REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki wynagrodzeniowe pracodawcy związane z końcem roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Pysiewicz-Jężak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2012 r. wysokość wynagrodzenia nie może być niższa niż 1500 zł. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę zmienią się również inne świadczenia wypłacane na rzecz pracownika, np. minimalne wynagrodzenie za czas niewykonywania pracy.

W związku ze zbliżającym się końcem roku na pracodawcy spoczywa wiele obowiązków. Powinien on m.in. ustalić wysokość niektórych świadczeń przysługujących pracownikom, związanych ze zmianą kwoty minimalnego wynagrodzenia, do końca lutego 2012 r. sporządzić i przekazać pracownikom PIT-11 (lub rozliczyć tych, którzy do 10 stycznia 2012 r. złożą odpowiednie oświadczenie) oraz ustalić współczynnik urlopowy obowiązujący w jego firmie.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana wynagrodzenia minimalnego

Od 1 stycznia 2012 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wzrośnie do 1500 zł, co oznacza, że jeśli w danym zakładzie pracy wynagrodzenie pracowników zostało ustalone na poziomie minimalnego wynagrodzenia, to od 1 stycznia 2012 r. otrzymają oni podwyżkę z mocy prawa. W porównaniu do obecnej kwoty wynagrodzenia minimalnego obowiązującej w 2011 r. będzie to wzrost o 114 zł.

Wzrost wynagrodzenia minimalnego będzie miał wpływ również na inne należności przysługujące pracownikom, w szczególności na:

REKLAMA

• wysokość minimalnego odszkodowania za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu (art. 183d k.p.) - nie mniej niż 1500 zł,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wynagrodzenie dla pracownika za czas niewykonywania pracy, jeśli był on gotowy do jej wykonywania, a doznał przeszkód leżących po stronie pracodawcy (art. 81 § 1 k.p.) - nie mniej niż 1500 zł,

• odszkodowanie za rozwiązanie przez pracownika umowy o pracę wskutek mobbingu (art. 943 § 4 k.p.) - nie mniej niż 1500 zł,

• dodatek do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej (art. 1518 § 1 k.p.) - w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę,

• minimalną podstawę wymiaru zasiłku chorobowego, zasiłku wyrównawczego, zasiłku macierzyńskiego, zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, zasiłku opiekuńczego oraz świadczenia rehabilitacyjnego - podstawa ta dla zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od kwoty 1294,35 zł - (100% - 13,71%) x 1500 zł, a w przypadku pracowników w okresie ich pierwszego roku pracy od kwoty 1035,48 zł (100% - 13,71%) x 1200 zł (art. 45 ust. 1 i art. 47 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa),

• odprawę pieniężną wypłacaną na podstawie art. 8 ust. 4 i art. 10 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników - jej wysokość nie może przekraczać kwoty 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę, tj. w 2012 r. - 22 500 zł.

WAŻNE!

Wysokość wynagrodzenia pracownika w 2012 r. nie może być niższa od kwoty 1500 zł. Dotyczy to jednak pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy. Wysokość wynagrodzenia pracownika w okresie jego pierwszego roku pracy może być niższa od minimalnego wynagrodzenie, jednak nie może wynosić mniej niż 1200 zł.

PIT-11

Jeżeli pracownik do 10 stycznia 2012 r. nie złoży u pracodawcy oświadczenia PIT-12 będącego podstawą rozliczenia go z osiągniętego w 2011 r. dochodu przez pracodawcę (PIT-40), pracodawca jest zobowiązany sporządzić imienną informację PIT-11 do 29 lutego 2012 r. W informacji PIT-11 pracodawca wykazuje wysokość przychodów uzyskanych przez pracownika w ciągu roku ze stosunku pracy i pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za 2011 r. W PIT-11 pracodawca wykazuje również łączną kwotę kosztów uzyskania przychodów faktycznie uwzględnionych przy poborze zaliczek na podatek, kwotę potrąconych składek na ubezpieczenia społeczne i składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz m.in. przychody osiągnięte przez pracownika z tytułu działalności wykonywanej osobiście oraz praw autorskich.

PIT-11 pracodawca sporządza w 3 jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden przekazuje podatnikowi, drugi urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a trzeci pozostawia w dokumentacji archiwalnej swojego zakładu pracy.

Współczynnik urlopowy w 2012 r.

Współczynnik urlopowy ustala się odrębnie w każdym roku kalendarzowym i stosuje przy obliczaniu ekwiwalentu, do którego pracownik nabył prawo w ciągu tego roku kalendarzowego. Współczynnik ustala się, odejmując od liczby dni w danym roku kalendarzowym łączną liczbę przypadających w tym roku niedziel, świąt oraz dni wolnych od pracy wynikających z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy, a otrzymany wynik dzieli się przez 12 (§ 19 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop).

Zmiany w przepisach Kodeksu pracy wprowadzone w 2010 r. (ustanowiono święto Trzech Króli jako dzień wolny od pracy oraz zniesiono przepis, który pozwalał na zwrot pracownikowi dnia wolnego za święto przypadające w dniu wolnym od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy) spowodowały, że wysokość współczynnika urlopowego może być różna, w zależności, jaki dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy wyznaczy pracodawca.

Przykład

W naszym zakładzie pracy zatrudniamy pracowników na pełny oraz niepełny etat. Dniem wolnym od pracy jest sobota. W związku z tym współczynnik urlopowy w 2012 r. wyniesie:

366 dni - (53 niedziele + 9 dni świątecznych przypadających od poniedziałku do piątku + 52 wolne soboty) : 12 = 21.

Współczynnik urlopowy dla osób zatrudnionych na pełny etat wyniesie 21.

Natomiast współczynnik do obliczenia ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy w 2012 r. wyniesie dla:

• 1/2 etatu - 10,50 (1/2 x 21),

• 3/4 etatu - 15,75 (3/4 x 21),

• 1/4 etatu - 5,25 (1/4 x 21),

• 1/3 etatu - 7 (1/3 x 21).

Joanna Pysiewicz-Jężak

Podstawa prawna:

• art. 183d, art. 81 § 1, art. 943 § 4, art. 1518 § 1 Kodeksu pracy,

• art. 39 ust. 1, art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.),

• art. 45 ust. 1, art. 47 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2010 r. nr 77, poz. 512 ze zm.),

• art. 8 ust. 4, art. 10 ust. 1 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (DzU nr 90, poz. 844 ze zm.),

• § 19 ust. 2 rozporządzenia MPiPS z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.),

• § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 13 września 2011 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2012 r. (DzU nr 192, poz. 1141).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA