REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki wynagrodzeniowe pracodawcy związane z końcem roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Pysiewicz-Jężak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2012 r. wysokość wynagrodzenia nie może być niższa niż 1500 zł. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę zmienią się również inne świadczenia wypłacane na rzecz pracownika, np. minimalne wynagrodzenie za czas niewykonywania pracy.

W związku ze zbliżającym się końcem roku na pracodawcy spoczywa wiele obowiązków. Powinien on m.in. ustalić wysokość niektórych świadczeń przysługujących pracownikom, związanych ze zmianą kwoty minimalnego wynagrodzenia, do końca lutego 2012 r. sporządzić i przekazać pracownikom PIT-11 (lub rozliczyć tych, którzy do 10 stycznia 2012 r. złożą odpowiednie oświadczenie) oraz ustalić współczynnik urlopowy obowiązujący w jego firmie.

REKLAMA

Zmiana wynagrodzenia minimalnego

Od 1 stycznia 2012 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wzrośnie do 1500 zł, co oznacza, że jeśli w danym zakładzie pracy wynagrodzenie pracowników zostało ustalone na poziomie minimalnego wynagrodzenia, to od 1 stycznia 2012 r. otrzymają oni podwyżkę z mocy prawa. W porównaniu do obecnej kwoty wynagrodzenia minimalnego obowiązującej w 2011 r. będzie to wzrost o 114 zł.

Wzrost wynagrodzenia minimalnego będzie miał wpływ również na inne należności przysługujące pracownikom, w szczególności na:

• wysokość minimalnego odszkodowania za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu (art. 183d k.p.) - nie mniej niż 1500 zł,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wynagrodzenie dla pracownika za czas niewykonywania pracy, jeśli był on gotowy do jej wykonywania, a doznał przeszkód leżących po stronie pracodawcy (art. 81 § 1 k.p.) - nie mniej niż 1500 zł,

• odszkodowanie za rozwiązanie przez pracownika umowy o pracę wskutek mobbingu (art. 943 § 4 k.p.) - nie mniej niż 1500 zł,

• dodatek do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej (art. 1518 § 1 k.p.) - w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę,

REKLAMA

• minimalną podstawę wymiaru zasiłku chorobowego, zasiłku wyrównawczego, zasiłku macierzyńskiego, zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, zasiłku opiekuńczego oraz świadczenia rehabilitacyjnego - podstawa ta dla zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od kwoty 1294,35 zł - (100% - 13,71%) x 1500 zł, a w przypadku pracowników w okresie ich pierwszego roku pracy od kwoty 1035,48 zł (100% - 13,71%) x 1200 zł (art. 45 ust. 1 i art. 47 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa),

• odprawę pieniężną wypłacaną na podstawie art. 8 ust. 4 i art. 10 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników - jej wysokość nie może przekraczać kwoty 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę, tj. w 2012 r. - 22 500 zł.

WAŻNE!

Wysokość wynagrodzenia pracownika w 2012 r. nie może być niższa od kwoty 1500 zł. Dotyczy to jednak pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy. Wysokość wynagrodzenia pracownika w okresie jego pierwszego roku pracy może być niższa od minimalnego wynagrodzenie, jednak nie może wynosić mniej niż 1200 zł.

PIT-11

REKLAMA

Jeżeli pracownik do 10 stycznia 2012 r. nie złoży u pracodawcy oświadczenia PIT-12 będącego podstawą rozliczenia go z osiągniętego w 2011 r. dochodu przez pracodawcę (PIT-40), pracodawca jest zobowiązany sporządzić imienną informację PIT-11 do 29 lutego 2012 r. W informacji PIT-11 pracodawca wykazuje wysokość przychodów uzyskanych przez pracownika w ciągu roku ze stosunku pracy i pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za 2011 r. W PIT-11 pracodawca wykazuje również łączną kwotę kosztów uzyskania przychodów faktycznie uwzględnionych przy poborze zaliczek na podatek, kwotę potrąconych składek na ubezpieczenia społeczne i składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz m.in. przychody osiągnięte przez pracownika z tytułu działalności wykonywanej osobiście oraz praw autorskich.

PIT-11 pracodawca sporządza w 3 jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden przekazuje podatnikowi, drugi urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a trzeci pozostawia w dokumentacji archiwalnej swojego zakładu pracy.

Współczynnik urlopowy w 2012 r.

Współczynnik urlopowy ustala się odrębnie w każdym roku kalendarzowym i stosuje przy obliczaniu ekwiwalentu, do którego pracownik nabył prawo w ciągu tego roku kalendarzowego. Współczynnik ustala się, odejmując od liczby dni w danym roku kalendarzowym łączną liczbę przypadających w tym roku niedziel, świąt oraz dni wolnych od pracy wynikających z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy, a otrzymany wynik dzieli się przez 12 (§ 19 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop).

Zmiany w przepisach Kodeksu pracy wprowadzone w 2010 r. (ustanowiono święto Trzech Króli jako dzień wolny od pracy oraz zniesiono przepis, który pozwalał na zwrot pracownikowi dnia wolnego za święto przypadające w dniu wolnym od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy) spowodowały, że wysokość współczynnika urlopowego może być różna, w zależności, jaki dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy wyznaczy pracodawca.

Przykład

W naszym zakładzie pracy zatrudniamy pracowników na pełny oraz niepełny etat. Dniem wolnym od pracy jest sobota. W związku z tym współczynnik urlopowy w 2012 r. wyniesie:

366 dni - (53 niedziele + 9 dni świątecznych przypadających od poniedziałku do piątku + 52 wolne soboty) : 12 = 21.

Współczynnik urlopowy dla osób zatrudnionych na pełny etat wyniesie 21.

Natomiast współczynnik do obliczenia ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy w 2012 r. wyniesie dla:

• 1/2 etatu - 10,50 (1/2 x 21),

• 3/4 etatu - 15,75 (3/4 x 21),

• 1/4 etatu - 5,25 (1/4 x 21),

• 1/3 etatu - 7 (1/3 x 21).

Joanna Pysiewicz-Jężak

Podstawa prawna:

• art. 183d, art. 81 § 1, art. 943 § 4, art. 1518 § 1 Kodeksu pracy,

• art. 39 ust. 1, art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.),

• art. 45 ust. 1, art. 47 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2010 r. nr 77, poz. 512 ze zm.),

• art. 8 ust. 4, art. 10 ust. 1 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (DzU nr 90, poz. 844 ze zm.),

• § 19 ust. 2 rozporządzenia MPiPS z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.),

• § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 13 września 2011 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2012 r. (DzU nr 192, poz. 1141).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA