków prawnych. W przypadku jego naruszenia stronom nie będzie przysługiwało żadne roszczenie prawne. Dokument ten pozwala jednak na wczesnym etapie transakcji ustalić najważniejsze elementy transakcji i podsumować dotychczasowe ustalenie stron transakcji. Jeśli nie będzie co do nich konsensusu, nie ma sensu brnąć dalej w koszty związane z negocjacją sprzedaży.

Więcej w miesięczniku Twój Biznes - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA