REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie zgłosić wierzytelność w postępowaniu upadłościowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maurycy Organa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Statystyki prowadzonych postępowań upadłościowych pokazują, że w dalszym ciągu znaczna część przedsiębiorców zgłasza swoje wierzytelności w postępowaniu upadłościowym samodzielnie, bez korzystania z profesjonalnej pomocy prawnej. Ogólnodostępne portale internetowe oferują za niewielką opłatą lub często nieodpłatnie możliwość skorzystania ze wzorów zgłoszenia wierzytelności. Czynność zgłoszenia wierzytelności nie jest jednak tak prostą czynnością, jak mogłoby się wydawać, a skutki błędów są najczęściej nieodwracalne.

W Polsce dominują postępowania upadłościowe likwidacyjne (ok. 86% wszystkich upadłości ogłoszonych w 2011 r.). Raport odnosi się więc do tego typu postępowania upadłościowego. W upadłości likwidacyjnej to syndyk działa w imieniu i na rzecz upadłego. Przy czym upadły posiada wiele własnych uprawnień i obowiązków związanych z przebiegiem postępowania upadłościowego. Znaczna większość omawianych zagadnień ma również zastosowanie do postępowań upadłościowych układowych, przy czym wówczas obowiązki syndyka wykonuje najczęściej nadzorca sądowy lub zarządca.

REKLAMA

1. Po co zgłaszać wierzytelność

REKLAMA

Zgłoszenie wierzytelności w postępowaniu upadłościowym jest formą dochodzenia swoich praw przez wierzycieli, których dłużnicy okazali się niewypłacalni i sąd ogłosił ich upadłość. Zgłoszenie wierzytelności zastępuje złożenie pozwu o zapłatę przeciwko upadłemu. W większości przypadków, gdy wierzytelność wobec upadłego kontrahenta powstała przed dniem ogłoszenia upadłości, wniesienie pozwu o zapłatę przeciwko upadłemu nie jest prawnie możliwe i wierzyciel może dochodzić swoich praw wyłącznie poprzez zgłoszenie wierzytelności.

Skutkiem zgłoszenia wierzytelności jest ustalenie przez syndyka listy wierzytelności (art. 244 ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze; dalej: upuin). Lista wierzytelności jest z punktu widzenia wierzycieli kluczowym dokumentem sporządzanym w trakcie postępowania upadłościowego. Zamieszczenie danej wierzytelności na liście jest dowodem istnienia wierzytelności (przynajmniej na potrzeby postępowania upadłościowego) oraz potwierdza uprawnienia przyznawane wierzycielom w postępowaniu upadłościowym. W większości przypadków wierzyciel musi dokonać zgłoszenia swojej wierzytelności, żeby jego wierzytelność znalazła się na liście wierzytelności (art. 236 upuin). Dotyczy to również sytuacji, gdy upadły nie kwestionuje istnienia wierzytelności danego wierzyciela i prawidłowo uwzględnił rozliczenia z danym wierzycielem w swoich księgach rachunkowych.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W większości przypadków wierzyciel musi dokonać zgłoszenia wierzytelności, aby uczestniczyć w podziale funduszy uzyskanych w wyniku likwidacji przedsiębiorstwa dłużnika.

Istnieje grupa wierzytelności, które są zamieszczane na liście wierzytelności z urzędu, tj. przez syndyka, bez obowiązku dokonania zgłoszenia wierzytelności przez wierzyciela (opisane szczegółowo w punkcie 2).

Zamieszczenie danej wierzytelności na liście wierzytelności jest niezbędne, by wierzyciel mógł:

a) mieć pełen dostęp do akt postępowania upadłościowego,

b) zaskarżać poszczególne czynności podejmowane w postępowaniu upadłościowym,

c) uczestniczyć w podziale funduszów masy upadłości,

d) głosować nad przyjęciem układu z wierzycielami - w przypadku upadłości układowej,

e) zgłosić wniosek o uchylenie układu.

Warto pamiętać, że sam fakt ogłoszenia upadłości nie powoduje przerwania biegu przedawnienia wierzytelności wobec upadłego. Dopiero dokonanie skutecznego zgłoszenia wierzytelności przerywa bieg przedawnienia roszczenia.

PRZYKŁAD

Wierzytelność z tytułu sprzedaży miała się przedawnić 15 lutego 2012 r. Dłużnik złożył wniosek o ogłoszenie swojej upadłości w listopadzie 2011 r., o czym wiedział ww. wierzyciel. Sąd ogłosił upadłość 10 lutego 2012 r., jednak postanowienie o ogłoszeniu upadłości zostało opublikowane w prasie dopiero 20 lutego 2012 r. Wierzyciel, by przerwać bieg przedawnienia swojej wierzytelności, musi ją zgłosić do 15 lutego 2012 r. bądź też do tego terminu wnieść pozew do sądu/złożyć wniosek o zawezwanie upadłego do próby ugodowej.

Postępowania sądowe czy to o zapłatę, czy to pojednawcze zainicjowane zawezwaniem do próby ugodowej zostaną umorzone po uprawomocnieniu się postanowienia o ogłoszeniu upadłości.

WAŻNE!

Do przerwania biegu przedawnienia wierzytelności przysługującej wierzycielowi wobec upadłego konieczne jest dokonanie zgłoszenia wierzytelności.

2. Kto musi zgłosić wierzytelność

Wierzytelność w postępowaniu upadłościowym może zgłosić każdy wierzyciel upadłego, niezależnie od charakteru posiadanej wierzytelności.

Niektórzy wierzyciele są zwolnieni z obowiązku zgłoszenia wierzytelności (te wierzytelności są zamieszczane na liście wierzytelności z urzędu).

Więcej w Monitorze Księgowego - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA