REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polscy przedsiębiorcy oszczędzą miliony na podatku dochodowym

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Uchwała NSA oraz interpretacja ogólna Ministra Finansów otworzyły polskim przedsiębiorcom drogę do niebagatelnych oszczędności. Firmy mogą zyskać rocznie miliony dzięki zmianie formy prowadzenia biznesu na spółkę komandytowo-akcyjną.

Uchwała NSA z 16 stycznia 2012 roku (sygn. II FPS 1/11) stwierdza, że dochód wspólnika będącego akcjonariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej podlega opodatkowaniu dopiero wtedy, kiedy otrzyma on dywidendę wypłaconą na podstawie uchwały walnego zgromadzenia o podziale zysku. To stwarza możliwość przesunięcia w czasie zapłaty podatku dochodowego, a tym samym daje możliwość optymalizacji podatkowej prowadzonej działalności gospodarczej. Stanowisko takie, dotyczące zarówno osób prawnych, jak i osób fizycznych, potwierdził Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 11 maja 2012 roku (znak DD5/033/1/12/KSM/DD-125). Dzięki temu organy podatkowe będą akceptowały korzystne zasady opodatkowania akcjonariuszy w spółce komandytowo-akcyjnej.

REKLAMA

Załóżmy, że firma X będąca spółką z o.o. osiąga dochód na poziomie 10.000.000 zł. Należny podatek od dochodu wynosi wtedy 1.900.000 zł. Gdyby jednak przedsiębiorstwo X zdecydowało się na zmianę formy prowadzenia działalności na SKA, przy takim dochodzie należny podatek wyniósłby wtedy tylko 38.000 zł. To oznacza, że spółka komandytowo-akcyjna pozwoliłaby zaoszczędzić ponad 1.800.000 zł! To bardzo konkretne środki. Nasi klienci przeznaczają zaoszczędzone kwoty m.in. na rozwój biznesu, działalność charytatywną czy zwiększenie środków na promocję - wyjaśnia Katarzyna Modrzejewska, CEO Horsh.

W przeciwieństwie do działalności gospodarczej prowadzonej w raju podatkowym, to rozwiązanie powoduje, że pieniądze zostają w kraju, napędzając polską gospodarkę.

REKLAMA

Spółka komandytowo-akcyjna jest wyjątkowym rodzajem spółki. Łączy w sobie zalety podatkowe spółek osobowych (unikanie podwójnego opodatkowania dochodów) i spółek kapitałowych (odroczenia płacenia podatku dochodowego do czasu, kiedy wspólnicy zdecydują się wypłacić dywidendę). Trzeba jednak pamiętać, że aby móc w pełni cieszyć się z korzyści jakie daje przekształcenie firmy w SKA należy osiągnąć pewną skalę prowadzenia biznesu.

Rozwiązanie to jest korzystne już przy dochodach rzędu ok. 400 000 zł rocznie. Kapitał zakładowy spółki komandytowo-akcyjnej musi wynosić co najmniej 50 000 zł, do tego należy doliczyć koszty aktu notarialnego, wpisu do rejestru handlowego i jego ogłoszenia. Ponadto takie spółki zobligowane są do powadzenia pełniej księgowości. Dalej można mówić już tylko o korzyściach płynących z wyboru tej formy prawnej - tłumaczy doradca z Horsh.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firmy oszczędzają miliony. Oprócz uwolnienia się od tzw. podwójnego opodatkowania i umożliwienia przesunięcia w czasie płatności podatku dochodowego, spółka komandytowo-akcyjna ułatwia uporządkowanie struktury właścicielskiej. Co ciekawe akcjonariusz SKA zachowuje anonimowość i na przykład oznacza to, że nie jest widoczny w odpisie z KRS.

REKLAMA

Ponadto spółka komandytowo-akcyjna pozwala również na takie skonstruowanie statutu i ułożenie wzajemnych stosunków w spółce, aby posiadający realny wpływ na działalność spółki, czerpali z niej zyski przy jednoczesnym ograniczeniu odpowiedzialności za zobowiązania spółki. Ta dotychczas niezbyt popularna forma prowadzenia działalności umożliwia także emisję akcji i pozyskanie tą drogą kapitału. Warto dodać, że SKA całkowicie wyklucza możliwość wrogiego przejęcia.

Spółka komandytowo-akcyjna to swego rodzaju hybryda spółki komandytowej i akcyjnej. Jest spółką osobową, mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą. SKA wyróżnia fakt, że za jej zobowiązania wobec wierzycieli co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia. Ponadto co najmniej jeden jest też akcjonariuszem.

Aby utworzyć taką spółkę, trzeba przyjąć statut, wnieść wkłady oraz wpisać nową spółkę do rejestru. Statut powinien być sporządzony w formie aktu notarialnego, a osoby podpisujące statut są założycielami spółki. Natomiast wniosek o wpis do rejestru powinni złożyć komplementariusze, ponieważ to oni reprezentują spółkę. Ich odpowiedzialność wobec wierzycieli spółki jest nieograniczona - odpowiadają całym swoim majątkiem, solidarnie z pozostałymi komplementariuszami oraz ze spółką. Natomiast akcjonariusze nie odpowiadają za zobowiązania spółki wobec osób trzecich.


Horsh Sp. z o.o. jest spółką, którą tworzy grono specjalistów wywodzących się z międzynarodowych kancelarii. Posiada dużą wiedzę i doświadczenie, które pozwalają na zapewnienie optymalnego rozwiązania o najwyższej jakości. Firma obsługuje małe, średnie i duże przedsiębiorstwa handlowe i produkcyjne, z kapitałem polskim i zagranicznym. Zapewnia kompleksowość świadczonych usług w zakresie księgowości, doradztwa podatkowego i doradztwa prawnego. Aktywnie towarzyszy klientom w prowadzonej działalności, występując z propozycjami działań usprawniającymi działalność, zabezpieczającymi przed negatywnymi konsekwencjami prawno-podatkowymi, wskazując optymalne rozwiązania.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA