REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie zgłosić wierzytelność w postępowaniu upadłościowym

Maurycy Organa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Statystyki prowadzonych postępowań upadłościowych pokazują, że w dalszym ciągu znaczna część przedsiębiorców zgłasza swoje wierzytelności w postępowaniu upadłościowym samodzielnie, bez korzystania z profesjonalnej pomocy prawnej. Ogólnodostępne portale internetowe oferują za niewielką opłatą lub często nieodpłatnie możliwość skorzystania ze wzorów zgłoszenia wierzytelności. Czynność zgłoszenia wierzytelności nie jest jednak tak prostą czynnością, jak mogłoby się wydawać, a skutki błędów są najczęściej nieodwracalne.

W Polsce dominują postępowania upadłościowe likwidacyjne (ok. 86% wszystkich upadłości ogłoszonych w 2011 r.). Raport odnosi się więc do tego typu postępowania upadłościowego. W upadłości likwidacyjnej to syndyk działa w imieniu i na rzecz upadłego. Przy czym upadły posiada wiele własnych uprawnień i obowiązków związanych z przebiegiem postępowania upadłościowego. Znaczna większość omawianych zagadnień ma również zastosowanie do postępowań upadłościowych układowych, przy czym wówczas obowiązki syndyka wykonuje najczęściej nadzorca sądowy lub zarządca.

REKLAMA

REKLAMA

1. Po co zgłaszać wierzytelność

Zgłoszenie wierzytelności w postępowaniu upadłościowym jest formą dochodzenia swoich praw przez wierzycieli, których dłużnicy okazali się niewypłacalni i sąd ogłosił ich upadłość. Zgłoszenie wierzytelności zastępuje złożenie pozwu o zapłatę przeciwko upadłemu. W większości przypadków, gdy wierzytelność wobec upadłego kontrahenta powstała przed dniem ogłoszenia upadłości, wniesienie pozwu o zapłatę przeciwko upadłemu nie jest prawnie możliwe i wierzyciel może dochodzić swoich praw wyłącznie poprzez zgłoszenie wierzytelności.

Skutkiem zgłoszenia wierzytelności jest ustalenie przez syndyka listy wierzytelności (art. 244 ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze; dalej: upuin). Lista wierzytelności jest z punktu widzenia wierzycieli kluczowym dokumentem sporządzanym w trakcie postępowania upadłościowego. Zamieszczenie danej wierzytelności na liście jest dowodem istnienia wierzytelności (przynajmniej na potrzeby postępowania upadłościowego) oraz potwierdza uprawnienia przyznawane wierzycielom w postępowaniu upadłościowym. W większości przypadków wierzyciel musi dokonać zgłoszenia swojej wierzytelności, żeby jego wierzytelność znalazła się na liście wierzytelności (art. 236 upuin). Dotyczy to również sytuacji, gdy upadły nie kwestionuje istnienia wierzytelności danego wierzyciela i prawidłowo uwzględnił rozliczenia z danym wierzycielem w swoich księgach rachunkowych.

REKLAMA

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W większości przypadków wierzyciel musi dokonać zgłoszenia wierzytelności, aby uczestniczyć w podziale funduszy uzyskanych w wyniku likwidacji przedsiębiorstwa dłużnika.

Istnieje grupa wierzytelności, które są zamieszczane na liście wierzytelności z urzędu, tj. przez syndyka, bez obowiązku dokonania zgłoszenia wierzytelności przez wierzyciela (opisane szczegółowo w punkcie 2).

Zamieszczenie danej wierzytelności na liście wierzytelności jest niezbędne, by wierzyciel mógł:

a) mieć pełen dostęp do akt postępowania upadłościowego,

b) zaskarżać poszczególne czynności podejmowane w postępowaniu upadłościowym,

c) uczestniczyć w podziale funduszów masy upadłości,

d) głosować nad przyjęciem układu z wierzycielami - w przypadku upadłości układowej,

e) zgłosić wniosek o uchylenie układu.

Warto pamiętać, że sam fakt ogłoszenia upadłości nie powoduje przerwania biegu przedawnienia wierzytelności wobec upadłego. Dopiero dokonanie skutecznego zgłoszenia wierzytelności przerywa bieg przedawnienia roszczenia.

PRZYKŁAD

Wierzytelność z tytułu sprzedaży miała się przedawnić 15 lutego 2012 r. Dłużnik złożył wniosek o ogłoszenie swojej upadłości w listopadzie 2011 r., o czym wiedział ww. wierzyciel. Sąd ogłosił upadłość 10 lutego 2012 r., jednak postanowienie o ogłoszeniu upadłości zostało opublikowane w prasie dopiero 20 lutego 2012 r. Wierzyciel, by przerwać bieg przedawnienia swojej wierzytelności, musi ją zgłosić do 15 lutego 2012 r. bądź też do tego terminu wnieść pozew do sądu/złożyć wniosek o zawezwanie upadłego do próby ugodowej.

Postępowania sądowe czy to o zapłatę, czy to pojednawcze zainicjowane zawezwaniem do próby ugodowej zostaną umorzone po uprawomocnieniu się postanowienia o ogłoszeniu upadłości.

WAŻNE!

Do przerwania biegu przedawnienia wierzytelności przysługującej wierzycielowi wobec upadłego konieczne jest dokonanie zgłoszenia wierzytelności.

2. Kto musi zgłosić wierzytelność

Wierzytelność w postępowaniu upadłościowym może zgłosić każdy wierzyciel upadłego, niezależnie od charakteru posiadanej wierzytelności.

Niektórzy wierzyciele są zwolnieni z obowiązku zgłoszenia wierzytelności (te wierzytelności są zamieszczane na liście wierzytelności z urzędu).

Więcej w Monitorze Księgowego - Zamów prenumeratę >>

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA